verschilprijs offerte-factuur

anet
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

verschilprijs offerte-factuur

#1 , 26 apr 2016 16:49

In de maand maart heb ik via een erkende aannemer een betonvloer besteld voor mijn terras. Dit alles gebeurde na zijn bezoek via een offerte die via mail werd doorgestuurd en waarin ik me wel kon vinden en mij telefonisch akkoord verklaarde. Aanvankelijk was er in de offerte een berekening gemaakt op 9 kub beton en werden de slijpwerken geschat op 350 euro. Vorige week werd de vloer geplaatst en diezelfde avond ontving ik reeds zijn factuur voor de werkzaamheden. Deze week ontving ik apart de factuur van de betoncentrale. Groot was mijn verbazing toen ik vernam dat er 20 m³ beton zou geleverd geweest zijn (op een terras van 60 m² dat reeds beklinkerd was... en door hem berekend was op 15 cm betondikte - dus 9 m³). De geleverde hoeveelheid bleek dus meer dan het dubbele te zijn!!! En vandaar een meerprijs van 1400 euro op een terras dat 3500 euro ging kosten. Ik ben er vrijwel zeker van dat er geen 20 m³ op mijn terras gestort is en dat de rest op een ander terras ligt. Nu vraagt hij ook nog eens 580 euro voor de slijpwerken ipv 350 euro die werd voorgesteld... Ik voel me enorm bedrogen en uitgebuit. Wat valt tegen deze praktijk te doen? De facturen zijn alvast nog NIET betaald!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 apr 2016 17:11

Waarom heb jij toegelaten dat de betoncentrale rechtstreeks aan u factureerde?
Indien de gemeten oppervalte terplaatse juist is, evenals de berekeing, moet je maar 9 m³ betalen.
Laat de centrale dan maar uitzoeken waar ze de rest hebben geleverd. Hoeveel betonmixers zijn er bij u langsgeweest? 20 m³ zijn nl 2 grote mixers.

anet
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 apr 2016 17:22

Bedankt voor de snelle reactie! Hoeveel mixers er langs geweest zijn, daar heb ik geen idee van aangezien ik die dag aan het werk was (wat betrokken aannemer ook wist). En idd, heb ook pas te laat ingezien dat er in drukletters op de offerte vermeld staat dat de beton altijd door de betonleverancier naar de klant gefactureerd wordt, daar sta je als particulier trouwens ook niet bij stil. Als de bekisting weggenomen is heb ik wel duidelijk bewijslast inzake de dikte.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 26 apr 2016 17:44

Niet vergeten binnen de maand de factuur te protesteren. Hij heeft die klinkers toch niet uitgebroken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

anet
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 apr 2016 17:48

nee, klinkers zijn netjes blijven liggen en daar is het terras op gestort. Het ligt er maar met een serieuze financiële kater tot gevolg...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 26 apr 2016 18:54

En wat zegt de aannemer die heeft toch de beton besteld, of speelt hij onder één hoedje met de betoncentrale, of heeft hij de beton van zijn ander werk op een factuur laten zetten. Sta op u strepen en vraag uitleg aan beiden. Betoncentrale zal het adres wel weten, waar die twee vrachtwagens geleverd hebben.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sperwer87
Berichten: 133

#7 , 26 apr 2016 19:00

Factuur aangetekend protesteren, bedrag storten dan is afgesproken en dan afwachten. Enig nafeel is natuurlijk dat je geen ondertekende offerte hebt.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 26 apr 2016 20:01

Gelukkig kan de juiste hoeveelheid beton nog steeds bepaald worden door een opmeting. Desnoods trek je de zaak voor de vrederechter, die dan opdracht kan geven de boel op te meten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 apr 2016 20:11

hier bij ons in de streek word ook de beton apart gefactureerd aan de klant!

Als je de oppervlakte heeft en de juiste dikte weet je juist hoeveel m³ er gestort is, 15 cm is toch wel dun voor een betonplaat !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanneming”