huurbeëindiging - opkuis werken van verhuurder

anneloreV
Topic Starter
Berichten: 1

huurbeëindiging - opkuis werken van verhuurder

#1 , 25 aug 2014 14:01

Eind augustus 2014 loopt mijn huurcontract ten einde. De overhandiging van sleutels en plaatsbeschrijving gebeurt op 30augustus 2014.
Op 13 augustus heb ik alles opgekuist en stond het huurhuis kraaknetjes. De huurbaas was hiervan op de hoogte. (Woont er juist naast)
De huurbaas heeft een nieuwe huurder die vanaf 1 september het huurhuis zal intrekken.
De huurbaas heeft mij gebeld op 13 augustus, omdat die wist dat ik er niet meer woonde en dat het volledig leeg stond, voor de sleutel.
Hij wilde grootste wijzigingen doen aan huurhuis. Intussen zijn ze bezig met volledige dakisolatie, volledige vernieuwing van verwarming (nieuwe condensatieketel + overal centrale verwarming, nieuwe boiler,... voorheen was het nog met gaskachels ).
Intussen ligt het huis er echt vuil bij, wegens de werken....
Ik heb foto's genomen van het gehele huis, nadat ik alles mooi opgekuist had. (ook met de oude gaskachels, die ik vorige maand nog heb laten kuisen, zoals het moet volgens huurovereenkomst,.... voor 84€....amai, weggesmeten geld voor mij, ....als ik het geweten had)
Wie is er nu verantwoordelijk voor opkuis na de gedane werken?
Ik heb gebeld met degene die de plaatsbeschrijving zal uitvoeren en die wist niets over de gedane werken.
Zal die plaatsbeschrijving van 6 jaar geleden, nog gelden van mij?
Bestaat hierover een wet van? Ik heb nog niets zelf teruggevonden....
Hoe kan ik best handelen om mijn waarborg zeker terug te krijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 25 aug 2014 14:07

Tracht bewijzen te verzamelen dat uw huisbaas opdracht heeft gegeven tot de werken (gesprek opnemen met de werklui, een mailtje waarin u hiernaar informeert, ...), en liefst zonder argwaan te wekken. Met dit bewijs, en de door u gemaakte foto's, zal de huisbaas onmogelijk nog enige kost aan u kunnen doorrekenen, en gaat u integraal uw waarborg terugkrijgen.

KJ86
Berichten: 2663

#3 , 25 aug 2014 15:00

Heeft de eigenaar toestemming gekregen van u om deze werken uit te voeren? Als dit het geval is, geldt de plaatsbeschrijving zeker nog. Het is dan uw taak om te melden aan de verhuurder wat voor schade de aannemers hebben aangebracht aan de woning. Als je niets meldt, ben jij als huurder verantwoordelijk voor de schade die vastgesteld wordt bij de uittredende plaatsbeschrijving. Het is belangrijk dat je die melding op tijd doet zodat de verhuurder de factuur kan protesteren van de aannemer als er iets niet in orde is.

In principe is de huurder verantwoordelijk voor het proper houden van de huurwoning (onderhoud), gezien het feit dat de verhuurder werken heeft mogen uitvoeren in uw huurperiode, zal die waarschijnlijk niet moeilijk doen over de opkuis.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 25 aug 2014 16:30

Als je op goede voet staat met verhuurder ok, anders is het niet verstandig dit te laten doen zonder dat de plaatsbeschrijving opgemaakt was.
Normaal had je een akkoord moeten maken met verhuurder dat hij u een halve maand huur terug gaf, PB opmaken en sleutels overhandigen als het toch reeds leeg was.
Steeds voorzichtig zijn met die mondelinge afspraken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 27 aug 2014 11:44

“Art.1730.§ 1. De partijen zijn verplicht een omstandige plaatsbeschrijving op te stellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Deze plaatsbeschrijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van bewoning...”(Burgerlijk Wetboek).
Die verplichting bestaat niet op het einde van de huur.

‘De huurbaas heeft mij gebeld op 13 augustus, omdat die wist dat ik er niet meer woonde en dat het volledig leeg stond, voor de sleutel.’

Ik leid hieruit af dat de verhuurder zonder nazicht de sleutel en dus ook dit pand terug in bezit nam. Hij dient dan eventuele huurschade te bewijzen zonder tegensprekelijk nazicht. Identificeer inmiddels degenen die de werken uitvoeren.

“Art.10...§ 3. Er mag niet beschikt worden over de bankrekening, noch in hoofdsom, noch in rente, noch van de bankwaarborg, noch van de rekening waarop de waarborg opnieuw werd samengesteld, dan ten voordele van een van beide partijen, mits voorleggen van ofwel een schriftelijk akkoord, dat ten vroegste opgesteld wordt bij het beëindigen van de huurovereenkomst, ofwel van een kopie van een rechterlijke beslissing. Deze beslissing is uitvoerbaar bij voorraad, niettegenstaande verzet of voorziening en zonder borgstelling of kantonnement.”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

Maak zo nodig toepassing van : “Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de (vrede)rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

KJ86
Berichten: 2663

#6 , 27 aug 2014 13:39

De eigenaar mag perfect ten alle tijde werken uitvoeren als hij de toestemming van zijn huurder heeft. Het feit de eigenaar een sleutel heeft ontvangen van zijn huurder wil niet automatisch zeggen dat het appartement is overgedragen, daar dient de afspraak met TS op 30 augustus voor.

Het is helemaal niet moeilijk. Het enige wat TS moet doen, is een lijst opsturen met schade die de aannemer heeft veroorzaakt (incl. het vuil maken). Voor die schade kan je als huurder dan ook niet aansprakelijk gesteld worden.

Het is een heel ander verhaal als TS geen toestemming had gegeven, maar dat is hier denk ik niet het geval.

Terug naar “Huren”