Expertise; meerdere aannemers en fouten

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

Expertise; meerdere aannemers en fouten

#1 , 22 sep 2014 11:25

In 2006 deden wij verbouwingen. Een deel deden we zelf. Later buitenschrijnwerk laten doen. Een paar jaren gespaard, en nu doen we de afwerkingen (loodgieter, aannemer voor wat metselwerk, composietsidings etc. Het vrouwtje haar vriendin (mvw X, interieurarchitecte maar doet ook expertise) persoonlijk. Zij is even langs geweest, zag al onmiddelijk een constructiefout. Keek nog wat rond en gaf meteen te kennen dat we een ander persoon moeten contacteren. We kregen zijn prive hotmail van haar. Morgen (Dinsdag) neemt die man contact met ons op. Ze zegt dat we met hem beter af zijn omdat hij sterker staat in het gerecht. Hij is gekend bij de rechtbanken.
Nu zou ik me graag via deze weg alvast willen informeren naar wat onze rechten zijn als comsument. gesteld dat dergelijke constructiefouten dienen gecorrigeerd te worden zit de kans er in dat we niet kunnen blijven wonen. Dan ga ik bvb liever op hotel dan dat ik moet gaan kamperen op een slaapkamer boven. Ook wat betreft de meubelen, wie moet die wegzetten, eventueel ergens gaan stockeren,... enzovoort.
Kortom, wie tips heeft, advies of wat ook. Hoe meer we info hebben hoe liever.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#2 , 24 sep 2014 12:43

lap, 't begint al. Overmorgen komt de ingenieur een expertise doen. De aannemer heeft zijn factuur gisteren in de bus gestopt. We hadden 2 offertes getekend. Mondeling hebben we enkele bijkomende werken gevraagd. Een daarvan is het waterafstotend maken van de voorgevel met dragosil Aqua protect. Plotseling staat in de factuur dat hiervoor een offerte is opgemaakt. We vroegen een kopie van die offerte. We krijgen er een. Maar noch mijn-, noch de aannemer zijn handtekening staan op deze offerte. We vroegen hem mondeling de voorgeven te reinigen en te behandelen. Een getekende offerte kan hij niet voor leggen. Hij stuurde deze wel op de gmail van mijn vrouw, maar we hebben deze nooit beantwoord.
De gevel is behandeld, maar NIET gereinigd. Dit omdat de stenen afschilferen. Dit door reeds aanwezige vorstschade.
Nu, op de factuur staan enkel de kosten van de behandeling. Niet de kosten van het reinigen voorgevel. (is ook niet vooraf gereinigd zoals voorzien op de eenzijdige offerte).
1. Als hierdoor de behandeling op termijn niet efficient genoeg blijkt te zijn gaan we waarschijnlijk geen aanspraak kunnen maken op garantie.
2. Ik zelf heb deze factuur nooit eerder gezien en ik begrijp niet waarom deze in de factuur is opgenomen. Wat is hiervan de bedoeling?
Die behandeling hoort te staan bij bijkomend werk dat we hebben gevraagd.

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#3 , 01 okt 2014 17:29

Gisteren de ingenieur ontvangen, en inderdaad enkele "grote" en kleinere foutjes vastgesteld.
Grootste fout is van de schrijnwerker, maar deze is snel te verhelpen denk ik. De plaatsers zijn vergeten de gaatjes te boren in de onderste profiel van de ramen. Het regenwater loopt dus niet naar buiten, maar in de muur. Daarom ook is de originele bepleistering (huis van 1957) onder de ramen reeds gedeeltelijk beneden gevallen.
De muur is volledig aangetast. Maar de schrijnwerker is geen stukadoor.
We wachten nog op het rapport. Hoe gaat deze zaak nu verder verlopen? Zal die expert deze dingen regelen, of moet ik zelf stappen ondernemen straks?

Reclame

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#4 , 02 okt 2014 14:46

Verdorie, er komt nu nog iets boven. De factuur voor die sidings is opgemaakt op 18/09 en was uiterlijk binnen de 7 dagen te betalen. Moet ik dat nu snel doen, of mogen wij nu wachten op het rapport van de expert? Want over die sidings is een en ander op te merken. De expert gaat straks terug bellen. Hij is nu nog op expertise. Kan iemand mij hier advies in geven? Normaal is een AS het devies. Maar het is in mijn geval de expert die deze renovatie in handen neemt. Wat nu met deze en eventueel toekomstige facturen?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 02 okt 2014 15:30

Wat is het statuut van die "ingenieur"?
Indien het een persoon is door u geraadpleegd geeft u dat geen enkel recht , tenzij die ingenieur als expert is aangeduid door een Rechter.
Indien u zeker bent van uw zaak (kan ik niet beoordelen) dan moet u dringend een advocat inschakelen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#6 , 02 okt 2014 15:51

Deze is ons aangewezen door een expert, en doet ook expertise. Eind deze week of begin volgende week is zijn rapport klaar. Maar wat doe ik nu in afwachting met de factuur die ik heb liggen. Ik ben al over tijd met de betaling. We gaan trouwens nog trachten een minnelijke schikking te treffen met deze en andere aannemers. Dat is wat de expert voorstelt.

