Moet een zwaard aangegeven worden bij de politie?

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Moet een zwaard aangegeven worden bij de politie?

#1 , 05 jan 2012 16:57

Als hobby verzamel ik replica's van film-props. Daarbij zit ook een zwaard. Het is weliswaar bot, maar het blijft wel min of meer een wapen. Nu las ik op een prop replica forum dat je in Malta bij de politie moet gaan aangeven dat je zoiets in huis hebt (zij nemen daar dan acte van, voor de rest moet er niets gebeuren), om echt wettelijk volledig in orde te zijn.

Is dit in België ook het geval? Of mag je zo'n zwaard gewoon in huis halen zonder boe of ba (zoals ik gedaan heb: het is zelfs niet tegengehouden of gecontroleerd door de douane, terwijl het toch van buiten de EU kwam). Toen ik het kocht (jaren geleden) heb ik er ook helemaal niet bij stil gestaan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 05 jan 2012 17:17

Zuiver wettelijk zijn zwaarden verboden wapens in België dacht ik. Niettegenstaande de verkoop ervan in talloze winkels en bijv. mijn eigen uitgebreide collectie, niet botte, snijwapens die dateren van de late 17de eeuw tot heden. Zolang je ze binnenshuis bewaart is er geen probleem. Toen naar ik naar aanleiding van H. Van Temsche enige jaren terug jachtwapens ben gaan aangeven heb ik me bij de lokale politie geïnformeerd betreffende dat deel van mijn collectie en aangifte was volgens hen niet mogelijk.


Reclame

Terug naar “Andere”