is art. 53 Ger.Wb. ook van toepassing bij dagv. strafzaken ?

kattie
Topic Starter
Berichten: 21

is art. 53 Ger.Wb. ook van toepassing bij dagv. strafzaken ?

#1 , 24 mei 2010 11:46

Art. 53 Ger.Wb. : “De vervaldag is in de termijn begrepen. Is die dag echter een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag, dan wordt de vervaldag verplaatst op de eerstvolgende werkdag.”

De vraag is of dit artikel ook van toepassing is bij een dagvaarding
in strafzaken (correctioneel).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 24 mei 2010 11:51

Een dagvaarding tot geding is een processtuk. Mi dus wel.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 24 mei 2010 14:06

Dat artikel is inderdaad van toepassing, maar het wetboek van strafvordering heeft eenzelfde bepaling:
Art. 644. Sv
Wanneer de wettelijke termijn om een proceshandeling in strafzaken te verrichten, eindigt op een zaterdag, op een zondag of een andere wettelijke feestdag, wordt hij verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
Wanneer de wettelijke termijn om een handeling in strafzaken op een griffie te verrichten, eindigt op een dag dat deze gesloten is, wordt de handeling er op geldige wijze verricht, de eerstvolgende dag dat de griffie geopend is.

Reclame

kattie
Topic Starter
Berichten: 21

#4 , 24 mei 2010 19:30

Ik weet dat art. 53 Ger.Wb. in burgerlijke zaken van toepassing is op zowel wacht- als vervaltermijnen.

Slaat desbetreffend art. 644 SV. niet enkel op de vervaltermijnen in strafzaken ? Maw. ik heb mijn twijfels op art. 644 SV. ook van toepassing is op wachttermijnen (zoals bv. bij een dagvaarding in strafzaken)

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#5 , 24 mei 2010 20:34

Het eerste lid drukt een algemene regel uit die op alle proceshandelingen in strafzaken toepasselijk is, zelfs deze die, zoals bepaalde akten van hoger beroep, op een griffie moeten verricht worden.

Dus mijn inziens op beide van toepassing, zelfde redenering als in gerechtelijk wetboek.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 mei 2010 20:36

Luik 31 januari 2000 RRD 2000, 368.

In toepassing van art. 2 Ger.W. moeten art. 52 en 53 van hetzelfde wetboek, bij ontstentenis van een bijzondere bepaling van strafrechtspleging, in strafzaken worden toegepast,

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#7 , 24 mei 2010 20:46

artikel 53 ger.w. zegt toch hetzelfde als artikel 644 sv?

Terug naar “Andere”