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#7 , 21 dec 2014 12:16

Een kleine update dringt zich op.
Onze betoncomposiet sidings zijn redelijk goed geplaatst. Er is een persoon van Eternit zelf komen kijken. Een afwerkingsprofiel is niet nodig, maar wel mooier. Die word binnenkort geplaatst. Enkel de ventilatie was onvoldoende. De bovenste plaat moet een centimetertje af.
De dubbele snijput eens met mij architect geopend. Daarin zat een klein kwakje chape. Waarschijnlijk tijdens het vloeren in het putje gevallen. Dat is verwijderd.
Op mijn aangetekend schrijven reageert de schrijnwerker niet. Ik ga nog een aangetekend schrijven opstellen met ontvangstbevestiging ditmaal.
Wat is de volgende stap? Advocaat en rechtbank? Of zijn er nog opties?

Zonet nog een recent probleem gevonden. Onder de lavabo on de badkamer wou ik een flexibel darm vervangen en sloot het leidingwater af. Tot mijn verbazing bleef de kraan maar doorstromen. Verbijsterd was ik toen in ontdekte dat die loodgieter zijn personeel de badkamer (douche en lavabo) blijkt te hebben aangesloten op regenwater.
Het houd hier dus eenvoudig niet op, die ellende. De verbouwingen zijn volledig afgesloten begin dit jaar en we hoopten op ons gemak te zijn. I moet in plaats daarvan opnieuw in de pen kruipen om aangetekende zendingen te doen.
Wat adviseren jullie me nu nog te doen?

KJ86
Berichten: 2663

#8 , 09 jan 2015 10:04

Volgens mij sla je regelmatig een belangrijke stap over, namelijk persoonlijk contact opnemen met de aannemer, hem op een vriendelijk manier op zijn fout wijzen en vragen wanneer hij dat kan komen oplossen. In de praktijk dien je dit een aantal keer te herhalen.

Veel mensen zien een AS als een aanval, waardoor ze beginnen te panikeren en in verdediging gaan. Dit is vaak niet bevorderlijk voor de relatie tussen de klant en aannemer, waardoor de problemen moeilijker opgelost geraken.

Als de aannemer niet reageert op uw vraag dan kan je overgaan naar een AS.

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#9 , 19 jan 2015 16:39

Volgens mij sla je regelmatig een belangrijke stap over, namelijk persoonlijk contact opnemen met de aannemer, hem op een vriendelijk manier op zijn fout wijzen en vragen wanneer hij dat kan komen oplossen. In de praktijk dien je dit een aantal keer te herhalen.

Veel mensen zien een AS als een aanval, waardoor ze beginnen te panikeren en in verdediging gaan. Dit is vaak niet bevorderlijk voor de relatie tussen de klant en aannemer, waardoor de problemen moeilijker opgelost geraken.

Als de aannemer niet reageert op uw vraag dan kan je overgaan naar een AS.

neen hoor. Mijn vrouw en ik zijn eerst langs geweest. Maar we zijn met veel geroep buiten gesmeten. Zelfs nog voor we konden zeggen waarvoor we daar aanwezig waren.
En daarna stuurde ik een e-mail die na 3 weken nog onbeantwoord bleef.
De 4de week stuurde ik een AS die later beantwoord werd door hun raadsman.
Alle aannemers komen bij klachten zelf kijken of de klacht gegrond is, en ze doen dan het nodige.
Gezien deze aannemer onmiddelijk de raadsman inschakeld is dat voor mij al onmiddelijk een schuldbekentenis.
Dat is dan weer mijn standpunt.

