aannemer ramen reageert niet meer

arten
Topic Starter
Berichten: 22

Re: aannemer ramen reageert niet meer

#16 , 11 mar 2015 15:49

het probleem is inderdaad dat ik niks kan ondernemen omdat ik niks weet aangezien hij niet meer reageert op niets...

kan ik hier op een of andere manier iets aan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#17 , 13 mar 2015 11:25

“Art.1139.De schuldenaar wordt in gebreke gesteld, hetzij door een aanmaning of door een andere daarmee gelijkstaande akte, hetzij door de overeenkomst zelf, wanneer deze bepaalt dat de schuldenaar zal in gebreke zijn zonder dat enige akte nodig is en door het enkel verschijnen van de vervaltijd. Art.1142.Iedere verbintenis om iets te doen of niet te doen wordt opgelost in schadevergoeding, ingeval de schuldenaar de verbintenis niet nakomt...Art. 1144. De schuldeiser kan ook, ingeval de verbintenis niet ten uitvoer wordt gebracht, gemachtigd worden om zelf de verbintenis te doen uitvoeren op kosten van de schuldenaar.Art.1146. Schadevergoeding is dan eerst verschuldigd wanneer de schuldenaar in gebreke is zijn verbintenis na te komen, behalve indien hetgeen de schuldenaar zich verbonden heeft te geven of te doen, niet kon gegeven of gedaan worden dan binnen een bepaalde tijd, die hij heeft laten voorbijgaan...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).
‘De ingebrekestelling hoeft niets meer in te houden dan de duidelijke en ondubbelzinnige wil van de schuldeiser dat de hoofdverbintenis wordt uitgevoerd.‘(Cass. 18 december 1986,R.W. 1987-88,55-57,noot).

"Art.1184. De partij jegens wie de verbintenis niet is uitgevoerd ,heeft de keus om ofwel de andere partij te noodzaken de overeenkomst uit te voeren,wanneer de uitvoering mogelijk is,ofwel de ontbinding van de overeenkomst te vorderen,met schadevergoeding"(B.W.).
‘De regel dat de ontbinding in rechte moet gevorderd worden staat er niet aan in de weg dat een contractpartij in een wederkerige overeenkomst op eigen gezag en op eigen risico beslist haar verbintenissen niet uit te voeren en (aangetekend) kennis geeft aan de wederpartij dat zij de overeenkomst als beëindigd beschouwt. De beoordeling van de rechtmatigheid van deze eenzijdige beslissing wordt aan de rechter onderworpen bij een latere vordering tot gerechtelijke ontbinding‘[Cass. 2 mei 2002(B.S. t. A.),R.W. 2002-03,501-502,noot VAN OEVELEN,A.,De buitengerechtelijke ontbindingsverklaring van wederkerige overeenkomsten wegens wanprestatie door het Hof van Cassatie aanvaard,R.W.2002-03,503-506].
Ook u kan aldus op de eventuele gerechtelijke ontbinding vooruitlopen,vooral om uw timing niet volledig in het 100 te laten lopen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

hondenvriend
Berichten: 50

#18 , 14 mar 2015 19:13

het probleem is inderdaad dat ik niks kan ondernemen omdat ik niks weet aangezien hij niet meer reageert op niets...

kan ik hier op een of andere manier iets aan doen?
Misschien bewarende beslag leggen op zijn goederen ?

Als het een BVBA en hij gaat in failing, de curator kan misschien nog activa vinden
krijg je heel misschien nog iets terug aan pond pondsgewijze verdeling.

