Probleem

jackson
Topic Starter
Berichten: 1

Probleem

#1 , 14 nov 2010 21:16

Hallo
Om direct met de deur in huis te vallen heb ik 2 problemen:

probleem 1

Ik huur sedert 1 maart 2008 en heb een contract van 3 jaar. Ik woon op de bovenste verdieping van 3 verdiepingen.
Na 2 weken heb ik plotseling geen warm water meer. Ik contacteer de eigenaar en die zeiden dat ze het wel eens zouden oplossen. na enkele weken nog niets gehoord te hebben heb ik zelf iemand laten komen om die boiler te laten herstellen (hij moest gereset worden). Ik heb de huisbaas gecontacteerd en aangeschreven schrijven gestuurd en gezegd dat ik dat van de huur ging aftrekken. Nu zeiden ze dat ik dat zelf moest laten maken en dat ze het bedrag gingen laten aftrekken van de waarborg. Ik moest dit aan de buren vragen ter bevestiging (dat dit ten laste van de huurder is) Dit staat NIET in het contract vermeld. Verder zijn het echte bemoeials en bij het minste dat hen niet aanstaat (vb schoenen in de gang) komen ze direct aanbellen en aankloppen.
Ik ben natuurlijk zo stom geweest om dit af te trekken van de huur, ik weet dat ik hierin fout ben gegaan. De vraag is nu voor wie dit ten laste is.

probleem 2

Dus zoals bovenvermeld woon ik op de bovenste verdieping. Nu als ik water neem en mijn geburen ook dan verlaagd de druk enorm (echt triestig). De ondergeburen hebben er iets op gevonden om mijn water telkens af te sluiten als zij water nodig hebben om vb een bad te laten lopen e.d.) Dit is echt irritant, ben dit persoonlijk gaan vragen aan hen en ze deden of hun neus bloedde. Nu hebben ze er niets beters op gevonden om telkens maar te kloppen op de muren als ik vb naar het toilet ga, bureaustoel verplaats, situps doe e.d.
Ik weet dat dit opgelost kan worden door middel van een verhuis maar ik heb nog een contract t.e.m. maart die ik in december opzeg. Ik ga de huisbaas daarover niet contacteren want die trekt hun niets van aan.

Ik heb 2 maanden waarborg betaald, als ik nu de laatste 2 maanden niet betaal en teken voor de waarborg is dit geldig of niet?

ps. ik betaal mijn huur altijd stipt op tijd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 14 nov 2010 22:28

Huurwaarborg mag enkel dienen om waardederving pand van af te houden.

Onderhoud boiler is voor huurder tenzij deze via de reparateur kan aantonen dat er sprake is van een gebrek door sleet.

Erik Verschoren
Berichten: 95
Locatie: Antwerpen, Belgie
Contacteer: Website

#3 , 15 nov 2010 00:01

Zoals al eerder gezegd: het onderhoud van de boiler is voor de huurder, die rekening moet je dus zelf betalen en mag je zeker niet aftrekken van het huurgeld. De huisbaas mag dat geld afhouden van de huurwaarborg (die dient niet alleen om schade te vergoeden maar ook voor de betaling van achterstallige huurgelden).

Als je de huur opzegt moet je nog altijd de maandelijkse huur betalen, je riskeert dat de huisbaas na één maand niet betalen naar de vrederechter stapt en de beëindiging van de huurovereenkomst wegens wanbetaling vraagt, ... (procederen voor het vredegerecht is goedkoop, ...).

De huurwaarborg staat normaal gezien toch op een geblokeeerde bankrekening dus daar kan de huisbaas niet aan zonder dat jij daarmee akkoord gaat.
Goed juridisch werk is 90% transpiratie en 10% inspiratie, maar die 10% is dan wel héél belangrijk.
http://www.verschoren.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Huren”