afrekenen energiemeters techem

bambipower
Topic Starter
Berichten: 1034

afrekenen energiemeters techem

#1 , 30 okt 2014 11:38

Een huurder van ons verhuisd ten laatste 31januari. Hoe reken ik de kosten van verwarming af, als ik mijn afrekeningen maar krijg rond maart, en als techem meestal langskomt eind februari?

Laat ik huurder wachten, tot ik goed kan uitrekenen? Kan ik techem bellen langs te komen als huurder vertrokken is, om meterstand te doen? Het gaat over de digitale meters met rf frequentie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 okt 2014 12:28

Neem zelf de meterstanden op, samen met de huurder, en laat hem deze ondertekenen. Geef deze standen dan door aan syndicus, die dan een afzonderlijke afrekening kan vragen voor uw uitgaande huurder, en één voor de nieuwe huurder. Kost gen cent meer. Indien je Techem speciaal laat langskomen, kost dit uiteraard, maar ze zullen toch geen afrekening kunnen maken omdat ze de verbruikscijfers niet hebben voor het ganse gebouw.
Wil je toch al iets afrekenen met huurder, doe dit dan best op basis van de verbruikscijfers van voorgaande jaar.
Teken beiden een verklaring waarin je verklaart dat jij hem het eventuele verschil zal terugbetalen, of dat hij dit zal bijstorten binnen de x dagen na ontvangst van de afrekening.
Je zou ook een bedrag kunnen inhouden van de waarborg, mits zijn akkoord.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 30 okt 2014 12:30

Een huurder van ons verhuisd ten laatste 31januari. Hoe reken ik de kosten van verwarming af, als ik mijn afrekeningen maar krijg rond maart, en als techem meestal langskomt eind februari?

Laat ik huurder wachten, tot ik goed kan uitrekenen? Kan ik techem bellen langs te komen als huurder vertrokken is, om meterstand te doen? Het gaat over de digitale meters met rf frequentie
U laat die firma nu de tussentijdse meterstand opnemen voor uw app., zodat u achteraf, als alle meters worden ogenomen in het gebouw, kunt opsplitsen in twee periodes.
Zo doe ik het steeds om fouten en gezever te vermijden. Als dat meters per radiators zijn is het niet zo eenvoudig.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 30 okt 2014 12:37

[. Als dat meters per radiators zijn is het niet zo eenvoudig.....
Doe dit al meer dan 20 jaar zelf, en nog nooit problemen gehad.
Hangt er van af welke meters het zijn, Watermeters, verwarmingsmeters op radiatoren, en hier zijn dan nog diverse types: vloeistofmeters, digitale meters, en digitale meters die op afstand kunnen worden afgelezen.

bambipower
Topic Starter
Berichten: 1034

#5 , 30 okt 2014 12:51

ik weet dat de tellers een memory hebben die om de 14dagen de stand noteert. Zo kunnen huurders volgen of ze meer of minder hebben verbruikt in een periode. Als de afrekening komt, krijgen ze daarvan een overzicht.

http://www.techem.be/fileadmin/countrie ... ine_NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

en

http://www.techem.be/fileadmin/countrie ... ite_NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; (voorbeelden van op de techem website)

Het gaat over de digitale meters die op afstand afleesbaar zijn.

Ik vind het alleen vervelend dat je niet direct kan 'afrekenen' met de huurder. Ik vermoed door de warme zomer en winter dat zijn verbruik zal gedaald zijn. Het blijft alleen gissen hoeveel de uiteindelijke afrekening is, zolang techem geen afrekening geeft. Het zou willen zeggen dat de huurder dan bijna 6 maand moet wachten op zijn geld.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 30 okt 2014 13:24

Daar valt helaas niets aan te doen, tenzij u op eigen kosten voor alle radiatoren in alle appartementen in het gebouw een tussentijdse opname en berekening laat uitvoeren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 30 okt 2014 14:31

een tussentijdse opname en berekening laat uitvoeren.
Een juiste berekening is slechts mogelijk als TECHEM over alle JAARLIJKSE energie en waterfacturen beschikt, zodat ze de totaalkost van het hele gebouw kennen. Je kan natuurlijk ook aan de energieleveranciers een tussentijds afrekening zou vragen (voor het hele gebouw ), maar dat zou nogal duur uitvallen.

