colloqueren of andere opties?

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

colloqueren of andere opties?

#1 , 15 feb 2013 22:36

een persoon uit mijn omgeving doet al een hele tijd erg raar. Ze liegt en spreekt zichzelf een minuut later tegen, heeft oncontroleerbare woede-uitbarstingen waarmee ze mensen veel angst inboezemt en afdreigt, doet gewoon rare dingen: snachts even buiten gaan, een dansje doen in het midden van de straat en dan terug naar binnengaan om 5 minuten later opnieuw buiten te komen in een andere outfit en paar keer de straat op en afgaan.
Mensen die hier in contact mee komen, zeggen wel eens: ik heb echt niet goed geslapen van de manier waarop jij je hebt gedragen gisteren waarop ze zegt: ik slaap ook niet goed, trek het je niet aan. Ze heeft heldere momenten, maar die wisselen zich af met heel raar gedrag.

Feit is wel: ze heeft een serieuze vaste job en heeft geen enkel probleem om die uit te voeren. Toch stellen er al enkele mensen zich serieus wat vragen bij haar gedrag op privévlak. We hebben dezelfde huisarts en heb eens naar zijn mening gevraagd en hij zei: ik ben gebonden door het beroepsgeheim, maar ik begrijp inderdaad wat je zegt.

Vooral het feit dat ze soms zichzelf verliest en dreigementen uit, vind ik zorgwekkend. Is het een goed idee dit eens aan de huisarts te melden en te vragen om een procedure tot collocatie aan te vangen? of zijn er andere mogelijkheden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 15 feb 2013 23:44

Zolang deze persoon geen strafbare feiten pleegt , hoeft u zich daar , op zijn zachtst gezegd , niet om te bekommeren.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

ganapathi tantre
Berichten: 453

#3 , 16 feb 2013 08:26

en nog veel minder als er geen enkele relationele verbintenis is. Mijn dierbare * kuch* moeder is ook zo. Ik kan ze alleen beter en steeds meer begeleiden tot het niet meer controleerbaar is daarna zal er een "onder"-zoek moeten volgen door medici en niet zomaar een "ver"- zoek van mij om haar op te nemen. Spijtig genoeg moet het daarvoor soms ver komen voor al eer die medici de ernst inzien. Maar ik vermoed dat dit ook veel te zien heeft met gebrek aan plaats en onderbemanning

Reclame

Justiceseeker
Berichten: 354

#4 , 16 feb 2013 10:05

Zolang deze persoon geen strafbare feiten pleegt , hoeft u zich daar , op zijn zachtst gezegd , niet om te bekommeren.
Op zich is dat niet onjuist* maar mijn burgerzin dicteert me toch dat indien familie van deze persoon gekend is, het toch aangewezen is dit te melden. Het kan het begin zijn van een "neurologische" ziekte en gezien dementie en Alzheimer steeds meer op de loer zijn, kan men zich vragen stellen. Let op: vele huisdokters zijn niet echt goed op de hoogte en erkennen de prille tekens van een neuro-ziekte niet voldoende. De persoon kan gerust enkele jaren nog vrij goed functioneren en men ziet het niet altijd, werk naar behoren uitvoeren, maar op bepaalde momenten disfunctioneren of verward geraken.

Het is een probleem dat steeds meer opduikt en velen 'koud" laat maar de zware golf van "vergrijzing" die op ons afkomt, moet ons daar over laten nadenken.

*Mocht de persoon zichzelf of anderen in gevaar brengen of laster in welke vorm ook berokkenen, dan kan U dat bij de politie of beter, bij de procureur des Konings melden.

Justiceseeker

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#5 , 16 feb 2013 10:44

echt strafbare feiten pleegde ze niet. Onlangs werd er wel voor haar neus een oud dametje overvallen. Ze bleef kijken, maar bekommerde zich niet om die vrouw. Niet veel later stond de politie voor haar neus. Ze vroegen wie iets had gezien en die dame wees naar haar. Ze zei: ik heb niets gezien, ik vind het slecht van jullie dat ik in een politie-onderzoek wordt betrokken.
Kort gezegd: ze zal elke verantwoordelijkheid in de maatschappij ontlopen als het haar goed uitkomt. Is dat een ziekte of gewoon iemand die met plezier mensen kwetst om zichzelf beter te voelen?

Mariette
Berichten: 2507

#6 , 16 feb 2013 10:50

Ik denk niet dat men iemand kan laten colloqueren omdat die een slecht karakter heeft.

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#7 , 16 feb 2013 10:54

het gaat hier om wel meer dan een slecht karakter

patjebrussel
Berichten: 627

#8 , 16 feb 2013 12:20

het gaat hier om wel meer dan een slecht karakter
Je maakt geen schijn van kans, en al zeker niet als de persoon 'uit je omgeving is'.
Ik heb dat willen proberen met een rechtstreeks familielid, met videos met de nodige doodsbedreigingen, gooien met bijlen naar mijn kop en nog meer van dat fraais. Nergens stond ik, nergens ! Zo erg dat ik als provocateur werd aanzien. Laat het nu een persoontje zijn met een zwaar strafregister met gevangenisstraf. Nog lukte het niet.
Behalve geitewollensokkenpraat van sociaal assistentes om erover eens te 'praten'.

