miserie miserie miserie - verbouwingen :(

hondenvriend
Berichten: 50

Re: miserie miserie miserie - verbouwingen :(

#31 , 25 feb 2015 18:14

Oordeel Hof van Beroep

Het Hof van Beroep wijst erop dat de vestigingswetgeving van openbare orde is en overtreding ervan strafrechtelijk gesanctioneerd wordt. Omdat het bezit van een vestigingsattest een geldigheidsvereiste is voor de totstandkoming van de aannemingsovereenkomst, betekent het gebrek eraan de absolute nietigheid van het gedeelte van de overeenkomst waarvoor de aannemer niet het vereiste vestigingsattest bezit. Er dient geen fout in zijnen hoofde bewezen te worden.

Wanneer een aannemingsovereenkomst bij gebreke aan het verplichte vestigingsattest nietig verklaard wordt, zal een bouwheer voor het correct uitgevoerde en reeds gepresteerde werk een vergoeding moeten betalen dewelke hoogstens gelijk zal zijn aan de kostprijs van de werken of de meerwaarde van het gebouw waaraan gewerkt werd. Indien de werken niet correct uitgevoerd werden, zal door de betreffende aannemer een schadevergoeding betaald moeten worden zodat de veroorzaakte schade door een gevestigde aannemer hersteld kan worden.

Steeds verliest de aannemer de winst die hij had kunnen opstrijken bij de uitvoering van de overeenkomst.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KnottyGirl
Topic Starter
Berichten: 55

#32 , 25 feb 2015 20:18

amai Hondenvriend, zoveel info!
Euhm, op de offerte staat nergens iets vermeld van vermoedelijke hoeveelheidsprijzen of werken in regie.
Per post staat er ofwel een eenheidsprijs en bij de gyproc staat de prijs per m²...

hondenvriend
Berichten: 50

#33 , 25 feb 2015 20:38

amai Hondenvriend, zoveel info!
Euhm, op de offerte staat nergens iets vermeld van vermoedelijke hoeveelheidsprijzen of werken in regie.
Per post staat er ofwel een eenheidsprijs en bij de gyproc staat de prijs per m²...
Vindt het erg dat men mensen zo oplichten of misbruik van vertrouwen, daarom zoveel mogelijk informatie en hulp in zover mogelijk
Aldus als ik het goed begrijp heb je een offerte

bord EP ***
schakelaars EP*** stuks ****
lichtpunten en stopcontacten IDEM

dan zou je normaal perfect heel de installatie moeten kunnen natellen.

Hij kan zoveel domotica modules in bord steken wat hij wilt als je een vaste prijs hebt van het verdeelbord dan is het ook die prijs.

Bij meerwerken moet jij eerst akkoord meegaan, mondeling is natuurlijk ook een akkoord.

Houd er wel rekening mee, een meerwerk van aantal stopcontacten geeft ook een meerwerk in bord mee, dit proberen ze althans te verkopen en dit is wel moeilijk te weerleggen als je geen ervaring hebt in deze materie. en dan begint de miserie. meestal is een verdeelbord een globale prijs en hier wringt het schoentje natuurlijk daar wordt van geprofiteerd.

Daarom vraag boven de vaste prijs altijd eenheidsprijzen van bijkomende automaten en differentieel schakelaars ook van je stopcontacten, verlichtingspunten, schakelaars.

Gyproc platen is ook eenvoudig na te calculeren als je de EP hebt

Reclame

KnottyGirl
Topic Starter
Berichten: 55

#34 , 25 feb 2015 20:53

Dag hondenvriend,

Neen op de offerte staan veranderen elektriciteit woning + keuring: € 5500 // verplaatsen riolering € 650 (kzeg maar iets hé) // aansluiten wc badkamer € 1450 //...
Op die manier is de offerte opgemaakt..
Dus niet gedetailleerd genoeg ..
En dat is dan natuurlijk mijn fout omdat ik hem vertrouwde en niet nadacht over hoe gedetailleerd een offerte moet zijn.