KJ86
Berichten: 2663

#8 , 31 okt 2014 09:38

Het is misschien een oplossing om in het vervolg een clausule in te lassen in het contract dat de waarborg op de geblokkeerde rekening moet blijven staan tot dat de meters kunnen afgerekend worden. Dan heb je toch al wat meer zekerheid dat je het geld snel gaat ontvangen. De huurder zal immers snel zijn waarborg terug willen.
In deze situatie zoals je ze nu voorstelt, moet je eigenlijk op de goede wil van de huurder rekenen. In de meeste gevallen zal dat uiteraard snel betaald zijn, maar in sommige gevallen komt het dan nooit in orde.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 31 okt 2014 09:55

Het is misschien een oplossing om in het vervolg een clausule in te lassen in het contract dat de waarborg op de geblokkeerde rekening moet blijven staan tot dat de meters kunnen afgerekend worden
Die clausule is nietig

Een huurwaarborg dient in de eerste plaats voor huurschade, en voor huurachterstallen maar niet voor energie afrekeningen. Maar deze maanden achter houden voor een afrekening is die niet bedoeld.
Als er geen schade en huurachterstand is, moet je de huurwaarborg onmiddellijk vrijgeven. Als huurder u in gebreke stelt voor het niet vrijgeven van de waarborg met AS, ben je de gerechtelijke intrest verschuldigd. Om alle ongemakken te vermijden maak je een raming in verhouding met de vorige jaren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bambipower
Topic Starter
Berichten: 1034

#10 , 31 okt 2014 19:37

Heb met deze huurder een hele goede verstandhouding. Wil ik ook zo houden... Ik ga een schatting maken, en hem al een deel terugbetalen. Heb met hem al een akkoord om dan de definitieve afrekening te geven, als alles binnen is van Techem.

KJ86
Berichten: 2663

#11 , 31 okt 2014 20:08

Je hebt ook geen keuze, maar er moet toch een manier zijn om u beter in te dekken. Het is een kleine minderheid, maar er zijn ook wanbetalers bij de huurders.

Het staat toch nergens in de huurwetgeving gestipuleerd dat je een waarborg enkel mag gebruiken voor huurachterstallen en huurschade. Ik zie niet in waarom partijen niet expliciet mogen overeenkomen waarvoor een huurwaarborg mag gedeblokkeerd blijven.
De vaste schrijvers hier, vinden dat een huurcontract een opsomming van de huurwetgeving moet zijn. Waar is de contractvrijheid dan naar toe?
Het lijkt mij juist onlogisch om niet te stipuleren hoe de nutsvoorzieningen moeten afgerekend worden. Iedereen dekt zich zoveel mogelijk in om zeker te zijn van de betaling. Waarom zou de verhuurder dit dan niet mogen doen?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 31 okt 2014 20:30

Hier verloopt nu alles zeer goed, en daarvoor geef ik verhuurder een duim omhoog. Maar als dit niet zo is kan verhuurder zodanig rekken dat je straks 1 jaar moet wachten als huurder. Als je alles goed berekend kan het nooit over een groot bedrag gaan. Waarom moeten er dan nog wetgevers zijn als iedereen kan doen wat voor hem het voordeligste is. Niet elke huurder kan maanden zijn huurwaarborg missen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 01 nov 2014 00:20

Het lijkt mij juist onlogisch om niet te stipuleren hoe de nutsvoorzieningen moeten afgerekend worden. Iedereen dekt zich zoveel mogelijk in om zeker te zijn van de betaling. Waarom zou de verhuurder dit dan niet mogen doen?
Als het gevolg hiervan zou zijn dat de huurder een onredelijke tijd moet wachten op de vrijgave van de huurwaarborg, valt dit onder rechtsmisbruik. Enige clausule hieromtrent zal dus zeer voorzichtig moeten geformuleerd worden, waarbij ook de huurder garanties krijgt op een zo snel mogelijke afhandeling, waardoor hij niet volledig afhankelijk is van de goodwill (of het ontbreken hiervan, wat ook regelmatig voorkomt) van de verhuurder. Dit laatste kan al grotendeels opgelost worden door een termijn hiervoor op te nemen (ik denk aan 2 maanden), en dat indien de termijn overschreden wordt men een schatting maakt gebaseerd op de voorgaande jaren (of huurders, indien de huurperiode te kort is) die door de huurder wordt betaald, en men dan de werkelijke afrekening maakt zo kort mogelijk na de meteropname. Bij een goede schatting mag dit niet meer dan 100€ verschillen.

Terug naar “Huren”