Contract met aannemer stopzetten in beginfase

Slyke
Topic Starter
Berichten: 22

Contract met aannemer stopzetten in beginfase

#1 , 24 jul 2015 22:29

Wij hebben in februari een overeenkomst aangegaan met een aannemer voor vrij grote werken in onze woning ( > 25.000 euro).
De offerte is een opsomming van de materialen en de uit te voeren werken, zonder meer (dus geen verwijzingen naar wetteksten m.b.t. verbrekingen, noch een vermelding van uitvoeringstermijn).
Als termijn werd wel afgesproken dat dit voor de zomer diende te gebeuren.

Sedertdien is hij 1 keer langsgeweest en heeft ongeveer 3u gewerkt, maar daarvoor hebben we ook al lang moeten zagen.
Op mails en telefoons wordt nu niet meer gereageerd...

Hoe kan ik hieraan onderuit?
Ik heb zo goed als vervanging klaarstaan, maar ik moet dus eerst van deze aannemer afgeraken.

De offerte werd mondeling besproken, mondeling tot een akkoord gekomen en vervolgens door beide partijen via mail bevestigd, in de trant van 'ik geef u mijn akkoord voor uitvoering van de werken volgens offerte nr.....".

Veelbesproken onderwerp, maar meestal stel ik vast dat contracten tijdens of op het einde worden ontbonden.
Bij ons zitten we in de beginfase, dus zowel voor hem als voor ons zouden we in principe gemakkelijk er een punt kunnen achterzetten.

Voorschot werd nog niet betaald - een eerste afrekening zou volgen na de eerste fase van de werken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra
Berichten: 1340

#2 , 25 jul 2015 07:20

Ik sta dagelijks versteld van regelmatig zeer belangrijke elementen zoals leverings of uitvoerings termijn worden opgenomen in contracten.
Evenzeer sta ik versteld van hoe sommigen veranderen in autisten omdat een aannemer bij bv een uitvoeringstermijn van 3 mnd direct staan
te zwaaien met hun papieren als zo'n aannemer er één dag over gaat.
In uw geval staat niks vermeld en zal men dus in het geval van geschil beoordelen of de "redelijke termijn " is overschreden. Me dunkt dat dit
in uw geval nog niet zo is. Moesten de werken voor de zomer starten of be-eindigd zijn voor de zomer ? Ook al 2 verschillende zaken maar de
zomer is belange nog niet voorbij. Mogelijks zal de aannemer zich herpakken na het bouwverlof en hebt u dus geen verhaal.

U kan mijn inziens de overeenkomst alleen verbreken op eenvoudige vraag en dan via een dading bepalen wat de voorwaarden zijn.
Via een gerechterlijke procedure lijkt mij geen juiste oplossing maar als de aannemer zijn been stijf zal houden dan kan u niet anders. Gezien de
werken al zijn begonnen zal u deze op zijn minst moeten betalen + winstderving / schadevergoeding. Zelfs als daarover niks in het contract
staat zijn er nog de bepalingen via het handelsrecht of een leidraad voor dergelijke zaken die rechters/advocaten hanteren. U kan dat ook zelf
opzoeken. Schadevergoedingen bedragen gemiddeld tussen de 5 a 10 % maar minder of meer is mogelijk. Winstderving kan zo'n 25 % bedragen
Maar veel is dus afhankelijk van de insteek van de rechter mocht het ooit zo ver komen.
U zit evenwel in de zwakste positie want momenteel kan u de aannemer niks ten laste leggen.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Slyke
Topic Starter
Berichten: 22

#3 , 25 jul 2015 21:58

Als iedere aannemer gemiddeld 4 maanden op zich laat wachten, dan heb ik op onze bouw een vertraging van 6 jaar!
Zoiets kan dus echt niet, hoor!

Ze worden allemaal bij ons correct behandeld, correct en snel betaald, dus ik verwacht dan ook wel een beetje correctheid terug...

Wel straf dat je als bouwheer geen been hebt om op te staan en bovendien riskeert een schadevergoeding te moeten betalen.
Want, laat ons eerlijk zijn, de enige die hier schade lijdt is niet de aannemer maar de bouwheer...

