Weigeren 10 jarige verantwoordelijkheid van de architect

BrechtS
Topic Starter
Berichten: 463

Weigeren 10 jarige verantwoordelijkheid van de architect

#1 , 06 jun 2015 10:29

Beste

Dit is niet voor mij, maar een andere medemens (van een ander forum) voor wie ik informeer. Die zit namelijk in de ontwerpfase van een aanbouw. Nu zit er een verschil op zijn ideeën en die van de architect, namelijk: hij wikt ecologisch bouwen, zijn architect volgens zijn reeds lange expertise. De architect welt een standaardopbouw van een betonplaat als fundering met daarop PUR gespoten. Hij wilt echter zeker geen PUR in huis, en informeerde dan wat er in de plaats kon en ook of die fundering kon worden verandert (een betonplaat als fundering is ecologisch een ramp). Voorstel was om te funderen op staal. Nu komt de architect af van 'als ik de fundering moet aanpassen op fundering op staal, dan ben ik niet verantwoordelijk voor de problemen die dat oplevert, want dat is op uw vraag'. Ik stel me hier vragen bij, is hij niet sowieso 10 jaar verantwoordelijk voor hetgeen hij ontwerpt? Want mij lijkt dat toch onredelijk van de architect uit: hij kan een stabiliteitsingenieur inschakelen als hij er zijn twijfels bij heeft, en het is niet dat funderen op staal een totaal onbekende funderingstechnieken of iets totaal innovatief... Dus lijkt dat echt onredelijk van die architect in mijn ogen.

Vraag is dus: heeft de architect gelijk of niet?

Mvg,
Brecht

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jun 2015 10:36

Men kan niemand verplichten om verantwoordelijk te zijn, die gene die het zo willen zullen dan verantwoordelijk zijn
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 06 jun 2015 12:30

Architect heeft gelijk. Niet eender welke fundering is geschikt op eender welke ondergrond. Als die architect van de streek is, kent hij de ondergrond ondertussen al een beetje en weet welke fundering het best geschikt is. Als hij dan ook nog eens een grondboring en proef moet laten uitvoeren en een stabiliteitsingenieur moet laten opdraven kost dat aanzienlijk meer, voor waarschijnlijk identiek resultaat. aan de bouwheer hierover te beslissen.
De samenwerking en verstandhouding tussen bouwheer en architect moet van in den beginne goed zijn, ander loopt het in de loop van de bouw gegarandeerd mis. Ik denk dat die verstandhouding hier al mis is en bouwheer best een andere architect zoekt (mogelijks met hetzelfde resultaat als fundering)

Reclame

BrechtS
Topic Starter
Berichten: 463

#4 , 06 jun 2015 14:16

En hoe breed kan dit gerekt worden dan? Bv opstijgend vocht in de muren, lijkt me iets wat los staat van de manier van funderen, kan hij de verantwoordelijkheid daarvoor ook weren omdat men vroeg achter een andere manier van funderen? of als er bijvoorbeeld regenwater naar binnen lekt door een fout ontwerp van de architect?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 06 jun 2015 15:31

De wijze van funderen heeft geen uitstaans met het al of niet waterdicht zijn van de kelder en optrekkend vocht.
Hiervoor zijn andere middelen nodig.
Vergelijk het met de banden van een auto. Heb je goede banden dan kan je comfortabel rijden, maar dat doet niets af aan de waterdichtheid van uw auto.

BrechtS
Topic Starter
Berichten: 463

#6 , 06 jun 2015 19:12

De wijze van funderen heeft geen uitstaans met het al of niet waterdicht zijn van de kelder en optrekkend vocht.
Hiervoor zijn andere middelen nodig.
Vergelijk het met de banden van een auto. Heb je goede banden dan kan je comfortabel rijden, maar dat doet niets af aan de waterdichtheid van uw auto.
Dus dan kan hij in dit geval enkel problemen veroorzaakt door de fundering die op aanvraag werd verandert van zich af schuiven dan?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 06 jun 2015 19:46

Tenzij dat hij kan bewijzen dat door de andere (te zwakke) fundering, het gebouw begint te verzakken, en hierdoor muren barsten, en er alzo waterschade ontstaat. De fundering is de basis van het gebouw, en een gebrekkige fundering kan veel miserie veroorzaken. Van daar dat een architect voorzichtig is.

BrechtS
Topic Starter
Berichten: 463

#8 , 06 jun 2015 21:23

Ik begrijp zijn voorzichtigheid zeker hoor, bij deze is de vraag beantwoord en valt er niets meer te vragen, tenzij de persoon in kwestie nog eens afkomt met vragen die ik niet beantwoord krijg.

stefan_82
Berichten: 55

#9 , 07 jun 2015 12:24

Men kan niemand verplichten om verantwoordelijk te zijn, die gene die het zo willen zullen dan verantwoordelijk zijn
fout!
een architect kan zijn wettelijke verplichtingen met name 10jarige aansprakelijkheid niet omzeilen door het op een akkoordje te gooien met zijn klant.
de architect zal het mss gezegd hebben als boutade om te stellen dat hij niet zal afwijken van de door hem voorgestelde funderingsmethode.

stefan_82
Berichten: 55

#10 , 07 jun 2015 12:26

trouwens indien PUR het probleem is, dat hij dan RESOL gebruikt..
hoeft toch geen impact te hebben op de fundering

BrechtS
Topic Starter
Berichten: 463

#11 , 07 jun 2015 15:13

trouwens indien PUR het probleem is, dat hij dan RESOL gebruikt..
hoeft toch geen impact te hebben op de fundering
Op dat forum zijn er al meerdere alternatieven aan bod gekomen. EPS en kurk zijn bijvoorbeeld ook alternatieven omdat die ook vochtwerend zijn. Hetgeen ik hier kwam vragen was over het aanpassen van de fundering, aangezien plaatfundering niet zo materiaalvriendelijk en door de beton niet ecologisch vriendelijk. Het forum is een forum over ecologisch bouwen trouwens.

Ik heb die persoon de link naar hier gestuurd dus hij kan dit topic zelf volgen en zal u tip ook zien. Ik weet echter niet of hij resol ziet zitten. Dat zal op dat forum misschien nog aan bod komen. Alvast bedankt voor de tip.

Terug naar “Aanneming”