Kijk, de raadsman van die schrijnwerker acht het niet bewezen dat er een fout werd gemaakt. Maar de binnenplakkerij die er al sinds eind jaren 50 hangt komt niet zo maar los onder die ramen zonder oorzaak.
57 jaar hangt die plakkerij vast. 3 jaar na vervanging van de ramen valt ze van de muur, net onder die ramen. En een expertise (in opdracht van mij dus zonder juridische waarde) wijst op dit probleem.
het is precies het citaat uit deze expertise die de schrijnwerker in het verweer dwingt. Dat dacht ik aanvankelijk.
Maar waarom werden we on de showroom onmiddelijk buiten gegooid? Toen wist die schrijnwerken nog niet wat we daar deden.
Naar mijn mening wist die persoon al 3 jaar dat we op koms waren.
Gezien die persoon het nu eenmaal zo wil zit er niets anders op dan de schade (en de fout) te bewijzen middels een onpartijdig expert, aangeduid door een rechter.
Een vriend van me werkt aan een verzoekschrift om een procedure in te leiden.
Ik zie geen andere weg op dit ogenblik.

Kan ik andere stappen zetten in dit conflict alvorens de zaak op de spits te drijven?

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#10 , 29 aug 2015 15:07

Kleine update. Een goede aannemer heeft inmiddels veel goed werk geleverd. De raamprofielen zijn doorgeboord, en de firma die de ramen aanvankelijk plaatste laat ik met rust. Ze hebben in 2010 gratis mijn geofferteerde voordeur geplaatst. Die zijn voorlopig genoeg gestraft lijkt me zo.
Maar nu zit ik reeds in de problemen met mijn in April 2014 bestelde badkamer.
Na 5.5 maand gingen we 2x terug naar de winkel waar we deze badkamer bestelden. Deze mailde 2x de loodgieter die de werken zou uitvoeren. De douchevloer werd eerst met de vloer mee gelegd. Maar deze was niet waterpas. Dat was een fout van de loodgieter. Hij had de douchevloer ook niet volgens de mondeling gemaakte afspraken geplaatst. Na een bezoek bij de vrederechter was hij uiteindelijk bereid deze douchevloer te draaien, en nog enkele zaken te corrigeren/af te werken. Er werden nl meerdere fouten gemaakt.
Toen de vrederechter vroeg of ik genoegen nam met de herstelling van de 2x uitgebroken douchevloer heb ik goed meegewerkt, en verklaarde me akkoord. Ik liet zelfs de door de vrederechter voorgestelde korting voor de niet uitgevoerde werken vallen. Deze stelde 200 euro korting voor omdat de oude douche was blijven liggen, onder de nieuwe douchevloer. Maar de correctie's kosten mijn loodgieter al genoeg, dus ik liet het er bij.
Nu is gisteren de fabrikant eindelijk langs geweest. Prutswerk, en we zijn opnieuw bij af.
Ik begin dit goed beu te worden. Ik heb net een kladje klaargestoomd dat ik mits enige aanpassinkjes aangetekend ga verzenden. Ik plaats deze even hier neer. En ben benieuwd hoe jullie vinden dat er nu met deze zoveelste kwestie moet worden gehandeld.
Nu ben ik het grondig beu.
Na uitspraak van de vrederechter werd overeengekomen dat ik een herstelde douchevloer krijg. Nieuwstaat!!!
U, de fabrikant belooft onze loodgieter en ons dat u de douchevloer in nieuwstaat zult zetten. In plaats daarvan werd eerst een afspraak gemaakt tussen u en de loodgieter, zonder ons daar in te kennen. Er was niemand thuis om u binnen te laten, duw ik belde onmiddellijk naar u. (Gelukkig heb ik internet en vond ik uw gegevens. De silicone waren verloren door het maken van slechte afspraken. Dat was in Mei 2015.
In Juni zou u opnieuw langs komen. Dit maal belde u zelf af omdat u witte silicone had binnen gekregen. Wij hebben (hadden) een douchevloer in antraciet.
Nu zijn we de laatste dagen van de maand Augustus. Vandaag 29/08/2015 is de silicone 24 uur uitgehard. Nu heb ik een driekleurige douchevloer. Een rechthoek die grijs is, een die naar antraciet neigt, en een die ongeveer zwart is. Het potje silicone was blijkbaar onvoldoende opgeroerd.