Reclame

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#4 , 25 jul 2015 22:22

Beste,

U vermelde alleen "moest voor de zomer gebeuren" ................... voor de rest niks. Was het een werk van een paar mnd, een weekje ? Een dag. Wanneer moest hij dus eigenlijk beginnen om voor de zomer klaar te zijn. Maar van voor de zomer klaar zijn hebt u niks gezegd. U schreef alleen moest voor de zomer gebeuren. Wat dan wel ? beginnen of eindigen ?
En dan hebt u niet eens een bewijs op papier.
Als de aannemer al fout is maar u bent zeer naief geweest om niet te zeggen dom om geen datums in uw overeenkomst te zetten.
U bent nu denk ik een vogel voor de kat. Niet dat ik dat goedkeur maar het is nu eenmaal de realiteit. Woord tegen woord in dit soort zaken ? nooit geen goed idee
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Slyke
Topic Starter
Berichten: 22

#5 , 25 jul 2015 23:13

Wel ja, het is die domheid of onwetendheid waarmee zoveel bouwheren geconfronteerd worden.
Uiteindelijk sluit je een overeenkomst ook af in een soort van vertrouwen, vooral met aannemers die vrij grote werken uitvoeren en waarmee de pre-contacten (tijdens offertefase) positief waren.

De enige 'normale' uitweg lijkt dus wel een poging om tot een minnelijke schikking te komen, als ik het goed begrijp?
Een document dat door beiden ondertekend wordt, met vermelding van de te vereffenen kosten, is rechtsgeldig en vrijwaart mij als bouwheer van elke procedure die hij eventueel achteraf nog zou kunnen voeren?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 26 jul 2015 10:03

Het uitvoeren van bouwwerken kan je totaal niet vergelijken met het aankopen van een paar kousen. Die ga je in de winkel halen, en als je uw maat kent zijn er praktisch geen problemen.
Een aannemer echter is afhankelijk van tal van andere factoren (weersgesteldheid, leveranciers, onderaannemers, enz...) en bij elk van deze partners kan het fout lopen. Het kan weken aan een stuk regenen of vriezen, de fabriek van een leverancier (enige in ons land) kan zijn afgebrand, een onderaannemer kan plots zijn overleden of in faling gegaan, enz.... Zo zijn er tal van mogelijkheden ONAFHANKELIJK van de wil van de aannemer dei uw bouwwerken kunnen vertragen.
Voorzie dat dus in uw aannemingscontract, door een uiterste uitvoeringstermijn te stellen, rekening houdende met een voldoende marge. Bepaal de uitvoeringstermijn door het aantal werkdagen op te geven (en geen vage periodes zoals einde zomer) Voorzie ook weersverletdagen (enkel indien de werken weersafhankelijk zijn), en niet te vergeten, voorzie een boete per werkdag vertraging.
Dan weet de aannemer waaraan zich te houden, en zal er nadien ook geen betwisting zijn over het al of niet tijdig klaar zijn. Je moet als bouwheer natuurlijk ook altijd rekening houden met tonaal onvoorziene omstandigheden, die zowel bij de aannemer (zeker als ze buiten zijn wil zijn ), als bij uzelf kunnen voorvallen.

huurderium
Berichten: 26

#7 , 07 aug 2015 13:39

Allemaal makkelijk gezegd om op voorhand een termijn af te spreken. Veel aannemers dagen zelfs niet om om een offerte te komen maken, als je dan als klant afkomt met eisen voor een vaste datum zullen ze u zien komen... Aannemers met genoeg klanten nemen dan wel een andere klant waar ze minder last mee hebben.

Zelfs al slaag je erin een datum af te spreken, plots kan de aannemer dan nog afkomen dat deze datum louter indicatief en niet bindend was (maar om je als klant te doen tekenen dus).

En zelfs als het geen indicatieve term maar een echte vaste termijn zou zijn, moet je je contract nog altijd via de rechter laten verbreken wegens wanprestatie. Het overschrijden van de termijn is niet voldoende. Je zal je aannemer dan ook nog een redelijke termijn moeten verlenen....

-------

Hierboven stond ook nog :

"Evenzeer sta ik versteld van hoe sommigen veranderen in autisten om dat een aannemer bij bv een uitvoeringstermijn van 3 mnd direct staan
te zwaaien met hun papieren als zo'n aannemer er één dag over gaat."

