opendoen voor politie

freetotax2005
Topic Starter
Berichten: 10

opendoen voor politie

#1 , 02 sep 2010 08:40

Klein vraagje ...

Ben je verplicht om open te doen voor de politie als ze aan je deur staan te bellen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 sep 2010 09:49

Klein vraagje ...

Ben je verplicht om open te doen voor de politie als ze aan je deur staan te bellen ?
Nee. Zelfs als je de deur opendoet, moet je ze nog niet binnenlaten. Als ze een huiszoekingsbevel hebben kunnen ze zich natuurlijk wel in je huis begeven zonder je toestemming.

freetotax2005
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 02 sep 2010 10:03

Reeds bedankt voor uw antwoord.
Gisterenavond politie voor de deur voor de zoveelste maal ivm buren :D Had echt geen zin om open te doen en de kids sliepen al. Denk dat ik vandaag voor alle zekerheid toch maar eens de wijkagent opbel.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 02 sep 2010 11:09

Reeds bedankt voor uw antwoord.
Gisterenavond politie voor de deur voor de zoveelste maal ivm buren :D Had echt geen zin om open te doen en de kids sliepen al. Denk dat ik vandaag voor alle zekerheid toch maar eens de wijkagent opbel.
idd best doen. Politie toegang weigeren levert op lange termijn toch niks op. Indien Politie 's avonds laat aanbelt, zal men wel verstaan dat sommige mensen voor niemand meer opendoen.

Franciscus
Berichten: 38616

#5 , 02 sep 2010 11:15

Normaal moet de politie als ze bij u binnenkomen hun legitimatie laten zien ... ook al zijn ze in uniform.
Dus ook de kwartierinspecteur - het is geen grond voor nietigheid.

Politie die aanbeld.. u zegt zelf voor de buren -- dan is er wel iets geweest.

Indien de politie gegronde redenen heeft - heterdaad - dan moeten ze zelfs 1- geen bevel hebben - er moet wel een officier gerechtelijke politie bijzijn 2- hoeven ze niet te bellen maar mogen ze 'met' de deur in huis vallen.
De legitimatieplicht blijft echter wel.

freetotax2005
Topic Starter
Berichten: 10

#6 , 02 sep 2010 13:16

Ondertussen gebeld naar het hoofdbureau
Iets heel raar, ze wisten me te melden dat er geen klacht was binnengekomen en dat er geen spoor terug te vinden was van een interventie in mijn straat ? :shock:
Vroeg of ik een verklaring mocht komen afleggen .... ' ahh ... neen toch maar niet, we weten zelfs niet over wat het gaat ... ?! "

Heb wel duidelijk gemaakt dat ze 's avonds niet meer aan de deur moeten bellen, dat het toch vergeefse moeite is, maar dat ze steeds een kaartje mogen achterlaten ...

Wordt vervolgd ...

Ik heb contact opgenomen weet ook niet wat ik nu nog moet doen .... :D

Franciscus
Berichten: 38616

#7 , 02 sep 2010 18:37

Kan een politiedienst van een andere zone zijn geweest...

Ik denk niet dat u kan beletten dat de politie bij u aanbelt 's avonds ...
Een bel dient om aan te bellen of niet soms...
Als u niet gestoord wil worden door de bel zet ze dan af.

FrankV
Berichten: 277

#8 , 02 sep 2010 20:43

Kan een politiedienst van een andere zone zijn geweest...

Ik denk niet dat u kan beletten dat de politie bij u aanbelt 's avonds ...
Een bel dient om aan te bellen of niet soms...
Als u niet gestoord wil worden door de bel zet ze dan af.
Ze kunnen nog altijd kloppen. :D
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

freetotax2005
Topic Starter
Berichten: 10

#9 , 03 sep 2010 08:39

Dat gebeurd ook hoor, van zodra ik zie dat het politie is :D Zo een videofoon is best handig. Ik weet niet of je het goed begrepen hebt of zo, maar ik heb helemaal geen probleem om met de politie te praten of zo. Op dat moment was ik helemaal alleen thuis met 3 kleine kindjes en je weet nooit wat er gebeurd terwijl je aan de deur staat. En ik vind dat privé privé blijft trouwens !

Verleden keer heb ik zo eens twee blauwe smurven eens binnengelaten en heb ik er een serieuze woordenwisseling meegehad .... Als ze geen gelijk krijgen beginnen ze je persoonlijk aan te vallen over iets waar ze helemaal niet voorgekomen zijn ... Heb ik op het nippertje gestaan om klacht in te dienen bij comite p wegens politiebrutaliteiten ( of pesterijen ? :shock: ) .... Heb ik dan maar niet gedaan ( zou het trouwens iets uitgehaald hebben ?? ) Heb dan wel voor mezelf uitgemaakt dat ze niet meer binnenkomen ... :D Maar ja, je hebt gelijk ze mogen steeds bellen he .... Kan steeds zijn dat ik de bel niet gehoord heb en dat ik aan het maffen was :o
Soit we zien wel ga vandaag nog eens proberen om de wijkagent te pakken te krijgen ...

WP002
Berichten: 1479

#10 , 03 sep 2010 16:12

Zeker laten legitimeren: aan het gezicht van een persoon kan je niet zien of het een echte politieman is of een bedrieger.

Franciscus
Berichten: 38616

#11 , 04 sep 2010 13:04

En wie kent de legitimatiekaart van de politie - hoe ziet die er uit en hoe weet je of die politieambtenaar wel de specifieke bevoegdheid heeft???

freetotax2005
Topic Starter
Berichten: 10

#12 , 04 sep 2010 13:15

Het minste wat ze mogen doen is zich voorstellen, kwestie van elementaire beleefdheid :)
De vraag was, moet ik wettelijk gezien, de deur opendoen of niet ? Mijn vraag is bij deze beantwoord door jullie antwoorden.
Bedankt allen !

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#13 , 04 sep 2010 14:34

En wie kent de legitimatiekaart van de politie - hoe ziet die er uit en hoe weet je of die politieambtenaar wel de specifieke bevoegdheid heeft???
Afbeelding
:lol:

Afbeelding

:lol:

Franciscus
Berichten: 38616

#14 , 04 sep 2010 15:35

En waar staan dan de bevoegdheden van die politieambtenaar...?
Want hoe weet ik nu dat het een officier is ??en welke bevoegdheden heeft die dan wel??

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#15 , 04 sep 2010 15:55

Dat ga je alleen maar in de toepasselijke wetgeving vinden hé...

Terug naar “Andere”