Je kan weggaan, net zoals ik heb gedaan. De beste beslissing uit mijn leven.

Je kan proberen met een dokter, en dan nog.

freelance
Berichten: 2615

#9 , 16 feb 2013 14:28

Citaat uit vonnis:
Overwegende dat het opvalt dat in de wetteksten geen (nauwkeurige) omschrijving wordt gegeven van wat onder het begrip “geesteszieke” dient te worden verstaan. Pogingen werden ondernomen om dit begrip nader te omschrijven, aldus “het abnormaal functioneren van de geest dat voor de betrokkene of voor anderen hinder veroorzaakt en dat klinisch waarneembaar is” en “de afwezigheid van zelfstandig oordeelsvermogen en het besef van zelfs de meest elementaire daden” (cf. F. SWENNEN, “De materiële voorwaarden voor dwangopname van een psychiatrische patiënt” (noot onder Vred. Borgerhout 16 februari 1995), T.Gez. 1996-97, 288).

De WPG omschrijft in artikel 2 daarentegen wél dat de onaangepastheid aan de zedelijke, maatschappelijke, religieuze, politieke of andere waarden op zichzelf niet als een geestesziekte mag worden beschouwd. De rechtsleer definieert “onaangepastheid” als “de afwijking van de opvattingen die in een bepaald milieu overwegend gangbaar zijn of van het gedrag dat daarin wordt verwacht” (cf. F. SWENNEN, Geestesgestoorden in het burgerlijk recht, Antwerpen, Intersentia, 2000, 56, nr. 79) en de rechtspraak heeft gespecifieerd dat ongeduld, agressiviteit, onaangepaste maatschappelijke handelswijze en afwezigheid van ideatie geen geestesziekten zijn (Vred. Namur 7 november 1997, T.Vred. 200


Wet persoon geestesziekte verplichte opname bij verstek en wat is een geesteszieke ( WPG)
Instantie: Hof van Cassatie
Plaats van uitspraak: Westerlo
Datum van de uitspraak:
vri, 13/11/2009
Zolang deze persoon geen strafbare feiten pleegt , hoeft u zich daar , op zijn zachtst gezegd , niet om te bekommeren.
Op zich is dat niet onjuist* maar mijn burgerzin dicteert me toch dat indien familie van deze persoon gekend is, het toch aangewezen is dit te melden. Het kan het begin zijn van een "neurologische" ziekte en gezien dementie en Alzheimer steeds meer op de loer zijn, kan men zich vragen stellen. Let op: vele huisdokters zijn niet echt goed op de hoogte en erkennen de prille tekens van een neuro-ziekte niet voldoende. De persoon kan gerust enkele jaren nog vrij goed functioneren en men ziet het niet altijd, werk naar behoren uitvoeren, maar op bepaalde momenten disfunctioneren of verward geraken.

Het is een probleem dat steeds meer opduikt en velen 'koud" laat maar de zware golf van "vergrijzing" die op ons afkomt, moet ons daar over laten nadenken.

*Mocht de persoon zichzelf of anderen in gevaar brengen of laster in welke vorm ook berokkenen, dan kan U dat bij de politie of beter, bij de procureur des Konings melden.

Justiceseeker
*Over het onderlijnde kunnen we het makkelijk eens zijn . Er bestaan voldoende procedures en wetgeving om hier aan tegemoet te komen .
*Wat het probleem van vergrijzing , en er mee gepaard gaande neurologische gevolgen betreft , zijn er genoeg Medische en Para-Medische voorzieningen in onze maatschappij voorzien.
* Dat het probleem van geestesziekte , of "abnormaal " gedrag niet noodzakelijk op een juridische manier moet opgelost , maar best door de burgermaatschappij kan gedragen worden , wordt bewezen door de feiten . ( ik moet hierbij verwijzen naar mijn eerdere reactie over de gemeente Geel , die door moderator verwijderd is ) .
Hierbij nogmaals de link naar de mogelijkheden en bestaande realiteit :
http://www.geel.be/product.aspx?id=762" onclick="window.open(this.href);return false;

* Verder dient er op gewezen dat TS zelf verklaard dat :
a/ betreffende persoon dezelfde huisarts heeft als TS , en deze huisarts blijkbaar voldoende op de hoogte is .
b/ betreffende persoon heeft een " serieuze vaste job " , en kan dus blijkbaar normaal functioneren in de maatschappij.

* Voor wat de privé gedragingen van betreffende persoon betreft , kan verwezen worden naar :
WPG Art. 2 en de invulling die daaraan gegeven wordt door F. Swennen. Alsook de uitspraak van het Vredegerecht Namur . ( vermeld in bovenstaand citaat ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Andere”