Doet mij denken aan 3 jaar terug. Na 3-4 maand bellen kwam mijn dakwerken eindelijk opdagen voor een dakgoot te maken. Telkens moest ik als bouwheer maar geduld hebben. Omgekeerd kreeg ik na 1 week vertraging wel al een herinneringsbrief voor het betalen van de factuur. Plots veranderd de nochalante aannemer voor de betaling dan zelf in een autist.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#8 , 07 aug 2015 21:10

U gebruikt een deel van een zin volledig buiten zijn context om een punt te maken dat er geen is Als een termijn van 3mnd is afgesproken en de aannemer is één dag over datum dan is dat van een totaal andere orde dan als u 1 week later dan overeengekomen moet betalen. Vermoedelijk moest u die factuur contant betalen (= algemeen aangenomen binnen de vijf dagen dus) en u wachtte het dubbele. Ik denk niet dat u voor een dakgoot reparatie een betalingstermijnkreeg van 1 mnd laat staan drie mnd
Trouwens als u drie tot vie rmnd moet wachten op een aannemer steek dan hand in eigen boezem en zoekt een ander. Niemand die u verplichte dit geduld te oefenen. Daarna niet gerespecteerde termijnen gaan misbruiken om facturen niet tijdig te betalen is van de zelfde slechte orde en materie voor kindergarden over welles en nietes
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

huurderium
Berichten: 26

#9 , 08 aug 2015 21:18

U gebruikt een deel van een zin volledig buiten zijn context om een punt te maken dat er geen is Als een termijn van 3mnd is afgesproken en de aannemer is één dag over datum dan is dat van een totaal andere orde dan als u 1 week later dan overeengekomen moet betalen. Vermoedelijk moest u die factuur contant betalen (= algemeen aangenomen binnen de vijf dagen dus) en u wachtte het dubbele. Ik denk niet dat u voor een dakgoot reparatie een betalingstermijnkreeg van 1 mnd laat staan drie mnd
Trouwens als u drie tot vie rmnd moet wachten op een aannemer steek dan hand in eigen boezem en zoekt een ander. Niemand die u verplichte dit geduld te oefenen. Daarna niet gerespecteerde termijnen gaan misbruiken om facturen niet tijdig te betalen is van de zelfde slechte orde en materie voor kindergarden over welles en nietes
"Trouwens als u drie tot vie rmnd moet wachten op een aannemer steek dan hand in eigen boezem en zoekt een ander.

Rijmt wel niet met:

"Schadevergoedingen bedragen gemiddeld tussen de 5 a 10 % maar minder of meer is mogelijk. Winstderving kan zo'n 25 % bedragen
Maar veel is dus afhankelijk van de insteek van de rechter mocht het ooit zo ver komen.
U zit evenwel in de zwakste positie want momenteel kan u de aannemer niks ten laste leggen."


Ik bedoel maar ik probeer redelijk te zijn en pas een week of twee na de afgesproken termijn te bellen, daarna te mailen, vervolgens aangetekende brieven enz. Voor mij is een contract nog altijd bindend met wederzijdse verplichtingen. De aannemer moet werken uitvoeren binnen de afgesproken termijn en bouwheer moet betalen binnen de termijn.

Wanneer u x tijd moet wachten op een aannemer, gaat u dan de dag dat u de factuur ontvangt onmiddellijk naar de bank lopen?
Kindergarden is voor mij niet na één week betalen, maar dan gelijkaardige excuses gebruiken en aannemer ook 3-4 maand laten wachten (internet werkte niet, het vroor/regende op weg naar de bank, het was druk op de baan naar de bank, er zijn nog andere aannemers op hun betaling aan het wachten,... ).

Ik ben het trouwens met u eens dat de bouwheer voor de uitvoering in een zwakke positie staat. Rechters kennen toch nog een redelijke termijn toe en de bouwheer is gebonden aan een contract. Alleen zit de bouwheer bij de betaling in een sterkere positie. Via de rechter verplichten tot betalen kost ook veel geld en de rechter zal misschien ook termijnen toestaan.

Voor mijn is de regel nog altijd goede afspraken maken goede vrienden. Als er vanaf het begin een termijn wordt afgesproken is het aan de aannemer om die na te leven. Wordt die niet nageleefd lijkt het mij beleefdheid dat de aannemer belt met de bouwheer en uitlegt er is x vertraging om die en die reden. Vaak is het zoals bij mijn ervaringen en zoals bij de TS dat er niet meer gereageerd wordt op mails en telefoons....

Slyke
Topic Starter
Berichten: 22

#10 , 08 aug 2015 22:29

Ik wil hier in mijn eigen topic ook nog graag toevoegen dat bovenstaande reactie van huurderium de nagel op de kop is!

Maar ik denk dat je inderdaad maar tot die wijsheid kan komen als je eens verbouwd of gebouwd hebt.
En dan bedoel ik niet een los werkje, maar effectief een grote verbouwing of nieuwbouw met meerdere aannemers...

