Vervuilde grond

Gebruiker52
Topic Starter

Vervuilde grond

#1 , 16 mar 2012 17:25

Hallo

mijn vriendin huurt een huisje met grote tuin
maar de buren hebben onlangs 1000 liter stookolie per ongeluk laten lopen uit een bovengrondse tank.
Met gevolg dat al ons gras dood gaat , de groententuin en ik mag geen kippen meer plaatsen.
plus dat mijn vriendin 2 kindjes heeft van 1.5 en 2.5 jaar.
dus dat is gevaarlijk als ze aarde eten of iets van op de grond in hun mond steken enz

de milieupolitie is al langsgeweest en de buren hebben een brief gekregen met het verzoek dat zij het probleem oplossen.
maar dat zal niet gebeuren .(financieel kunnen ze niet) en niet verzekerd
die plek op de grond is nu al een 20 m² groot en word groter met de dag.

dus het kan jaren duren eer dit opgelost is .

de vraag is kunnen wij schadevergoeding vragen aan de buren en/of een huurprijsvermindering en zo ja hoeveel(nu betaalt ze 430euro p maand.
want ik kan geen groeten zetten en de kinderen kunnen niet buiten op het gras spelen (wel een klein terrasje)
en hoe gaat dit in zijn werk (termijn , kosten enz)

kunnen wij dingen ondernemen om het allemaal sneller te laten gaan?

en mogen wij de vervuilde grond bedekken met osb platen zodat de kinderen kunnen spelen of best niet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pukje

#2 , 16 mar 2012 18:11

Mijn gevoel zegt dat de gemeente moet zorgen voor een veilige omgeving

of buurman kan betalen of niet is probleem voor gemeente
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mar 2012 18:24

Dadelijk uw verzekering verwittigen,
Dat is GEEN klein lekje,
Neem desnoods een contact op met de milieupolitie met de vraag hoe u daarop moet reageren.
Hoe sneller wordt opgetreden hoe beter.
Ik vermoed dat er een verplichte /gedwongen tussenkomst moet komen van bv OVAM
U hebt toch ook al de eigenaar verwittigd van uw pand want ook die zijn verzekering(en) zullen moeten tussenkomen.
Er zullen volgens mij al zo wie zo inperkende maatregelen genomen moeten worden.
Er kunnen zelfs dwangmaatregelen toegepast worden.
PS welke gemeente .... indien je dit niet op site mag je me een PB sturen

Reclame

Gebruiker52
Topic Starter

#4 , 16 mar 2012 18:54

de gemeente is zonnebeke
de milieupolitie is verwittigd net als de huisbaas , de gebuur kan dit niet betalen en de gemeente zal dit ook niet doen (heb ik gehoord uit goede bron )
dus ovam is de oplossing hoop ik
maar hoe zit het met schadevergoeding en of huurvermindering?

Turaki

#5 , 16 mar 2012 19:20

Gebuur moet maar zijn verzekering aanspreken. Ovam direct verwittigen, eventueel vragen om langs te komen. Ook milieu-ambtenaar van de gemeente laten komen. Verzekering van uzelf ook aanschrijven (zij moeten dan maar contact opnemen met de verzekering van uw huisbaas). Dit dient allemaal afgegraven te worden, en met propere grond aangevuld, en dit zo snel mogelijk (liever gisteren dan morgen). U bent de gebruiker, u bent verantwoordelijk dat er maatregelen worden getroffen.

Meer info:
http://www.ovam.be/jahia/Jahia/op/edit/pid/623

Gebruiker52
Topic Starter

#6 , 16 mar 2012 19:30

dus als ik het goed begrijp moeten wij de familieale verzek verwittigen
en moet de huisbaas zijn verzekering verwittigen
en als de gebuur (ook huurder bij dezelfde firma) het niet kan betalen moet de huisbaas dat doen? (dan komt ovam ?)
en de factuur gaat naar huisbaas?
ik ben niet de oorzaak turaki , de gebuur is dat dus ik kan toch niet voor de kosten instaan
en mogen wij al ovam verwittigen? of doet de gemeente dit?

Turaki

#7 , 16 mar 2012 20:03

Neen, maar u bent wel de gebruiker van de grond, dus u moet actie ondernemen.
U heeft wel schade door uw buurman (kosten voor sanering), dus op dat vlak wordt het een verzekeringskwestie. Welke verzekering wat moet betalen is aan hen om uit te zoeken.

