Opzeg Huurcontract + nieuw huurcontract

MVR
Topic Starter
Berichten: 25

Opzeg Huurcontract + nieuw huurcontract

#1 , 21 sep 2014 12:28

Beste,

Ik heb enkele vragen voor onderstaand scenario en hoop van jullie enkele antwoorden te mogen vinden:

1. Niet tevreden over huidige huursituatie en wil deze opzeggen (3/6/9 huurcontract + registratie voldaan).
Huurcontract sedert 1/10/12
2. Mijn vader heeft een appartement met een huurder (3/6/9 huurcontract + registratie voldaan).
Huurcontract sedert 1/06/11

Mijn vader woont in het buitenland en zou mij de toestemming geven om zijn huurder op te zeggen zodat ik hierin kan trekken.

Vragen:

1. Hoelang is de opzeggingstermijn voor mij persoonlijk als huurder (punt 1). Is dit 6 maanden vanaf aangetekend schrijven t.a.v. verhuurder?
2. Hoelang is de opzeggingstermijn voor de huurder van het appartement van mijn vader (punt 2). Is dit ook gelijk aan 6 maanden?
3. Welke stappen moeten ik en mijn vader volbrengen om dit correct te laten verlopen?
3.1 Aangetekend schrijven van mijn vader dat ik volmachtig ben mbt verdere verloop v/h huurcontract + 2 de brief met opzegging huurcontract?

Het komt erop neer dat we alles correct en graag simultaan willen laten verlopen, en dat mijn vader zich zo weinig mogelijk van alles moet aantrekken. :D

Alvast bedankt voor uw reactie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 21 sep 2014 12:44

1- 3 maand opzeg, einde opzeg ben je in u 3 jaar dus 1 maand schadevergoeding.
2 - 6 maand opzeg voor eigen bewoning of zijn aanverwanten, u vermeld wel in de opzeg naam en verwantschap.
3 - opzeg eigen bewoning, huurder kan wel een tegenopzeg doen.
3.1 - ja - U opzeg begint steeds de 1ste van de maand na kennisname in beide gevallen.

huurwet 2014: http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

MVR
Topic Starter
Berichten: 25

#3 , 21 sep 2014 12:56

1- 3 maand opzeg, einde opzeg ben je in u 3 jaar dus 1 maand schadevergoeding.
2 - 6 maand opzeg voor eigen bewoning of zijn aanverwanten, u vermeld wel in de opzeg naam en verwantschap.
3 - opzeg eigen bewoning, huurder kan wel een tegenopzeg doen.
3.1 - ja - U opzeg begint steeds de 1ste van de maand na kennisname in beide gevallen.

huurwet 2014: http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hi Sloeberken,

Alvast bedankt voor uw info ! :D

Heb nog enkele bijkomende vragen:

Wij hebben eerst een contract van 9maanden gehad (proefcontract) en dit werd stilzwijgend verlengd naar 3/6/9.
Wij zitten dus maw in ons 2de jaar van het 3/6/9 contract. Als we dit opzeggen, hebben we dus nog 3 maanden en zullen we dus 1 maand huur als "schade/boete" aan de huurder moeten geven door onze contractbreuk?

Indien de huurder van mijn vader een tegenopzeg doet, wat houdt dit in? Dat hij sneller een nieuw appartement vindt en vroeger de huur kan opzeggen, dient mijn vader dit dan te aanvaarden?

Het is maar om zo gelijk mogelijk de verhuis te kunnen plannen (graag met 1 maand ertussen).

Hebt u een voorstel hoe we dit het beste aanpakken?

Alvast bedankt!

Mvg

MVR

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 21 sep 2014 13:54

Wij hebben eerst een contract van 9maanden gehad (proefcontract) en dit werd stilzwijgend verlengd naar 3/6/9.
Wij zitten dus maw in ons 2de jaar van het 3/6/9 contract. Als we dit opzeggen, hebben we dus nog 3 maanden en zullen we dus 1 maand huur als "schade/boete" aan de huurder moeten geven door onze contractbreuk?
Ja

Tegenopzeg kan je moeilijk inschatten.
Als de verhuurder het contract voortijdig beëindigt (met een opzeggingstermijn van zes maanden) omwille van persoonlijke bewoning, uitvoering van werken of zelfs zonder motief, kan de huurder een tegenopzeg van één maand geven. Hij hoeft daarvoor geen schadevergoeding te betalen, ook al vindt de opzegging tijdens de eerste drie jaar van het contract plaats.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86
Berichten: 2663

#5 , 21 sep 2014 19:48

Je moet wel voor één ding oppassen.
Je moet het appartement doorlopend 2 jaar bewonen, anders kan de huidige huurder 18 maanden huur eisen van je vader.
Je moet dus zeker weten dat het geen bevlieging is en effectief 2 jaar in het appartement wonen.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 21 sep 2014 21:56

Klopt. Kan anders een dure grap worden. Ken zo een paar voorbeelden.

MVR
Topic Starter
Berichten: 25

#7 , 23 sep 2014 20:09

Beste,

Alvast bedankt voor al uw reacties.

Vervolg op dit verhaal..

Heb reeds de huurder van mijn vader gecontacteerd.
Deze was zeer boos en zegt dat het voor hém geen probleem is.
"Ik ben weg binnen de week en uw vader kan mij 6 maanden schadevergoeding geven".
Ik zelf ben nog niet echt thuis in dit alles maar dit lijkt totale onzin, denk ik?

Ook heeft hij alle meubels van mijn vader gekocht en beloofde hij mij plecht dat ik het appartement volledig bloot zal terugvinden.

