Dispuut Wet Breyne - Woonerf

Ayvel
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Dispuut Wet Breyne - Woonerf

#1 , 03 nov 2023 23:56

Dag allen,

In Oktober vorig jaar heb ik een woning + ondergrondse parking gekocht als deel van een bouwproject met daarin 6 woningen en 3 appartementsblokken.

Tot aan het bouwverlof verliep alles goed. Elke fase start in het bouwtraject start eerst met het 1e appartementsblok, dan het 2e, ... tot aan de woningen.
Sinds het bouwverlof liggen de activiteiten aan de woningen nagenoeg stil, terwijl aan de appartementen nog steeds verder gebouwd wordt.

Voor de woning is voorlopig de benedenverdieping geplaatst, alsook een deel van de gevelstenen, samen met wat leidingwerk (elektr, sanitair en HVAC).

Nu krijg ik een 10% factuur omdat er bij de appartementen gestart wordt met het plaatsen van ramen en deuren, en eind deze maand verwacht ik ook een 15% factuur voor de onderdakstelling, hoewel de aannemer bevestigd dat voor de woningen de ruwbouw pas klaar zal zijn eind dit jaar. Ik had aangegeven aan de bouwheer om de factuur te bekrachtigen, via iets van aanduiding waarom ik al quasi 80% van de woningprijs zou moeten betalen tegen eind deze maand gezien de toestand van de woningen.

Hij wist me te vertellen dat de boekhouding niet toelaat om in zo'n detail te gaan, en dat er daarom wordt gekeken voor de betaalschijven naar de project toestand. Zijnde bij aanvang plaatsen ramen en deuren ergens op het project, schrijft de architect hiervoor een attest uit en dien ik te betalen. In onderling overleg komen we er dus niet aan uit.

Fiscaal maakt het betalen van deze facturen voor mij niet heel veel uit. Ik betaal nu al reserveringskosten op het openstaande bedrag en die verschillen niet veel met de interestkosten indien ik dat geld op neem.

De bouwheer garandeerde mij dat vertraging ook hem niets oplevert en dat ze er druk aan bezig zijn, maar als ik m'n factuur niet op tijd betaal dan komen er kosten bij. Juridische stappen zouden ook enkel maar kosten genereren en geen nut hebben.

Natuurlijk verlies ik bij elke betaling wat drukmiddel, maar ik zit nu echt met de handen in het haar. Betaal ik wel verlies ik drukmiddel, betaal ik niet loop ik een hoop kosten op.

De eerstvolgende factuur loopt verwijlinterest op vanaf 16/11.
Is er iets wat ik kan doen om hier toch een correcte behandeling te halen zonder al te veel kosten op te lopen?

Alvast bedankt.

Reclame