Normaal verwittigd de gemeente ovam, maar het kan geen kwaad om eens te horen of zij al een melding hebben gekregen.

Gebruiker52
Topic Starter

#8 , 16 mar 2012 20:09

we hebben inmiddels onze familiale verzek gebeld en ze hebben er notie van genomen
en kan ik een schadevergoeding aanvragen ? omdat de tuin onbruikbaar is nu (ruikt niet leuk ook) we betalen er tenslotte voor

mava105

#9 , 16 mar 2012 20:14

Is zeker een gevaarlijke toestand. als je al ziet welke maatregelen ze neme na een verkeersongeval en er lekt 50 of 100 liter diesel uit de tank. Beken worden afgedamd, grond afgegraven.
Gezien de hoeveelheid en de reeds verlopen paar dagen, is het mogelijk dat de grond over grotere diepte ( 2 tot 3 meter diep) moet worden afgegraven en weggevoerd.
Heb ooit eens een voortuinte moeten saneren in de gemeente Bornem, nadat een oude schijnbaar lege stookolietank werd afgevoerd. aannemer liet hem echter van zijn vrachtwagen vallen, en hooguit 20 liter stookolie liep weg. Milieupolitie kwam erbij en ovam, en de aannemer werd verplicht 1 meter diep en over de oppervlakte van de bevuiling plus 2 meter rondom alle grond weg te graven en te vervangen.
Dus zeker uw eigen verzekering kontakteren, want die zullen de schade in uw tuin moeten regelen, en naderhand doorrekenen aan de buur. Indien deze insolvabel zijn, zal het op kosten van Ovam gebeuren, overheidsgeld en dus wij allemaal.

Gebruiker52
Topic Starter

#10 , 16 mar 2012 20:19

dus de familiale moet een expert sturen?
en het is eigenlijk al weken ,
van begin februarie maar wij werden gezegd dat het onkruidverdelger was(het was 1st maar een meter of 2 en uit goede wil geloven want we zijn er nog maar van januari)
en met nieuw gras te zaaien dat het ging lukken dus we gingen wachten tot eind maart om nieuw gras te zaaien, maar met die regen van vorige week is het in 1 dag een 22m² geworden
dus toen hebben we de politie gebeld enz
zit bijna bij de andere gebuur ook

Franciscus

#11 , 16 mar 2012 22:25

Wat is er met de tank gebeurd?
Heb je van de politie een PV nr gekregen?
Deze hebben in principe een PV op te stellen gezien een inbreuk op de milieuwetgeving.

mava105

#12 , 17 mar 2012 10:31

en met nieuw gras te zaaien dat het ging lukken dus we gingen wachten tot eind maart om nieuw gras te zaaien,
Mogelijks zal er gedurende jaren niets meer op die plaats groeien, en de stookoliegeur kan ook jarenlang aanhouden. Zeer ongezonde omgeving voor jonge kinderen. Het is gewoon misdadig dit voorval te willen wegstoppen, en waarschijnlijk en zal hier ook wel en gerechterlijk staartje aan komen. Om dan nog maar te zwijgen van de torenhoge saneringskosten die hierop zullen volgen voor de daders. De hele tuin zal over een grote diepte moeten worden afgegraven, en hoe langer men wacht, hoe groter het probleem wordt.
Ik hoop voor uw buren dat er geen waterwinningsgebied in de onmiddellijke buurt ligt.

Gebruiker52
Topic Starter

#13 , 17 mar 2012 12:55

alleen grondwarterpompen enz , de en het dossier is idd naar ons getuurd

Franciscus

#14 , 17 mar 2012 13:06

Hoe weet men dat het 1000 ltr is?

Gebruiker52
Topic Starter

#15 , 17 mar 2012 18:53

ze weten het omdat de buren die tank (ze hebben er 3) net gevuld hadden en het is een tank van 1200 liter maar je besteld per 1000 en daar is een darmpje van losgekomen en beginnen leeglopen , toen ze het ontdekten was de tank helemaal leeg , en daar hebben ze aangifte van gedaan(maar ze zegden 1st dat het niet zoveel was) maar er werd geen gevolg aan gegeven.
nu is het nog een paar weken wachten op expert van verzekering enz het kan nog best 6 maand duren max 1 jaar hebben ze me gezegd(in de gemeente)

Terug naar “Huren”