traktor achtergelaten

denonkel
Topic Starter
Berichten: 128

traktor achtergelaten

#1 , 19 sep 2014 14:16

Beste,
In juli 2013 kom ik overeen met een aannemer om de oprit aan ons huis opnieuw aan te leggen, na een verstopping. Er was al een offerte in februari 2013 met omschrijving: "opbreken bestaande oprit na verstopping + afvoeren en uitgraven + herstellen." Het bedrag van die offerte was 1500, en er wordt nu een meerprijs afgesproken, terwijl de oorspronkelijke offerte omgezet wordt in een factuur (zelfde omschrijving), en er dus al 1500 wordt betaald als een soort voorschot, zonder dit voorschot te noemen. Totale werken 4000 euro.

In september komt de aannemer uitgravingen doen en begint hij met 3 rijen stenen te leggen. Daarna zie ik hem niet meer. Alle materiaal, inclusief traktor, staat hier op mijn oprit waardoor er een auto nu al ruim een jaar in een garage geblokkeerd staat.

Aannemer is failliet nu, en er is een curator maar de indieningstermijn is verstreken.

Wat doe ik om de traktor weg te krijgen? Wanneer wordt hij mijn eigendom wegens achtergelaten? Heb geen sleutels of papieren. Ook geen echt bewijs dat hij hier al staat sinds sept 2013.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 19 sep 2014 14:19

Weet de curator dat de tractor daar staat?
Heeft die al iets laten weten?
Hangt er nog een nummerplaat aan?

denonkel
Topic Starter
Berichten: 128

#3 , 19 sep 2014 16:07

geen nummerplaat, volgens mij nooit ingeschreven of openbare weg geweest.
Curator: geen idee of ie dat weet, heeft nog niets laten weten. Vermoedelijk niet. Ik vermoed dat aannemer wacht tot storm gaat liggen en de traktor bij mij gestald heeft zodat ie niet aangeslagen kan worden.

Vragen: hoe krijg ik traktor weg en hoe krijg ik mijn geld wegens niet-uitvoering van de opdracht terug...

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 19 sep 2014 16:07

Naar de politie gaan en aangeven dat er een vreemd, verlaten voertuig op uw terrein staat waardoor u niet meer in- of uit de garage kan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denonkel
Topic Starter
Berichten: 128

#5 , 19 sep 2014 22:27

ja, maar daarmee is 't niet weg en is mijn rekening zeker niet vereffend. Politie sleept niet op privéterrein... Kan iemand vertellen of dit mijn traktor wordt als hij "achtergelaten" is?

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 19 sep 2014 22:39

Mogelijk gestolen gezien geen nummerplaat... 8_)
Dat is een reden om op te treden.

PS via kruispuntbank en dan staatsblad kan u terugvinden wie curator is.
en jaar geen gebruik kunnen maken van de wagen die in garage staat?

Kan u die tractor op een of andere wijze op de openbare weg krijgen?

denonkel
Topic Starter
Berichten: 128

#7 , 20 sep 2014 00:22

Ik denk dat de traktor wel degelijk gekocht is door de aannemer, maar enkel gebruikt wordt op privéterrein en daarom niet ingeschreven werd.

Ik weet intussen wie de curator is, maar de periode van indienen zou verlopen zijn... "Schuldvorderingen dienen neergelegd te worden ter griffie van de
rechtbank van koophandel ... voor 03/07/2014

De auto die geblokkeerd staat is gelukkig "maar" een oldtimer die niet zo vaak rijdt.

Onmogelijk om de traktor nog maar een meter te verplaatsen. Dat ding is loodzwaar. Bovendien begint hij af te takelen door stil te staan in weer en wind...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 20 sep 2014 00:43

Ik weet intussen wie de curator is, maar de periode van indienen zou verlopen zijn... "Schuldvorderingen dienen neergelegd te worden ter griffie van de
rechtbank van koophandel ... voor 03/07/2014
Da's voor wie geld tegoed heeft van de gefailleerde.

U hebt een voorwerp dat geld waard is / kan zijn van de gefailleerde, en dat de curator te gelde kan/moet maken.
Waarschijnlijk heeft die ook wel ergens de sleutels steken.

denonkel
Topic Starter
Berichten: 128

#9 , 20 sep 2014 09:42

Ik heb ook geld tegoed in de zin dat de factuur die betaald is niet volledig is uitgevoerd. Ik heb een as gestuurd in feb 2014 om dat te melden, en dat is ongeopend teruggekomen, niet afgehaald... Toen was hij nog niet failliet.

ganapathi tantre
Berichten: 453

#10 , 21 sep 2014 01:35

ja, maar daarmee is 't niet weg en is mijn rekening zeker niet vereffend. Politie sleept niet op privéterrein... Kan iemand vertellen of dit mijn traktor wordt als hij "achtergelaten" is?
Zomaar uw eigendom worden wegens "achter gelaten" ? don't think so.
De tracto hoort toe aan de failliete onderneming en dient door de curator ten gelde te worden gemaakt
Tenzij er eigenaardigheden zijn zal deze aankoop in de boekhouding zitten dus curator zal weten dat dit goed bestaat.

Denk dat u er goed aan doet dit te melden aan de curator ipv een idee te hebben om bij verkoop op eigen initiatief dit als een
soort van vereffening te beschouwen voor u zelf. De stempel diefstal en heling staat er dan misschien wel eerder dan verwacht.
Wan als er vragen worden gesteld zal de failliete aannemer zichzelf niet verdacht maken wegens ontvreemden van bedrijfsgoederen

denonkel
Topic Starter
Berichten: 128

#11 , 21 sep 2014 11:05

Juist, ik ben niet van plan de tractor aan te slaan als dat mijn recht niet is. Ik zal de curator eens bellen. Misschien wil hij wel slepen op kosten van de gefailleerde.

denonkel
Topic Starter
Berichten: 128

#12 , 21 sep 2014 11:07

Om mijn tweede vraag te herhalen: kan ik via de curator vragen om de werken af te werken zoals voorzien op de betaalde factuur?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 21 sep 2014 13:19

Om mijn tweede vraag te herhalen: kan ik via de curator vragen om de werken af te werken zoals voorzien op de betaalde factuur?
U komt dan gewoon mee in het lijstje schuldeisers ... maar U zegt zelf dat de indieningstermijn al verstreken is.

Voor een bedrag van 1500 euro, waar deels al wat uitgevoerd werk tegenover staat, zou u daar zeer weinig indruk maken.

Terug naar “Aanneming”