huisdieren

seppe-41
Topic Starter

huisdieren

#1 , 12 apr 2012 11:33

Ik ben verhuurder en verhuur een woning.
In het contract staat dat er geen huisdieren gehouden mogen worden.
Nu heeft de huurder toch een hond die tegen alle deuren (uit aluminium) springt, waardoor er krassen ontstaat op de lak. Wat kan ik hieraan doen?
Mag ik de huurder op zijn contract wijzen en eisen dat de hond weg moet?
Hoe kan ik dit het best aanpakken?

Alvast bedankt
Seppe-41

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 12 apr 2012 11:46

De vonnissen en arresten gaan beide zijden op in deze materie. Volgens sommige vonnissen dient de huurder het contract te respecteren en aldus geen huisdieren te houden, volgens andere behoren huisdieren tot de privé levenssfeer van de bewoner en zijn ze onschendbaar door contractuele bedingen. De laatste strekking wint meer en meer veld zolang het om klassieke huisdieren gaat.

In dit geval zou ik beginnen met de huurder erop te wijzen dat middels art 1728BW 1°, 1732 BW en 1735BW:
Art. 1728. De huurder is tot twee hoofdverplichtingen gehouden :
1° Het gehuurde te gebruiken als een goed huisvader, en volgens de bestemming welke bij het huurcontract daaraan gegeven is, of volgens die welke, bij gebreke van overeenkomst daaromtrent, naar gelang van de omstandigheden vermoed wordt;
2° De huurprijs op de bepaalde termijn te voldoen.

Art. 1732. Hij is aansprakelijk voor de beschadigingen of de verliezen die gedurende zijn huurtijd ontstaan, tenzij hij bewijst dat die buiten zijn schuld hebben plaatsgehad.

Art. 1735. De huurder is aansprakelijk voor de beschadigingen en de verliezen die ontstaan door toedoen van zijn huisgenoten of van zijn onderhuurders.
hij aansprakelijk is voor de schade die door zijn huisdier aan het pand wordt aangericht. Dat bij gebrek aan reparatie van deze schade de waarborg zal worden aangesproken om deze te repareren en mocht blijken dat deze waarborg onvoldoende is om de reparaties uit te voeren er een bijkomend bedrag zal verrekend worden.

Sluit af met: "Enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel per gewone post als aangetekend verzonden."

Reclame

Terug naar “Huren”