Aannemer reageert niet.

Asterx
Topic Starter
Berichten: 155

Aannemer reageert niet.

#1 , 15 feb 2024 21:03

Beste forumleden,

September 2023 werden er offertes ondertekend voor een renovatieproject.
Er werd mondeling afgesproken dat de werken zouden starten tussen 1 januari 2024 - 1 maart 2024 zodat deze op tijd zouden klaar zijn zodat een andere aannemer een keuken kan installeren.

Contacten met de aannemer liepen in het begin van een leien dakje, alle communicatie verliep perfect, belde ons meteen terug met alle nodige info, antwoordde meteen op vragen, alles leek top.

Maar sinds het ondertekenen van de offertes lijkt de aannemer zo goed als onbereikbaar te zijn geworden, op de talloze telefoontjes die we pleegden werd er 1 sms gestuurd op 19 december door de aannemer waarop hij vroeg of de werken zouden starten in maart. Hij zou ons nog contacteren, zat in het buitenland met slecht bereik.

Sinds 04 januari 2024 talloze pogingen ondernomen de aannemer terug te kunnen bereiken, tevergeefs.

De keukeninstallateur liet reeds weten dat hij enkel kan beginnen als de voorbereidende werken klaar zijn, ook een andere aannemer die een raam komt plaatsen dient te wachten tot de voorbereidende werken klaar zijn.De keuken had reeds in productie moeten zijn maar tot op heden kon dit nog niet, de opleveringsdatum komt in het gedrang en zal waarschijnlijk niet gehaald worden.

Ondertussen is ons wel duidelijk dat er met deze man in zee gaan een vergissing bleek en willen we graag het contract verbreken.
Er is een opname die gebeurde met medeweten van de aannemer, gsm op tafel, opname lopende, waarin de aannemer min of meer de startdata overliep (ten laatste starten 1ste week maart) samen met de uit te voeren werken.

We verwachten niet dat de aannemer de eerste week van maart plots voor de deur zal staan. Het werd voordien besproken dat we namelijk niet in de woning kunnen verblijven en we hiervoor een oplossing diende te zoeken om elders te logeren. Ook dienen al onze meubelstukken weggehaald te worden, iets wat niet op 1 2 3 kan. Dit kan pas vanaf geregeld worden wanneer hij zou bevestigen de werken te starten, en met de eerste week van maart in aantocht onmogelijk om dit alles te regelen.

Is er iemand die me een advies kan geven wat ik eventueel in een AS kan plaatsen om ons te contacteren?
Eventueel hoe te formuleren om zonder verbrekingsvergoeding de getekende offertes te annuleren?
Welk zouden aanneembare argumentatie kunnen zijn om te kunnen opzeggen zonder kosten?


Dank bij voorbaat,

Franciscus
Berichten: 38616

#2 , 15 feb 2024 22:02

Standaard vraag; Heb u betrokkene al met Aangetekend Schrijven een startdatum gevraagd?
Op deze wijze gaan u een juridisch sluitende bewijsvoering opstarten.
Staat in de offerte de termijn waarin de werken moeten starten?
Hoeveel tijd heeft de aannemer nodig om zijn werk uit te voeren?
Geeft in uw brief aan wat u als startdatum ziet om op tijd deze bouwfase af te werken.
Geeft hem vb 10 dagen om te antwoorden.
Dit schrijven vermeld woord AANGETEKEND in X exemplaren ( nl aantal van partijen vb 2)
Datum en plaats en handtekening.
Vermeld ook dat u dit schrijven ook via gewone brief zal sturen.
Spreek nog niet over stopzetten maar geeft de aannemer de kans om te antwoorden en te starten.
Heeft aannemer een BE telefoonnr - ondernemingsnummer en maatschappelijke zetel?
Stuur de AS met een Antwoord /Responsekaart

Asterx
Topic Starter
Berichten: 155

#3 , 16 feb 2024 09:19

Franciscus,

Er vertrok tot op heden nog geen AS met een startdatum.

De aannemer had naar eigen zeggen ongeveer 3 a 4 weken nodig om alle werken te voltooien.

De termijn om te starten werd niet in de offerte geplaatst, enkel een opname van het gesprek aan tafel waarin dit ter sprake komt, een 10-tal seconden waarop hij zelf zegt op zen laatst te beginnen in de eerste wek van maart. De opname dateert wel van voor het ondertekenen van de offertes.

Aannemer heeft een BE telefoonnummer, ondernemingsnummer en een maatschappelijke zetel in België.
Zijn zaak is financieel gezond.

Op e-mails & telefoontjes van de keukenbouwer zelf reageert hij evenmin.

Alvast dank, ik zal eens proberen een brief op te stellen. Zou ik deze alvorens te versturen aan u mogen voorleggen?

Reclame

mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 16 feb 2024 10:13


De aannemer had naar eigen zeggen
Waarom toch altijd in deze zaken niets schriftelijk bevestigen? Ofwel is het telefonisch, mondeling of "naar eigen zeggen". Daar bern je niets mee op een rechtbank. Bevestig dat dan via mail, brief,AS ...
Dan heb je minstens een begin van bewijs. Nu heb je NIETS

Asterx
Topic Starter
Berichten: 155

#5 , 16 feb 2024 11:01


De aannemer had naar eigen zeggen
Waarom toch altijd in deze zaken niets schriftelijk bevestigen? Ofwel is het telefonisch, mondelings of "naar eigen zeggen". Daar bern je niets mee op een rechtbank. Bevestig dat dan via mail, brief,AS ...
Dan heb je minstens een begin van bewijs. Nu heb je NIETS
Mava, de juiste context is hier wel noodzakelijk. Zo krijg je snel een verkeerd beeld van een situatie.
Tijdens de opname van het gesprek, rondgang met dictafoon in de hand zeg maar, gewoon de vraag gesteld hoeveel tijd de werken ongeveer in beslag zouden nemen waarop hij mij informeerde. Mag ik er volgens u dan van uitgaan dat het opgenomen gesprek totaal geen juridische waarde heeft in dit geval?

mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 16 feb 2024 12:32

Ik denk het niet. Kan immers gemanupuleerd worden. Een brief, en al zeker een AS zullen op de vrederechter 100 x meer indruk makeb

Asterx
Topic Starter
Berichten: 155

#7 , 20 feb 2024 16:52

Een kleine update, via een kennis van de aannemer vernomen dat hij blijbaar zijn activiteiten in de bouw zal stopzetten en verder gaan in de horeca.

De kennis wist ons te vertellen nadat hij de man in kwestie contacteerde, dat de aannemer ons afgelopen weekend een e-mail zou sturen dat we vrij zouden zijn om een andere aannemer aan te nemen en hiervoor geen verbrekingsvergoeding aan hem zouden verschuligd zijn.

Helaas, geen e-mail ontvangen.
Omwille van deze verwikkelingen heb ik toch mijn advocaat gevraagd deze aannemer een aangetekend schrijven te sturen om ons hiervan te vrijwaren.

Dit wist hij blijkbaar al van voor nieuwjaar dat hij de werken zal neerleggen. Gelukkig geen voorschotten betaald.

Ik post wel een update als het afgelopen is.

Franciscus
Berichten: 38616

#8 , 20 feb 2024 21:03

En een opgenomen gesprek waar een van de partijen (uzelf) dus toelating hebt gegeven kan door de rechtbank in rechte gebruikt worden als bewijs. Uiteindelijk beslist de rechter voor het gebruik.

Terug naar “Aanneming”