hondenvriend
Berichten: 50

#35 , 25 feb 2015 22:14

Dag hondenvriend,

Neen op de offerte staan veranderen elektriciteit woning + keuring: € 5500 // verplaatsen riolering € 650 (kzeg maar iets hé) // aansluiten wc badkamer € 1450 //...
Op die manier is de offerte opgemaakt..
Dus niet gedetailleerd genoeg ..
En dat is dan natuurlijk mijn fout omdat ik hem vertrouwde en niet nadacht over hoe gedetailleerd een offerte moet zijn.
Als dat er staat veranderen elektriciteit + keuring voor 5500 Euro en geen eenheden, dan wordt het moeilijk.
wat heeft hij dan al gefactureerd voor elektriciteit ?

Men spreekt hier dan over som over geheel (SOG). lastenboek zal er ook niet zijn. Op wat heeft hij dan de offerte gebaseerd ?
zijn er uitvoeringsplannen opgemaakt die jij hebt moeten onderteken voor akkoord ?

SOG is gevaarlijk hij kan doen wat hij wilt hij kan zeggen zoveel punten zitter erin en dat is het, nu natuurlijk als je meerwerken vraagt
zonder dan nog eerst een bijkomende offerte te vragen die je voor akkoord hebt ondertekend geeft hij prijzen op wat hij wilt.

Met zulke offerte ga jij gewoon blindelings akkoord, en je hebt totaal geen enkel referentiepunt om na te calculeren.

Zelf een deskundige niet die kan gaan inschatten wat er is uitgevoerd en dan op marktprijzen en normtijden gaan werken.

Ook een deskundige is niet genoeg technisch aangelegd om de inbreuken vast te stellen en onvakkundig heden vast te stellen, die maakt dan ook gebruik van een onafhankelijke keuringsorganisme die samen met hem de vaststelling doet naar de inbreuken.

Beste wat jij nu kan doen:

- Stel hem in gebreken en eis afwerking binnen bepaalde tijd, desnoods laat je raadsman hem in gebreken stellen
- Kijk na of hij in orde is met de nodige documenten en formaliteiten
- Is er een inhoudingsplicht

en laat de installatie keuren door AIB vincotte waar je zelf bijstaat, betaal gerust iets meer.
laat je bord goed nazien is als vastgezet zoals het hoort, elektriciteit is een grote gevaar...
laat je kringen goed uitmeten... heel belangrijk voor hetzelfde geld liggen de kabels gewoon los in de muren

laat ook AIB weten dat je de installateur voor geen haar vertrouwt.

Eis een AS_built dossier van die installateur hij is je dat verplicht te geven als erkende installateur...
Ziet dat de schema's ondertekend zijn door hem en niet door jou, hij blijft 10 jaar aansprakelijk

KnottyGirl
Topic Starter
Berichten: 55

#36 , 26 feb 2015 16:23

Even een korte update: net van Graydon vernomen dat de persoon in kwestie in slechte financiële papieren zit..

hondenvriend
Berichten: 50

#37 , 26 feb 2015 16:44

Even een korte update: net van Graydon vernomen dat de persoon in kwestie in slechte financiële papieren zit..
Uitkijken is nu de boodschap, en zeker niet teveel meer betalen...

KnottyGirl
Topic Starter
Berichten: 55

#38 , 26 feb 2015 21:17

Hallo,

Mag ik nog eens terugkomen op de inhoudingsplicht? ik zie dat er op het attest geen inhoudingsplicht staat, maar dit is pas geldig tot 26/3/2015...
Heb al 't één en 't ander opgezocht op internet, maar vind dat allemaal niet heel duidelijk...
Dus voor facturen betaald voor 26/3/2015 moeten we die 35% van de factuur niet apart houden, maar na 26/3 wel?
Sorry voor de vele vragen...