De douchevloer werd besteld begin APRIL 2014. Werd eerst geplaatst, dan uitgebroken en waterpas gezet, maar niet gedraaid zoals wij in den beginne met de loodgieter hebben besproken. Nu werd hij niet in April, maar pas in Augustus behandeld door de fabrikant zelf. Prutswerk. En 17 maand na bestelling heb ik nog steeds geen badkamer.
Ik ben het beu. Nu eis ik in plaats van een herstelde douchevloer een gloednieuwe. Op kosten van jullie beide. Fabrikant en loodgieter. Ik eis dit goedschiks, of kwaadschiks. Maar in het laatste geval daag ik u beide voor de rechter in Dendermonde middels een procedureslag.
Het is nu aan jullie allebei om met een degelijk voorstel te komen, en dit in de loop van September. Nog in het jaar 2015 moet mijn badkamer in orde zijn. Nog meer uitstel duld ik niet meer laat dat duidelijk zijn.

PS: wat die besprekingen betreft om fouten op te lossen zonder AS, dat vond de afgelopen 4 maand continu plaats. Ik schrijf pas wanneer ik het, dit maal na 4 extra maanden, hartgrondig begin beu te worden. ik ben geen robot, en heb toevallig zo mijn grenzen.
De douche is 17,5 maand hetru besteld. We wassen ons nu sinds April in de keuken, aan de gootsteen/pompbak/... of hoe je dat ding wil noemen.
Mag ik ook eens beginnen panikeren omdat het maar niet in orde geraakt? Je zou toch van minder ??
In deze fase heb ik de moed niet meer om telkens neer te pennen welke onderhandelingen en afspraken er reeds gemaakt werden, voorafgaande aan het AS. Maar deze stappen worden echt nooit vergeten. Wanneer ik hier post zoek ik gerichte maatregelen nadat alles wat in minnelijke fase verloopt steeds mislukt. Neen, zelfs nog verslecht. Douchebak in "shades of gray" met langs de 3 rechthoekige vlakken zwarte banden waar de silicone veel te dik ligt.
Voor een mooi resultaat moet dit gespoten worden. Toen die jongen met een potje en borstel binnen kwam wist ik reeds genoeg. Ik heb hem laten doen, en schrijf nu. Want de aanpak en het voorafgaandelijke wijst op slechte wil. Niets meer, niets minder.
Ik heb nog in een verfbedrijfje gewerkt. Dit weet ik dus allemaal goed genoeg. Er is onwil, van de fabrikant. Of dit in samenspraak is met mijn loodgieter wil ik me zelfs niet afvragen. Het enige wat ik nu wil is een badkamer. En gezien de vrederechter spreekt over oplossing eind April een schadevergoeding voor de geleden ongemakken.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 29 aug 2015 15:40

Maar één goede raad: kies in het vervolg degelijke aannemers, mogelijk wel iets duurder.
Heb 30 jaar lang het beheer gehad over ongeveer 1500 panden. Deed er alle studies tot herstellingen en renovatie. In al die jaren heb ik nooit een aannemer voor de rechtbank moete dagen (wel 100den huurders). Mijn werken waren voor 95 %tijdig klaar en goed afgewerkt. Er waren soms dossiers bij waar het budget tot de 12.500.000 € benaderde en 80 % gebeurde in bewoonde of verhuurde gebouwen. Gewoon kwestie van goede keuze aannemers.

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 29 aug 2015 21:33

Thread opgeschoond.

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#13 , 29 okt 2015 15:26

Nu nog de douche. Besteld in Maart 2014.
Na herplaatsen (stond niet waterpas) staat de douchevloer (geplaatst door een locale schrijnwerker met 35 jaar dienst en die ruim 30 jaar terug schrijnwerker was bij mijn ouders) blijkt de douchevloer nu de andere kant te hellen, richting inloop. Nu loopt hij uit in de badkamer, de gewone vloer op.
Ik vroeg net voor de 3de herplaatsing in verzoening via de vrederechter een andere vakman aan te stellen. Maar je moet natuurlijk de mensen de kans geven om hun fouten recht te zetten. Met alle gevolgen .....
Wat nu? Opnieuw verzoeningspoging? Of moet het nu onmiddelijk een procedure worden?
1 ding heb ik weer geleerd. Een loodgieter is geen vloerder.
Hetr antwoord van de fabrikant luidt:
Geachte Heer Van Boxstael,



Ingevolge mijn bezoek dd 23 october jl, vindt u hieronder onze bevindingen aangaande het plaatsen van uw douchevloer :



Ø Deze is niet volledig op chape geplaatst geweest.

Ø Deze is niet volledig - nl op 100 % van de oppervlakte – verlijmd geweest.

Ø Bij het plaatsen van onze waterpas stellen we vast dat de douchevloer ca 3 à 4 mm naar ingang van douche helt.



We hopen u hiermee verder te hebben geholpen, en blijven tot uw dienst.



Met vriendelijke groeten,



Stephane

Terug naar “Aanneming”