dakwerken

yfierens
Topic Starter
Berichten: 2

dakwerken

#1 , 03 jul 2015 13:56

Beste,

Anderhalf jaar geleden is ons dak vernieuwd. Recent is een afdekplaat van de dakgoot naar beneden gevallen.

Ik bel de aannemer van destijds op, alsook andere aannemers om een offerte te laten opmaken.

Dan staat er plots een stelling voor de deur, en is er iemand bezig met herstellingswerken. Het was de originele aannemer, die was alvast begonnen, en had nog geen offerte gestuurd. Na telefonisch contact, bevestigt de aannemer dat zij al aan het werken zijn, en als ik naar de prijs vraag dan zegt hij dat dit onder de garantie zal vallen.

Achteraf blijkt dat de bewuste afdeklat niet vervangen geweest is tijdens de eerdere dakwerken, zo stond het destijds ook op de offerte.

Nadat de werken afgerond zijn, merkt de aannemer dat dit niet onder zijn garantie valt, en stuurt een faktuur.

Maar ik heb nooit een offerte gekregen, laat staan getekend. Ben ik verplicht deze faktuur te betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 jul 2015 16:16

Niets betalen. Hij had die lat anderhalf jaar geleden al moeten vervangen, gezien ze inbegrepen was in het oorspronkelijke werk. Voor een werk onder garantie (10 jaar bij dakwerken) hoeft er geen offerte te worden opgemaakt. Het was ook niet nodig andere aannemers te contacteren.. Moest één van die aannemers ook maar iets gedaan hebben aan het dak was je je waarborg kwijt.

Sirkii
Berichten: 5414

#3 , 03 jul 2015 18:11

Wel per AS met kopie per gewone brief uitleggen waarom je de factuur niet betaalt.

Reclame

yfierens
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 04 jul 2015 00:25

Oei, blijkbaar was ik niet duidelijk...

Op de faktuur van de eerdere werken staat de gevallen bekleding niet op, daar is op zich dus niks mis mee. Alleen is de aannemer er nu vanuit gegaan dat het garantie was, terwijl ik in eerste instantie om een offerte gevraagd had bij hem en enkele concurrenten. Op een dag merken we bij thuiskomst dat de aannemer op eigen initiatief alles vervangt, zonder een offerte te sturen, zegt opnieuw dat het onder garantie is, en merkt pas achteraf (na voltooiing vd werken) op dat dit niet zo is. En nu stuurt hij zijn factuur, met als uitleg dat het toch niet onder garantie is. Hij heeft daar natuurlijk wel een punt, dat weet ik ook, maar normaal wil ik in die situatie eerst enkele offerte zien, en dan zelf beslissen. Nu heeft de aannemer alles vervangen op eigen initiatief, en stuurt hij een factuur, terwijl ik nooit een offerte van hem gezien of ondertekend heb voor deze werken. Wat nu?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 04 jul 2015 10:18

Over welk bedrag spreken we hier. Een lat vervangen kan toch niet zoveel kosten? Is het sop de kool dan wel waard om er een zaak van te maken?

eylis
Berichten: 8841

#6 , 04 jul 2015 10:50

sorry, maar een aannemer heeft niet zomaar werken op te starten zonder eerst een getekende offerte/bestelbon én een afspraak te maken. Het zou wat moois zijn. Oeps ik heb per ongeluk uw tuin omgespit en nu merk ik dat ik geen afspraak heb met u. Wil u nu betalen aub? Dat de aannemer zich vergist en zomaar aan een klus begint, denkende dat het onder de garantie valt is zijn fout. Eerijk gezegd, zou ik nu offertes vragen bij andere aannemers en zien wie de goedkoopste is. En dan zou ik de aannemer laten weten dat je - indien HIJ zich niet vergist had en zomaar plotsklaps zonder bestelbon beginnen klussen zijn - via de aannemer gewerkt zou hebben voor met de beste prijs. Bijgevolg u voor de "per ongeluk/niet-gevraagde werken" wel die laagste prijs wil betalen.

Terug naar “Aanneming”