Reclame

arten
Topic Starter
Berichten: 22

#19 , 14 mar 2015 21:35

“Art.1139.De schuldenaar wordt in gebreke gesteld, hetzij door een aanmaning of door een andere daarmee gelijkstaande akte, hetzij door de overeenkomst zelf, wanneer deze bepaalt dat de schuldenaar zal in gebreke zijn zonder dat enige akte nodig is en door het enkel verschijnen van de vervaltijd. Art.1142.Iedere verbintenis om iets te doen of niet te doen wordt opgelost in schadevergoeding, ingeval de schuldenaar de verbintenis niet nakomt...Art. 1144. De schuldeiser kan ook, ingeval de verbintenis niet ten uitvoer wordt gebracht, gemachtigd worden om zelf de verbintenis te doen uitvoeren op kosten van de schuldenaar.Art.1146. Schadevergoeding is dan eerst verschuldigd wanneer de schuldenaar in gebreke is zijn verbintenis na te komen, behalve indien hetgeen de schuldenaar zich verbonden heeft te geven of te doen, niet kon gegeven of gedaan worden dan binnen een bepaalde tijd, die hij heeft laten voorbijgaan...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).
‘De ingebrekestelling hoeft niets meer in te houden dan de duidelijke en ondubbelzinnige wil van de schuldeiser dat de hoofdverbintenis wordt uitgevoerd.‘(Cass. 18 december 1986,R.W. 1987-88,55-57,noot).

"Art.1184. De partij jegens wie de verbintenis niet is uitgevoerd ,heeft de keus om ofwel de andere partij te noodzaken de overeenkomst uit te voeren,wanneer de uitvoering mogelijk is,ofwel de ontbinding van de overeenkomst te vorderen,met schadevergoeding"(B.W.).
‘De regel dat de ontbinding in rechte moet gevorderd worden staat er niet aan in de weg dat een contractpartij in een wederkerige overeenkomst op eigen gezag en op eigen risico beslist haar verbintenissen niet uit te voeren en (aangetekend) kennis geeft aan de wederpartij dat zij de overeenkomst als beëindigd beschouwt. De beoordeling van de rechtmatigheid van deze eenzijdige beslissing wordt aan de rechter onderworpen bij een latere vordering tot gerechtelijke ontbinding‘[Cass. 2 mei 2002(B.S. t. A.),R.W. 2002-03,501-502,noot VAN OEVELEN,A.,De buitengerechtelijke ontbindingsverklaring van wederkerige overeenkomsten wegens wanprestatie door het Hof van Cassatie aanvaard,R.W.2002-03,503-506].
Ook u kan aldus op de eventuele gerechtelijke ontbinding vooruitlopen,vooral om uw timing niet volledig in het 100 te laten lopen.
Sorry maar hier kan ik niet aan uit :)
Kanne dit vertalen naar normale mensen taal? :)

arten
Topic Starter
Berichten: 22

#20 , 14 mar 2015 21:48

Iemand die in dezelfde situatie zit poste dit op een ander forum:


Ook hier hetzelfde verhaal...

Wij hebben een voorschot van 6000 euro betaald en onze ramen zouden eind december geplaatst worden!

We heb ook gemerkt dat het moeilijk is om antwoord op vragen te krijgen, maar wij hebben niet stil gezeten. Dit is hetgeen wij ondertussen te weten zijn gekomen...

Ik heb een boze mail gestuurd omdat ik het wachten beu was, ik heb hen in die mail letterlijk gevraagt of de firma failliet was. Op deze mail heb ik antwoord gekregen dat ze inderdaad in slechte papieren zitten en dat de zaakvoerder aan het onderhandelen is met de bank. Het personeel zou zelf niet weten hoe het verder moet.

De dag erna kreeg ik een brief van xxx in de bus waarin stond dat ze hun excuses aanbieden. Doordat één van de belangrijke partners ontslag heeft genomen, zou alles in het honderd lopen en moeten alle plaatsingen opnieuw herzien worden... DIKKE ONZIN!

Gisteren kreeg ik dan weer telefoon van y in beringen, de firma waar onze voordeur gemaakt is. Zij vroegen of we onze voordeur niet rechtstreeks van hun wouden kopen omdat x ze niet komt afhalen en niet wil betalen! (We weten niet wat we hier mee moeten doen, we zouden de deur dan goedkoper krijgen maar moeten ze zelf plaatsen)

Via via zijn we in contact gekomen met een plaatser van x, hij wist ons te zeggen dat er inderdaad grote problemen zijn. De winkel is al 2 weken dicht en de onderhandelingen met de bank zijn op niks uitgedraaid. Veel valt er niet meer te rapen want hun magazijn zou leeg zijn.. Hij wist ons te vertellen dat het al een tijdje slecht gaat met de zaak. De zaakvoerder zou onze voorschotten gebruikt hebben om de ramen van mensen, die anderhalf jaar geleden hun ramen besteld hebben, te betalen..