hondenvriend
Berichten: 50

#39 , 26 feb 2015 21:47

Hallo,

Mag ik nog eens terugkomen op de inhoudingsplicht? ik zie dat er op het attest geen inhoudingsplicht staat, maar dit is pas geldig tot 26/3/2015...
Heb al 't één en 't ander opgezocht op internet, maar vind dat allemaal niet heel duidelijk...
Dus voor facturen betaald voor 26/3/2015 moeten we die 35% van de factuur niet apart houden, maar na 26/3 wel?
Sorry voor de vele vragen...
Steeds dat u een factuur moet (gaat) betalen kijk je na of er een inhoudsplicht is, dit attest druk je ook beste af en voeg die bij je factuur
Als er een inhouding is het vanzelfsprekend dat je dat ook daadwerkelijk doet en doodstort aan de

sociale zekerheid
of aan de belastingen

dus alle twee controleren

dit attest is geldig tot 26/03/15
nadien komt er terug een nieuwe attest beschikbaar

als hij geen personeel heeft zijn er ook geen schulden aan de sociale zekerheid
maar misschien wel aan de belastingen

Zou zeker nu niets meer betalen en je advies opvolgen van je raadsman.
Eerst moet er nu klaarheid komen in de zaak naar afwerking toe en deadline

Je hebt hem ondertussen toch al in gebreken gesteld ?
En het laatste factuur geprotesteerd ??

KnottyGirl
Topic Starter
Berichten: 55

#40 , 26 feb 2015 22:02

OK!
wij hebben hem in gebreke gesteld op 24/1/2015 + laatste twee facturen voor € 12 000 geprotesteerd.
Dan kregen we na een dag of tien een mail van zijn advocaat blijkbaar met de melding voor minnelijke schikking ofwel rechtbank.
Alles zit ondertussen ook bij onze advocaat...maar alles duurt toch wel lang heb ik de indruk.

hondenvriend
Berichten: 50

#41 , 26 feb 2015 22:20

OK!
wij hebben hem in gebreke gesteld op 24/1/2015 + laatste twee facturen voor € 12 000 geprotesteerd.
Dan kregen we na een dag of tien een mail van zijn advocaat blijkbaar met de melding voor minnelijke schikking ofwel rechtbank.
Alles zit ondertussen ook bij onze advocaat...maar alles duurt toch wel lang heb ik de indruk.
Als het kan zou ik naar een minnelijke schikking werken maar wel met zeer duidelijke afspraken.

Eens de juridische molen begint te draaien mag jij alles gaan voorschieten. en over de tijd nog maar te zwijgen

6 maanden is geen uitzondering hoor zeker als ze met conclusie termijnen gaan beginnen begint de bal te rollen
maar ook spijtig genoeg U budgetten te slinken.

KnottyGirl
Topic Starter
Berichten: 55

#42 , 05 mar 2015 15:48

Kunnen wij ergens klacht indienen tegen deze "vakman"?

hondenvriend
Berichten: 50

#43 , 05 mar 2015 19:04

Kunnen wij ergens klacht indienen tegen deze "vakman"?
verschillende mogelijkheden:

Economische zaken:
Tel nummer 0800 120 33
Of mail naar: info.eco@economie.fgov.be doe daar je verhaal

Tel 02 511 51 51
vraag eens na of je werken zijn aangegeven door hem ?
En laat ook weten dat hij werken uitvoert waarvan hij niet gereglementeerd is.

Met klachten kun je terecht op redmijnhuis@economie.fgov.be
Deze mensen sturen dat naar de nodige relevante instanties.

KnottyGirl
Topic Starter
Berichten: 55

#44 , 29 apr 2015 20:00

Hallo,

Ondertussen zijn we weer een ganse tijd verder en na verschillende aanmaningen van onze advocaat blijkt de tegenpartij onbereikbaar.
Met andere woorden, wij zitten vast en kunnen geen kant uit. Kunnen niets laten afwerken zolang geen expert in minnelijke schikking de huidige stand van zaken komt opnemen, maar zolang de tegenpartij niet meer reageert kan dit niet doorgaan.

Mijn advocaat (over wie ik ook alweer sterk mijn twijfels heb) beweert niets anders te kunnen doen dan aandringen, maar als hij niet reageert staan we nergens

wat een KLOTEBOEL is dit eigenlijk?

Dus we zijn ferm gescheten
Gegijzeld in ons eigen kot

Tips om hier snel een einde aan te breien --> WELKOM

Terug naar “Aanneming”