Je mag tegenwoordig al tevreden zijn als je een offerte krijgt, laat staan dat je kan eisen dat er een uitvoeringsdatum zwart op wit vermeld wordt.
Zo werkt het 'in den bouw' niet, hoor!

De opmerking van de betaling klopt tevens als een bus!
Een nonchalante aannemer blijkt dan opeens toch niet meer zo nonchalant te zijn, als hij zijn gelden wil ontvangen...

Het zou nogal wat zijn als wij, als gewone werknemers, zo te werk zouden gaan als sommige aannemers.
Ik denk dat ik op staande voet ontslagen zou worden!
Wij doen op ons werk werkelijk àlles voor onze klanten!

Ter info en on-topic; de desbetreffende aannemer liet intussen nog steeds niet van hem horen! :(

BrainTrain
Berichten: 496

#11 , 15 aug 2015 16:52

misschien helpt dit
http://www.law.kuleuven.be/jura/art/39n4/jansen.htm

als in februari wordt afgesproken een werk af te leveren "tegen voor de zomer" dan moet de aannemer de tijd nodig om het werk uit te voeren incalculeren en bij wijze van spreken niet 1 week voor de zomer beginnen als hij weet dat de werken minstens 3 weken zullen duren.
Daarnaast heeft het vastleggen van een "einddatum" weinig tot geen zin indien men er geen "boete" tegenoverzet bv. 50 euro/dag genotsderving.

Als hij ondertussen nog niets heeft laten weten (en nog bijna niets heeft uitgevoerd) : "Wij beschouwen de overeenkomst ten uwen laste ontbonden als gevolg van het niet nakomen van uw verbintenis."

williams
Berichten: 12

#12 , 16 aug 2015 15:07

Even off-topic toch volgende bedenkingen:
"Je mag tegenwoordig al tevreden zijn als je een offerte krijgt" = Je zal maar als aannemer de zoveelste offerte aan een particulier moeten maken zonder op deze offerte enige feedback te krijgen. Waarschijnlijk moet je dit dan ook nog buiten de gewone werkuren doen en op het moment dat meneer en mevrouw tegelijk aanwezig kunnen zijn. Een betalende offerte (je steekt er toch je tijd in!) is al helemaal uit den boze.
"De opmerking van de betaling klopt tevens als een bus!Een nonchalante aannemer blijkt dan opeens toch niet meer zo nonchalant te zijn, als hij zijn gelden wil ontvangen..." = Als aannemer moet je ook je personeel , sociale lasten, leveranciers ed. op tijd betalen. Een factuur is nog altijd onmiddellijk uitvoerbaar als er op voorhand geen andere voorwaarden zijn overeengekomen.
"Daarnaast heeft het vastleggen van een "einddatum" weinig tot geen zin indien men er geen "boete" tegenoverzet bv. 50 euro/dag genotsderving." = Persoonlijk zou ik er niets mee inzitten als m'n klanten zo'n boeteclausule voorzien. Ik zou er echter dezelfde clausule aan toevoegen (50 euro/dag genotsderving) per dag dat de aanvangsdatum verschoven wordt, ongeacht overmacht (laattijdige aannemers, architecten, vergunningen). Iedereen moet toch op tijd z'n planning kunnen maken, niet?
"Het zou nogal wat zijn als wij, als gewone werknemers, zo te werk zouden gaan als sommige aannemers.
Ik denk dat ik op staande voet ontslagen zou worden! Wij doen op ons werk werkelijk àlles voor onze klanten!" = Niets houdt je tegen om zelf zelfstandige te worden, zeker als je àlles voor je klanten doet...

Slyke
Topic Starter
Berichten: 22

#13 , 17 aug 2015 21:25

@ Williams: Mocht iedere aannemer reageren zoals jij hier, dan zou dit forum hier waarschijnlijk vol staan met topics als dat van mij!

Want u bewijst hier, waarschijnlijk ongewild, de essentie van dit topic, namelijk dat aannemers zich steeds benadeeld voelen en dat uiteindelijk de eindklant zich maar moet aanpassen (lees: wachten) aan de planning van de aannemer!

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#14 , 19 aug 2015 22:54

Frustratie uit eender welke hoek blijft tot nader order een slechte raadsman. Daar kunnen zelfs verschillende meningen op dit forum niet tegen op.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 20 aug 2015 10:53

En nog maar eens het bewijs van een TS die gefrustreerd is omdat jij hier niet zijn gelijk krijgt. Maar TS, stel u eens in de plaats van de aannemer. Zou jij het graag hebben dat één van uw klanten u, zomaar een deel van uw inkomen afkapt?

Terug naar “Aanneming”