We hebben ondertussen ook het adres, email adres en telefoonnummer van de zaakvoerder, maar hij reageert niet...

Het ziet er dus niet goed uit! Mijn vriend gaat vandaag of maandag naar een advocaat om te vragen wat we moeten doen...


Wat ik me dan afvraag: kan dit niet gezien worden als fraude aangezien hij geen enkele intentie had om met onze voorschotten onze ramen te betalen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#21 , 14 mar 2015 22:02


Wat ik me dan afvraag: kan dit niet gezien worden als fraude aangezien hij geen enkele intentie had om met onze voorschotten onze ramen te betalen?
Hoe ga je dat bewijzen ???

Wat hij met het voorschot gedaan heeft zal hij wel moeten uitleggen als hij in faillissement gaat aan de curator, alle uitgaven en alle inkomsten van 6 maanden voor het faillissementsvonnis word gecontroleerd, en bij ieder faillissement is er ook een onafhankelijk onderzoek van het parket of er geen fraude in het spel is.

Eén goede raad hang er niet veel centen aan, want die zal je anders ook nog kwijt zijn, een advocaat kost ook handen vol geld.

Als hij met personeel gewerkt heeft zal hij hoogstwaarschijnlijk ook nog een rekening te vereffenen bij de RSZ, banken, BTW en andere bevoorrechte schuldeisers, voor de leveranciers en klanten zal zoals bijna altijd niks meer over zijn, je staat als allerlaatste in de rij..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

hondenvriend
Berichten: 50

#22 , 15 mar 2015 11:54

Iemand die in dezelfde situatie zit poste dit op een ander forum:


Ook hier hetzelfde verhaal...

Wij hebben een voorschot van 6000 euro betaald en onze ramen zouden eind december geplaatst worden!

We heb ook gemerkt dat het moeilijk is om antwoord op vragen te krijgen, maar wij hebben niet stil gezeten. Dit is hetgeen wij ondertussen te weten zijn gekomen...

Ik heb een boze mail gestuurd omdat ik het wachten beu was, ik heb hen in die mail letterlijk gevraagt of de firma failliet was. Op deze mail heb ik antwoord gekregen dat ze inderdaad in slechte papieren zitten en dat de zaakvoerder aan het onderhandelen is met de bank. Het personeel zou zelf niet weten hoe het verder moet.

De dag erna kreeg ik een brief van raam-idee in de bus waarin stond dat ze hun excuses aanbieden. Doordat één van de belangrijke partners ontslag heeft genomen, zou alles in het honderd lopen en moeten alle plaatsingen opnieuw herzien worden... DIKKE ONZIN!

Gisteren kreeg ik dan weer telefoon van raamexpres in beringen, de firma waar onze voordeur gemaakt is. Zij vroegen of we onze voordeur niet rechtstreeks van hun wouden kopen omdat raam-idee ze niet komt afhalen en niet wil betalen! (We weten niet wat we hier mee moeten doen, we zouden de deur dan goedkoper krijgen maar moeten ze zelf plaatsen)

Via via zijn we in contact gekomen met een plaatser van raam-idee, hij wist ons te zeggen dat er inderdaad grote problemen zijn. De winkel is al 2 weken dicht en de onderhandelingen met de bank zijn op niks uitgedraaid. Veel valt er niet meer te rapen want hun magazijn zou leeg zijn.. Hij wist ons te vertellen dat het al een tijdje slecht gaat met de zaak. De zaakvoerder zou onze voorschotten gebruikt hebben om de ramen van mensen, die anderhalf jaar geleden hun ramen besteld hebben, te betalen..

We hebben ondertussen ook het adres, email adres en telefoonnummer van de zaakvoerder, maar hij reageert niet...

Het ziet er dus niet goed uit! Mijn vriend gaat vandaag of maandag naar een advocaat om te vragen wat we moeten doen...


Wat ik me dan afvraag: kan dit niet gezien worden als fraude aangezien hij geen enkele intentie had om met onze voorschotten onze ramen te betalen?
Als hij enkel op uit is voorschotten te ontvangen en zich persoonlijk te verrijken ja dan is dat bedrieglijk bankroet.

De curator zal dat snel vaststellen desnoods zal de rechter commissaris de verdachtenperiode (6 maanden) verlengen en heel de boekhouding na pluizen. Maar of jij hier baat gaat bij hebben dat is natuurlijk de grote vraag...

Hij zal zich dan wel moeten verantwoorden en alles moeten terug betalen aan de vennootschap die hij verarmt heeft, in dit geval de curator.

arten
Topic Starter
Berichten: 22

#23 , 16 mar 2015 15:56

Iemand raadde mij aan om deze brief aangetekend te sturen:

Afbeelding

mag dit en houdt dat ook juridisch stand?
een aantal dingen kloppen wel nog niet in de voorbeeldbrief,
ons voorschot is al enkele maanden geleden gestort bv maar we horen er nu al 4 weken niets meer van
misschien moet ik er ook nog bij vermelden dat er nog wijzigingen gebeurd zijn aan de offerte door latere opmetingen, maar die zijn nooit op papier gezet of getekend door mij omdat ik niks meer van hen hoorde..

dit staat trouwens in de verkoopsvoorwaarden van het contract:

VERKOOPSVOORWAARDEN
Artikel 1: Alle facturen zijn contant betaalbaar, zonder korting en op de vervaldag aangeduid op onze factuur. Na definitieve opmeting zal 1/2 van het totaalbedrag worden gefactureerd als voorschot.
Artikel 2: Alle klachten moeten gedaan worden op straffe van verval, binnen de 8 kalenderdagen na facturatie en dit dient schriftelijk en aangetekend te gebeuren.
Artikel 3: In geval van betwisting zijn alleen de Rechtbanken van het arrondissement Hasselt bevoegd.
Artikel 4: De niet op vermelde vervaldag betaalde facturen worden van rechtswege en zonder dat
hiervoor een aanmaning is vereist, verhoogd met een intrest van 1% per maand en dit vanaf factuurdatum.
Artikel 5: Bij gebreke van betaling op de vervaldag is de klant eveneens van rechtswege gehouden tot betaling van een schadevergoeding, gelijk aan 10% van het factuurbedrag, met een minimum van 125 Euro, en dit afgezien van de intrestvergoeding bepaald in voorgaand artikel. Er wordt uitdrukkelijk overeengekomen dat deze clausule geen toepassing is van artikel 1023 Gerechtelijk Wetboek, doch wel van artikel 1226 Burgerlijk Wetboek.
Artikel 6: Geleverde goederen blijven onze eigendom tot volledige betaling van onze factuur.
Artikel 7: Laattijdige levering geeft de koper geen recht tot annuleren of een schadevergoeding te eisen.
Artikel 8: Alle bestellingen moeten binnen de termijn van 1 jaar geplaatst of geleverd kunnen worden, tenzij een schriftelijke overeenkomst.
Artikel 9: Bij annulatie van een bestelling door de klant, zal deze gehouden zijn tot het betalen van een schadevergoeding. Deze schadevergoeding bedraagt 30% van de overeengekomen verkoopprijs
(excl. BTW) en dient, in geval de goederen reeds besteld werden door RAAM-IDEE BVBA, verhoogd te worden met de aankoopprijs van deze goederen.
Artikel 10: RAAM-IDEE BVBA behoudt zich het recht tussen definitieve opmeting en uitvoering der werken zichtbaar een werfpaneel te plaatsen.
Voor meer informatie en uitleg over deze prijsaanvraag, staan wij steeds ter Uwer beschikking. Indien U zou akkoord gaan met deze bestelling, dan volstaat het het dubbel op elke pagina te paraferen, op laatste pagina - voor akkoord + de datum - te schrijven + ondertekenen en zo terug te sturen naar ons adres.

hondenvriend
Berichten: 50

#24 , 16 mar 2015 16:41

[quote="arten"]Iemand raadde mij aan om deze brief aangetekend te sturen:

Afbeelding

mag dit en houdt dat ook juridisch stand?
een aantal dingen kloppen wel nog niet in de voorbeeldbrief,
ons voorschot is al enkele maanden geleden gestort bv maar we horen er nu al 4 weken niets meer van
misschien moet ik er ook nog bij vermelden dat er nog wijzigingen gebeurd zijn aan de offerte door latere opmetingen, maar die zijn nooit op papier gezet of getekend door mij omdat ik niks meer van hen hoorde..

Zou heel voorzichtig zijn met het woord fraude.

zie dat de zaakvoerder al eens failliet geweest is in 2013, faillissement staat nog open op dit moment.

arten
Topic Starter
Berichten: 22

#25 , 16 mar 2015 17:07

ja ik zou ook geneigd zijn dat eruit te laten, maar de vraag is, mag ik dit sturen en is dit ook juridisch gezien correct?

ik gok dat hij het voorschot dan niet terug stort (en dat ook niet hoeft te doen), maar is het contract dan wel wetmatig verbroken?

en als het dan verbroken is, moet ik dan geen 30% meer betalen zoals in hun voorwaarden staat + maak ik dan nog enige kans om mijn geld terug te zien?

k.b.
Berichten: 876

#26 , 17 mar 2015 13:59

Het enige dat je nog kan hopen, is dat de leverancier de ramen al besteld heeft bij een fabrikant, die er dan natuurlijk niets meer mee kan doen. Je zou dan via hem kunnen verder handelen (mits akkoord curator)
Kans lijkt mij uiterst klein dat fabrikanten met nog openstaande rekeningen zomaar een reeks ramen gaan produceren zonder eerst voorschotten / aanzuivering van de tegoeden te eisen.
...

Ook een wco lijkt mij een "manier" dat dergelijke firma aan een uitspraak van een faillissement kan ontsnappen ... (of het kan uitstellen) ...

Of een dergelijke WCO ineens een ommezwaai van de handelingen zal betekenen betwijfel ik ...

k.b.

thueske
Berichten: 1

#27 , 26 mar 2015 20:19

Hier ook dezelfde situatie met de firma x. Mijn grootmoeder heeft ook een voorschot betaald van 6000€ en wordt al maanden aan het lijntje gehouden met leugens...

arten
Topic Starter
Berichten: 22

#28 , 01 apr 2015 22:30

Hij heeft de boeken neergelegd.
Morgenmiddag is de zitting en wordt er een curator aangesteld.

Best naar de rechtbank bellen morgen middag ergens.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#29 , 02 apr 2015 06:57

Je heeft dan nog een 4 a 6 tal weken de tijd om je schuld vordering in te dienen op de griffie van de rechtbank van koophandel.

Een goede raad maak geen kosten om je geld terug te krijgen want je zal de laatste staan op de lijst , je heeft bijzondere bevoorrechte schuldeisers, zoals hypotheekleningen, bevoorrechte schuld eisers zoals rsz, belastingen enz.. en als deze allemaal aan de beurt zijn geweest dan pas komen de gewone schuldeisers, en meestal is de kas dan al lang leeg.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Zidan
Berichten: 1

#30 , 02 apr 2015 11:49

Ik heb ook gehoord dat Raam Idee de boeken zou neerleggen. Kan je me zeggen bij welke rechtbank dit gebeurt, en op welk nummer deze te bereiken zijn? Dan kan ik verdere info inwinnen voor de plaatsing van mijn raam welk klaar staat bij een andere firma.

Terug naar “Aanneming”