niet correcte factuur m.i.

arolje
Topic Starter
Berichten: 15

niet correcte factuur m.i.

#1 , 11 mar 2012 22:43

We hebben dinsdag een dakwerker de voorbereidingen laten doen voor een lichtstraat te installeren door een andere firma. Een concrete offerte wilde de dakwerker niet maken maar hij had een schatting gemaakt van 16 werkuren. De prijs werd weergegeven als

de werken gebeuren in regie + prijs materiaal
prijs per persoon per uur 57.50 €

Aangezien dit zo'n hoog werkloon is, had ik de formulering misgeïnterpreteerd en dacht ik dat het een soort forfait was, voor uren en materiaal samen. Bleek dus nog 320 euro bij te komen voor materiaal. Mijn fout, verkeerd begrepen.

Wat me wel tegen de borst stoot, is dat dit hoge uurloon ook wordt aangerekend voor de twee dakwerkers tijdens hun rit van hun thuisbasis naar mijn huis, evenals het klein uurtje dat ze 's middags rustig hun broodje hebben verorberd en een paar sigaretjes gerookt.

Daarbij komt dat de baas van het bedrijf -leek me een competent persoon- een offerte is komen opstellen, maar bij de uitvoering van de werken stuurt hij twee andere, veel jongere dakwerkers. Het is niet zo dat die twee jongens slecht werk hebben geleverd, maar toevallig ken ik een van hen en weet dat die jongen slechts een klein jaar afgestudeerd is. Ik betaal dit hoge uurloon dus ook voor een beginner ...

Nu vraag ik mezelf af:
a) Hoe moet ik officieel die factuur aanvechten?
b) Heb ik juridische grond bij een dergelijke situatie?
c) Welk risico loop ik als ik een factuur aanvecht (woekerinteresten of zo?)

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 11 mar 2012 22:51

Aangezien de werken in regie werden uitgevoerd kunt u hier niets tegen in brengen.
Is normaal dat ook uren onderweg moeten worden betaald.
Pas afgestudeerde arts vraagt ook zelfde tarief als arts met jaren ervaring.
Indien per uur niet meer werd aangerekend dan afgesproken hebt u geen been om op te staan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 12 mar 2012 08:44

Dat is géén hoog uurloon en nog minder een nettobedrag. Van dit bedrag moeten niet alleen de uurlonen van de arbeiders worden betaald, de eventuele leasing van de lichte vrachtwagen(s), huur van een magazijn, afbetaling van leningen (bv. hoogtewerker of ander materiaal), gas/water/elektriciteit/benzine/diesel, ..., allerlei verzekeringen (BA+, brandverzekering, arbeidsongevallenverzekering, ... , sociale bijdragen (o.a. werkgeversbijdragen), dertiende maand, enkel en dubbel vakantiegeld, ... , 'eenmalige' vennootschapsbelastingen die elk jaar weerkeren, andere belastingen (o.a. stads- en provinciebelastingen), kosten voor afvalophaling/containers, boekhoudkosten/advocatenkosten/kosten sociaal secretariaat (zij werken ook niet gratis), enz.

Het maakt verder ook niet uit of het gaat om een pas afgestudeerde of een 'ervaren' vakman. Als de baas hen gestuurd heeft, wil dat wel zeggen dat hij er voldoende vertrouwen in heeft.

Je had verschillende offertes kunnen opvragen en vergelijken. Belangrijkste vraag is eigenlijk: is het werk goed gedaan of niet !?

Reclame

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 mar 2012 11:02

Ik vind ook dat deze prijs zeker niet overdreven is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanneming”