theater vuurwerk

markk
Topic Starter
Berichten: 1

theater vuurwerk

#1 , 29 dec 2012 00:15

Beste lezers,

Onlangs heb ik in belgie op een parking van een belg vuurwerk gekocht.
Het is verboden vuurwerk in belgie. 5 inch mortieren en een cake van 42kg.

nou ben ik met puur toeval aangehouden door de belgische politie. Ik kon er voor kiezen om het vuurwerk af te geven en heb dat gedaan.
dit zou in mijn voordeel werken wanneer ik voor de rechtbank moet verschijnen.

de handelaar is gelijktijdig met mij gepakt en heeft ook bekend dat hij het verkocht had. Wat voor uitspraak kan ik als koper verwachten van een belgische rechter.

Ik ben zelf overigens nederlander en woon ook in nederland.

alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 29 dec 2012 17:04

Gezien er niet veel details zijn:
Frank te lezen als € en bedragen te vermenigvuldigen met de opdeciemen dus x6
Hou ook nog rekening met o.a. de gerechtskosten en de kosten van de vernietiging van het vuurwerk.
We gaan ervan uit dat men enkel de wetgeving op vuurwerk zal weerhouden en niet bijvoorbeeld ook nog springstoffen of wapenwetgeving.

Indien art 6 van toepassing was geweest had u nu de vraag niet kunnen stellen.

Wet van 28 mei 1956

Art. 5. <Zie nota onder TITEL> Overtreding van het krachtens het eerste artikel bepaalde wordt gestraft met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van honderd frank tot duizend frank, of met een van die straffen alleen.

Art. 6. <Zie nota onder TITEL> Indien het fabriceren, opslaan, te koop aanbieden, verkopen, afstaan, vervoeren, gebruiken, onder zich hebben of dragen van de stoffen, mengsels en tuigen waarvan sprake in het eerste artikel geschied is met het oogmerk een misdaad tegen personen of eigendommen te plegen of aan de uitvoering daarvan mede te werken, wordt de schuldige gestraft met (opsluiting van vijf jaar tot tien jaar) en met geldboete van honderd frank tot vier duizend frank. <W 2003-01-23/42, art. 118, 003; Inwerkingtreding : 13-03-2003>

PS ooit de gevolgen gezien van een ontploffend vuurwerk niet in de lucht maar tussen mensen en goederen?

Reclame

Terug naar “Andere”