Aan het immokantoor heb ik laten weten dat ik 2 katten heb. Zij hebben gevraagd aan de eigenaar voor een akkoord, maar hij weigerde. Ik heb de katten toch in het geniep meegenomen op het appartement.
Kan de eigenaar hiertegen iets doen als hij dit ontdekt?
De katten vormen geen hinder, het zijn iets oudere katten die gans de dag slapen en niet in de gemeenschappelijke delen komen.
In plaats van een kategorieke weigering tot het houden van dieren komt het ook al eens voor dat eigenaars die clausule van "buiten expliciete of schriftelijke toestemming ..." vermelden in een huurcontract. Zulk een vermelding houd in ieder geval een iets toegeeflijkere houding in van de eigenaar t.o.v. het houden van dieren dan een categoriek verbod.
Voorzover dat het verbod tot het houden van dieren al een inbreuk op de wet op de privacy en het EVRM inhouden, vraag ik mij hier af en zou een rechter zich eventueel ook normaal gesproken moeten afvragen welk soort dier of aan welke voorwaarden een dier of een huurder dan wel moeten voldoen om een toestemming te krijgen tot het houden van een dier ? Als een kat al niet mag. Mag de huurder dan misschien enkel een goudvis houden ? Moet hij daar dan een schriftelijke toestemming voor vragen aan de verhuurder ?
In elk geval maakt een huurder meer kans toestemming te krijgen bij een vrederechter tot het houden van een kat met die vermelding i/h contract dan zonder en bvb een verbod.
Je had gewoon geen toestemming moeten vragen aan het immokantoor. Het kan normaal jaren duren vooraleer je huisbaas weet dat je 2
katten hebt. Eerlijk duurt in jouw geval zeker niet het langst.
Je hebt je
katten toch meegenomen. Weet de eigenaar dit ondertussen ? Door je vraag te stellen zal hij een vermoeden hebben. Laat het daarbij en hang het niet aan de grote klok.
Ik had ook ooit eens te maken met een totaal verbod in het huurcontract tot het houden van dieren. Ik had 3
katten en heb die gewoon meegenomen. Na een 3-tal jaren waren dat er 4. Toevallig kwam ik erachter dat mijn verhuurder dit slechts een paar maanden terug wist. Moest hij nu nr. de vrederechter stappen zou ik het argument aanvoeren van de stilzwijgende toestemming. Indien hij zou beweren dat hij het niet wist dat ik dieren had, zou hij automatisch toegeven dat de dieren zeker geen overlast bezorgen als het bijna 3 jaren duurde eer hij op de hoogte was.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard