verhuur garagebox: slechte betaler

denonkel
Topic Starter
Berichten: 128

verhuur garagebox: slechte betaler

#1 , 22 nov 2014 21:19

Sinds mid november heb ik een garagebox verhuurd. Er werd een huurprijs afgesproken van 82 euro en 246 euro, 3 maanden huur, als waarborg. De waarborg werd deels volbracht, 100 euro, door cash betaling aan mij. De rest moest volgen voor 20/11. Er is dezelfde dag als start van de huur een contract opgemaakt dat niet geregistreerd werd.

Nu, de man blijkt dus geen goeie betaler te zijn. In mijn contract (ondertekend, gelezen en goedgekeurd) staat: "Bij gebrek aan betaling van 1 enkele huurtermijn (maand), zal de eigenaar het recht hebben de huurceel als verbroken te beschouwen en de huurder met de zijnen onmiddellijk te doen verhuizen of de garagebox af te sluiten tot de huurachterstand betaald is.

Ik wil dus volgende week bij geen verder contact het slot veranderen. Nog een week later wil ik zijn gerief in de box eruit. Er staat geen auto in, wel verhuisde meubels etc.

Hoe pak ik dit het beste aan? Uiteraard adresgegevens en geboortedatum etc bekend.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 23 nov 2014 12:30

Je zal hem eerst met een AS in gebreke moeten stellen voor je iets onderneemt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38607

#3 , 23 nov 2014 21:01

Ook een verhuurder van garages dient die wet te respecteren...
Doe zo voort en u mag een bezoekje brengen bij de politie.
U bent wel eigenaar maar geen gebruiker of huurder - mogelijk is de garage zelfs een deel van een woning als aanhorigheid.
U moet de juiste weg volgen aangetekend schrijven en dan naar de bevoegde rechter.
DIE zalbeslissen wat u mag en wat u niet mag... niet mogen ==> diefstal, inbraak enz enz.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 23 nov 2014 23:12

Enkel de vrederechter kan een huurcontract ontbinden, u clausule bij gebrek aan betaling .... is totaal onwettig en aldus nietig.
Ook is het verplicht dit huurcontract te laten registreren binnen de 4 maand.
Als ik u raad mag geven voor in vervolg, maak een plaatsbeschrijving op, zet er een opzeg clausule in van 1 maand en beschrijf dat het enkel mag gebruikt worden voor het stallen van een auto. Ook verplicht van een brandverzekering.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denonkel
Topic Starter
Berichten: 128

#5 , 24 nov 2014 10:41

Dank allemaal. Dit roept wel enkele vragen op. De verplichting om te registreren is er volgens mij enkel voor verhuur woningen, niet?

Het gaat om een garagebox in een complex van garages op een open terrein zonder verder verband met woningen.

Vermits het niet over een woning gaat, ga ik er ook vanuit dat ik een vrij huurcontract (gemeenrechtelijk contract) kan opstellen en laten naleven, maar dat klopt dus niet volgens jullie?

Sloeberken, alle raad die u geeft is opgevolgd: er is een plaatsbeschrijving in de vorm van foto's gemaakt en gezamenlijk bekeken met de huurder. Opzeg clausule en brandverzekering verplichting OK. Waarom enkel auto's? Er staat alleszins in dat er geen brandbare zaken bewaard mogen worden.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 24 nov 2014 11:05

Oppassen met verhuur van garagebox of dergelijke.

BTW. De verhuur van onroerende goederen is in principe vrijgesteld van BTW. Voor garages geldt er echter een uitzondering. Verhuurt u m.a.w. een garage, dan moet u daarvoor een BTW-nummer aanvragen (tenzij u er al één heeft), op de huur die u vraagt moet u 21% BTW aanrekenen en u moet BTW-aangiftes indienen. Ontvangt u echter minder dan € 5.580 per jaar aan huur, dan kunt u toch een vrijstelling van de BTW vragen. Dat u BTW-plichtig wordt door de verhuur van garages, lijkt vervelend, maar het kan ook zijn voordelen hebben. U kunt nl. zelf ook de BTW recupereren op de kosten die u maakt aan de garages of op de volledige prijs van de bouw van de garages (als u ze zelf nieuw bouwt).

http://www.fiscus.fgov.be/interfaoifnl/ ... sujet3.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://financien.belgium.be/nl/particul ... nplaatsen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Een onroerend dat niet uitsluitend bestemd is voor de huisvesting van een gezin of van één persoon Voorbeelden: een huis met winkel of kantoor voor beroepsdoeleinden, een handelszaak, een bedrijfsgebouw, een terrein, een parkeerruimte moet de eigenaar (de verhuurder) of de huurder het huurcontract laten registreren.

Opmerkingen:
- de registratie is niet gratis
- het contract moet binnen de vier maanden vanaf de ondertekening worden geregistreerd
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”