inzage strafdossier en gebruik van deze gegevens bij tucht

BVPJ
Topic Starter
Berichten: 7

inzage strafdossier en gebruik van deze gegevens bij tucht

#1 , 03 mei 2015 15:27

kan iemand onderstaande vragen beantwoorden. Alvast mijn dank!

korte samenvatting:

Betrokkene werkt in een overheidsdienst. Zijn diensthoofd krijgt van een medewerker een verklaring dat betrokkene zich schuldig maakt aan corruptie. Men start een tuchtonderzoek op en maakt de verklaring over aan het parket van de procureur des Konings, zonder zich (de dienst) burgerlijke partij te stellen. Er wordt een strafdossier opgesteld en de onderzoeksrechter voert een onderzoek. Dit gebeurt grondig (ruim meer dan een jaar) met o.a. observatie, telefoontap, ondervraging van betrokkene en getuigen, bankonderzoek van betrokkene en enkele familieleden,...
Er kunnen geen bezwarende elementen gevonden worden en de raadkamer stelt betrokkene buiten vervolging.

Gedurende het onderzoek door het gerecht gebeurd er niets in het tuchtonderzoek, maar na de buitenvervolgingstelling start men dit terug op met de bedoeling betrokkene te ontslaan. Men heeft inzage verkregen in het strafdossier (inclusief afschriften van de telefoontap en verhoren) en enkele van deze elementen worden nu gebruikt in het tuchtdossier. Geen enkel element "à decharge" uit het strafdossier is terug te vinden in het tuchtdossier...

En dan nu enkele vragen:

1. Blijkbaar kan het dat een werkgever (het zij dan een overheidsdienst) inzage krijgt in een strafdossier. Maar is het wettig dat ook de afschriften van de telefoontap worden overgemaakt? (ik dacht dat minstens de afschriften telefoontap in een apart vertrouwelijk dossier moeten zitten en behoren tot het beroepsgeheim van de procureur des Konings en de onderzoeksrechter - Art. 47septies wetboek van strafvordering)

2. Zelfs al kan met wettig aan deze elementen uit een strafdossier komen, mag men die gebruiken in een tuchtzaak want maakt diegene die doet zich niet schuldig aan misbruik van verkregen informatie?
Art 460ter : Elk gebruik [...] van door de [inzage of het nemen van een afschrift van] het dossier verkregen inlichtingen, dat tot doel en tot gevolg heeft [...] inbreuk te maken op het privéleven, de fysieke of, morele integriteit of de goederen van een in het dossier genoemde persoon (iemand ontslaan is toch een inbreuk op iemands integriteit of goederen?) Kan betrokkene hiertegen klacht neerleggen (tegen de tuchtonderzoeker persoonlijk of tegen de dienst?) en zich burgerlijke partij stellen?

Mijn persoonlijke indruk is dat die overheidsdienst zwaar uit de bocht gegaan is en betrokkene kost wat kost wil treffen. Niet omdat men zeker is dat hij iets misdaan heeft, maar omdat men zijn gezicht wil redden nadat men de dienst (en de gemeenschap) op zware kosten heeft gejaagd door onbezonnen een zaak op te starten. Keeping Up Appearances...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 mei 2015 17:30

1. Telefoontap valt niet onder art. 47septies Wetboek van Strafvordering, maar art. 90sexies van dit wetboek.
2. Het gebruik van de gegevens van een strafdossier in het kader van een tuchtonderzoek is toegelaten. Dit is geen misbruik ervan zoals voorzien in art. 460ter Strafwetboek.

LeenW
Berichten: 12860

#3 , 03 mei 2015 18:00

Gaat dit toevallig over die zaak bij de Regie der Gebouwen?

Reclame

BVPJ
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 03 mei 2015 21:08

Gaat dit toevallig over die zaak bij de Regie der Gebouwen?
neen, absoluut niet.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#5 , 05 mei 2015 18:30

Beste

Hoe is men precies aan de gegevens van het strafdossier gekomen?

Er bestaat ook nog zoiets als de vertrouwelijkheid van het strafdossier en het beroepsgeheim van de betrokkenen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

BVPJ
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 08 mei 2015 23:01

@ scorpioen: bedankt voor je antwoord.
Wat betreft art47septies / art. 90sexies: ik heb me laten vangen door de observatie met technische hulpmiddelen in dat artikel. I stand corrected.

Hoe men aan dat dossier geraakt is nu nog in vraag. Voor tuchtzaken en "administratieve redenen" kan het opgevraagd worden, maar blijkbaar zaten niet alle toelatingen (procureur des Konings?) in het dossier... dat kan nog een staartje krijgen.

Al bij al vind ik het toch onrustwekkend dat resultaten van een telefoontap aan derden kunnen doorgegeven worden.
En blijkbaar is dit ook zo voor getuigenverhoren? Dus iets wat je (bv. als getuige) tijdens een verhoor zegt kan later door anderen opgevraagd worden.

En het feit dat de betrokkenen buiten vervolging gesteld zijn doet mij denken dat het hele onderzoek eigenlijk niet nodig was. Eigenlijk zou dat hele dossier definitief gesloten moeten worden en niet meer opvraagbaar mogen zijn.
Maar dat is natuurlijk mijn opinie...

iedereen bedankt voor de reacties.

Franciscus
Berichten: 38616

#7 , 08 mei 2015 23:05

Klink me bekent ... er moet effectief een duidelijke vraag en antwoord van de parketmagistraat in staan.
Indien niet ...moet men de vraag stellen hoe aan die gegevens gekomen....
Ik hoop dat u een strijdvaardige advocaat hebt...

Terug naar “Andere”