Ik neem aan hij de keuken en badkamer niet volledig uiteen mag halen?
Plaatsbeschrijving volgens contract: Alles in orde buiten , scheur in de meur (toilet) + stukje parket kapot in de living.

Graag had ik indien mogelijk ook jullie hulp gebruikt om de AS op te stellen, is hier ergens een voorbeeld online te vinden?

Alvast bedankt voor al uw feedback

Een ongeruste zoon :)

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 23 sep 2014 20:56

De huurder heeft het recht een tegenopzeg te geven van één maand die begint te lopen op de eerste van de maand volgend op kennisname van deze opzeg door de verhuurder.

Noch de opzeg voor eigen bewoning, noch de tegenopzeg geven de huurder recht op een schadevergoeding.

Alle meubels die hij heeft overgenomen zijn zijn eigendom. Daarmee staat het hem vrij te doen wat hij wenst zolang hij het eigendom van uw vader niet beschadigt. Verder zal hij pand dienen achter te laten in staat zoals hij het betrad en het beschreven is in de plaatsbeschrijving.

MVR
Topic Starter
Berichten: 25

#9 , 23 sep 2014 22:31

Hi Vandebos,

Alvast bedankt voor uw feedback.

Ik heb reeds een AS klaar om te verzenden (enkel nog wachten op de handt. van mijn vader).
Ik heb in de huurwet niet meteen teruggevonden dat dit origineel moet zijn, dit mag dus maw ingescanned zijn?

Ook heb ik in de AS laten weten dat ik het huurcontract (opzeg) verder zal afhandelen en dat mijn vader mij hiervoor volmacht geeft.

Zal de huurder mij dan moeten contacteren ivm tegenopzeg / afgave sleutels?

Ik wens niet enkel te teren op jullie kennis en heb ook de huurwet doorgenomen maar ben niet uit alles wijzer geworden.

Mvg

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 23 sep 2014 23:03

Ingescand en afgedrukt mag.

Indien in het schrijven vermeld is dat de eigenaar zijn zoon mandateert om dit dossier in zijn geheel verder af te handelen in zijn naam vormt dit geen probleem.

Sluit het schrijven af met de klassieker: enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt kopie van dit schrijven u tevens per gewone post verzonden.

Kans is byzonder groot dat hij het as niet eens gaat afhalen.

MVR
Topic Starter
Berichten: 25

#11 , 26 sep 2014 12:10

Weder bedankt voor uw reacties.

Hoe werkt de tegenopzeg praktisch?

als meneer een AS van tegenopzeg aanbiedt in Oktober dat hij zo snel mogelijk weg wil, kan hij na oktober meteen vertrekken of dient hij steeds 1 maand opzeg
te nemen ?

Start dit dan ook de 1ste van volgende maand?

Vb: Huurder zegt op via AS op 10 oktober.
Gaat dit in vanaf November ( 1 maand uitdoen en sleutel eind nov afgeven) of kan hij dan in oktober sleutel afgeven en november niet meer betalen?

alvast bedankt voor uw hulp!

mvg

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 26 sep 2014 16:11

Indien u van de huurder in de loop van de maand oktober een tegenopzeg van 1 maand ontvangt, begint deze te lopen op 1 november om te eindigen op 30 november.

MVR
Topic Starter
Berichten: 25

#13 , 29 sep 2014 20:30

Om even verder te gaan in het verhaal..

Huurder van mijn vader heeft contact opgenomen met mij dat hij AS vandaag via de post verzonden heeft.

Hij wil eind oktober eruit.

Indien ik deze brief pas in oktober ontvangen/accepteer, moet hij dan blijven tot November of is hij in zijn recht als hij eind oktober vertrekt.
Huurder blijkt zeker te zijn dat hij eind oktober kan vertrekken - ook dat brief aankomt in oktober

Wat ook met de huurwaarborg, vader in het buitenland dus ik tracht om een volmacht te krijgen.

Wanner maak ik de huurwaarborg over naar de huurder? Meteen bij het beeïndigen van de huurovereenkomst na afgave sleutels + ondertekenen plaatsbeschrijving (indien geen schade)

Enig idee?

Vandebos
Berichten: 16087

#14 , 29 sep 2014 22:11

Brief zal voor kennisname vermoedelijk morgen aankomen. Het heeft dan ook geen zin om tot in oktober te wachten om deze alsnog te gaan afhalen, eerste aanbieding telt immers. Indien de brief pas in oktober voor het eerst wordt aangeboden zal de opzegperiode effectief pas ingaan vanaf 01/11 om te eindigen op 31/11. De huurder kan wel trachten aan te tonen dat hij u reeds vandaag heeft verwittigd indien dat bv gebeurde via sms of mail.

Persoonlijk zou ik er dan ook geen spel van maken, doch dat dient ieder voor zich te beslissen.

Wat betreft vrijgave waarborg, pas na afgave sleutels en ondertekening uittredende plaatsbeschrijving en onderling akkoord over de kosten.

Wat betreft volmacht, hou het eenvoudig.
land,stad, datum

Ik, naam vader, geboortedatum, rijksregisternummer, eigenaar van het pand gelegen te, verkeer door mijn verblijf in het buitenland in de onmogelijkheid om het huurcontract van x, huurder van bovenvermeld pand, in de best mogelijke omstandigheden af te handelen. Bij deze mandateer ik dan ook mijn zoon, naam zoon, geboortedatum, rijksregisternummer, om mij in deze zaak in volle rechten en plichten te vertegenwoordigen.
Opgemaakt in twee exemplaren, waarvan één voor iedere partij.

Naam vader. Naam zoon.

Ieder tekent gedateerd en met de handgeschreven tekst "gelezen en goedgekeurd"

Terug naar “Huren”