Schade na werken

Vlinder03
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

Schade na werken

#1 , 15 dec 2023 18:11

Hallo

Ik.liet een.spanplafond.plaatsen en tijdens de werken werden de betegelde muren vd badkamer en wc beschadigd. ( doorgeboord).
De firma.liet me via mail weten dat ze aansprakelijk zijn voor de schade en hun verzekering hebben ingeschakeld. Dit werd schriftelijk meegedeeld. Het plafond zelf ligt goed. Ik kreeg ook reeds de factuur ter betaling met deze TEKST:
Ik stuur u hierbij in bijlage de factuur van de uitgevoerde werken. Ik weet dat de schade bij jullie in de badkamer en in het toilet nog niet hersteld is en dat dit zeker moet opgelost worden, echter zal dit volledig via de verzekering lopen dus los staan van de factuur.

Ik heb intussen reactie gekregen van de verzekeraar dat er een dossier opgemaakt wordt, ik wacht nog op verdere info. Van zodra ik iets meer weet laat ik het u zeker weten.
U mag mij of mijn collega Daan hier uiteraard altijd voor bellen.

Mijn.vraag : Klopt dit dat de betaling vd factuur los staat vd verzekerigskwestie? Ter info , de offerte schade is groter dan het factuurbedrag

Dank bij voorbaat

lukasi
Berichten: 1149

#2 , 15 dec 2023 18:47

ja dat klopt, zijn 2 aparte zaken MAAR niets belet u om een deel van de factuur al te betalen ( bv 75%) en het restant na de verzekeringskwestie.
Meld dit ook in uw schrijven naar hen toe.

bosprocureur
Berichten: 6860

#3 , 15 dec 2023 18:56

Dat is toch m.i. een foute redenering van de leverancier.
Die twee zaken staan wel degelijk met mekaar in verband, het is niet omdat u moet betalen voor dat plafond, dat u hier geen schuldeiser zou zijn voor een bedrag, voldoende om de veroorzaakte schade volledig te herstellen.
En die schade(vergoeding) moet u niet krijgen van zijn verzekering , maar van die firma zelf.
Hoe lang dat moet duren maakt dus absoluut geen verschil uit voor u, u moet asap ofwel de schade hersteld krijgen, of een voldoende hoge vergoeding.

Reclame

Vlinder03
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 dec 2023 22:23

@bosprocureur dit vind ik online, vooral de zin pas op..... ::

en dat de oorzaak van de schade bij de tegenpartij ligt, dan heb je nog iets achter de hand. Je kan het geraamde bedrag van de schade afhouden van het factuurbedrag.

Pas op: dat mag niet als de tegenpartij een verzekering heeft die dat soort schade dekt. In dat geval betaal je eerst de volledige factuur en regelt de verzekeringsmaatschappij de afwikkeling van de schade.

Vraag de tegenpartij dus altijd eerst of hij of z’n verzekering zal tussenkomen. Is dat niet zo, en sta jij recht in je schoenen, dan kan je het schadebedrag afhouden van het factuurbedrag. Het moet wel om een redelijk bedrag gaan.

bosprocureur
Berichten: 6860

#5 , 16 dec 2023 11:30

Pas op: dat mag niet als de tegenpartij een verzekering heeft die dat soort schade dekt. In dat geval betaal je eerst de volledige factuur en regelt de verzekeringsmaatschappij de afwikkeling van de schade.

Naar mijn uiteraard uiterst bescheiden mening is dat larie.

Hebt u een overeenkomst met die spanplafondfirma : Ja, veronderstel ik.

Hebt u ook een overeenkomst met die verzekering? Het zou me verwonderen.

U moet gewoon bij uw leverancier terecht..

Hebt u een bijstandsverzekering die deze risico' s dekt? Kleine kans, maar dan schakelt u die in.

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 dec 2023 11:50

Akkoord met bosprocureur. Weet niet vanwaar dat citaat komt, maar ik ken geen enkele context waarin dit zou geldig zijn.

Er kan een afspraak zijn dat de verzekeraar alleen rechtstreeks aan de benadeelde (u) uitbetaalt en niet aan hun klant (het spanplafondbedrijf), maar daar hebt u niks mee te maken.

LYNX XX
Berichten: 2526
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 dec 2023 12:20

https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... zaakt-moet

Wel een andere visie op de zaak : zijn volgens mij 2 verschillende zaken 1. factuur plafond 2. schadegeval

Het is de verzekering van de aannemer die u een schadebedrag zal uit betalen - de franchise
De franchise moet u vorderen van de aannemer
U kunt uw aannemer aanschrijven dat u het factuur bedrag - de franchise zult betalen zodra de verzekering de zaak heeft geregeld en uitbetaald.
Wie de herstellingen uiteindelijk zal uitvoeren dat zult u bepalen. En het verschil tussen schadevergoeding en effectieve herstellingskosten vallen ten uwen laste ( zowel voordelig als nadelig ).

Vlinder03
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 dec 2023 14:18

@LYNX XX

Als het idd beschouwd wordt als twee verschillende zaken, dan.mag ik niet wachten om de factuur te betalen toch ???
En hun verzekering zal mij schadevergoeding betalen.
1 probleem : ik.moet de factuur binnen de 14 dagen betalen. En ik zal.amper iets weten tegen dan.
1 voordeel : ik heb de schade ook aangegeven aan de blokpolis ( appartement)

LYNX XX
Berichten: 2526
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 dec 2023 16:51

U kunt zoals in mijn # 7 de aannemer aanschrijven zoals vermeld.
Indien hij een beetje klantvriendelijk is ( en de schade door zijn schuld ), is hij inschikkelijk.
Indien u betaalt zeker de franchise +/- € 250.00 af trekken.

Terug naar “Aanneming”