kabel Belgacom

Franciscus
Topic Starter
Berichten: 38599

kabel Belgacom

#1 , 30 sep 2014 22:02

Enig idee tot waar Belgacom in een groot appartementsgebouw de kabel legt ..tot aan de voordeur of tot in appartement?
Betreft gebouw van 12 verdiepingen en kabel 'zou' in liftkoker aangebracht zijn.
Op plaatje IN appartement staat RTT...

Wat is er gebeurd.... enkele jaren geleden verlaat eigenaar appartement met werkende TV na vakantie werkt die niet meer - geen signaal meer blijkbaar Belgacom zei dat ze er niets aan konden doen.
Nu zijn er huurders op appartement en die willen met Belgacom werken...

Iemand enig idee?

Heb al akte en inwendig reglement en huishoudelijk reglement opgevraagd om te zien van wie die kabel in de liftkoker is en waar de 'centrale' van Belgacom dan zou staan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 01 okt 2014 08:53

De grote producenten van liften leggen contractueel op dat enkel leidingen voor de lift zich in de liftkoker mogen bevinden. Het kan dus dat de kabel bij een onderhoud door de producent gevonden is en afgesloten. Het is ongelofelijk wat voor mierenneukers dat liftherstellers zijn. Ik spreek uit ervaring.

Bij een appartementsgebouw ga je normaal een verdeeldoos (meestal blauw) van Belgacom vinden in de meterkast of het meterlokaal, van daaruit vertrekt de binneninstallatie. Belgacom is dus verantwoordelijk tot aan de doos! Ik denk wel dat de kabel van de verdeeldoos tot aan het appartement deel uit maakt van de algemene delen en dus de verantwoordelijkheid van de VME. Dit kan zoals je zelf aangeeft anders opgenomen zijn in de statuten.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 01 okt 2014 17:07

Heb vorig jaar ook iets dergelijks voorgehad. Appartementsgebouw van 1960. Kabel van aarding voor alle appartementen lag in de liftschacht. Onderhoudstechnieker had hem verwijderd zonder iets te zeggen. Pas enkele maanden later kwam ik er op uit omdat mijn huurster een elektrische schok kreeg en ik de aarding toen liet nazien door een elektrieker. Bleek dat alle 7 appartementen al maanden zonder aarding zaten. Na alles terug in orde te hebben gebracht met een nieuwe aardingskabel via achtergevel, werd technieker bedankt voor de moeite en werd een andere firma aangeduid.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5408

#4 , 01 okt 2014 20:17

Belgacom legt z n kabel tot in de kelder naar een Belgacom verdeelkastje. Eigenaar/Promotor moet bekabeling voorzien naar elk appartement. Als er een Belgacom verdeelkastje is doch geen (cat5 of minstens telefonie) kabel naar te appartement gaat dan zal je daar zelf moeten voor zorgen (met toestemming om technische schachten te mogen gebruiken)

Franciscus
Topic Starter
Berichten: 38599

#5 , 01 okt 2014 23:19

Dat was er heeft altijd gewerkt en na vakantie kwam eigenaar (oude dame) terug en werkte er niets meer.
Reden????
Belgacom medewerker die was gevraagd heeft toen blijkbaar gezegd dat het niet hun probleem was want dat er 'ergens) dus vermoedelijk in kelder nog wel signaal was.
Edoch in de RTT contactdoos was er geen signaal meer.

Andere mensen in blok hadden blijkbaar geen probleem en syndicus ? of verantwoordelijke in het gebouw zei dat het niet hun probleem was....

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 01 okt 2014 23:23

Edoch in de RTT contactdoos was er geen signaal meer.

Dat is nu vermoedelijk zo omdat er voor dat appartement geen abonnementscontract is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Topic Starter
Berichten: 38599

#7 , 02 okt 2014 10:47

Op het ogenblik van de vaststellingen was er nog wel een contract.. heeft trouwens (naar ik heb vernomen) nog enige tijd geduurd voor familie -gezien er geen schot in de zaak kwam - naar een andere provider overgestapt - die heeft een kabelgoot hangen langs de buitenkant van het gebouw.

Maar de nieuwe huurder wil Belgacom en niet Y.
We zullen volgende week eens gaan navraag doen ... hoe het daar nu juist zit, of beter hangt.

Terug naar “Huren”