(gevolg)schade door fout politie, hoe op te lossen

dp7802
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

(gevolg)schade door fout politie, hoe op te lossen

#1 , 04 jan 2024 14:51

Beste forumleden,

Ik zit met volgende situatie : vorig jaar einde januari werd mijn voertuig onrechtmatig geimmobiliseerd tijdens een politiecontrole. (Bevesteging wielklem, inhouden boorddocumenten, verzekeringsbewijs, inschrijvingsbewijs).

Onrechtmatig in die zin dat ik net op dat moment onderweg was naar de hersteller om mijn voertuig te laten maken en te kunnen aanbieden voor keuring. Ik reed dus tijdelijk zonder keuring via de kortste weg van woonplaats naar hersteller. Dan is tijdelijk rijden zonder keuring toegelaten. Echter de immobiliserende agent geloofde mijn verhaal niet en immobiliseerde mijn voertuig zoals bovenstaand omschreven .

Het duurde een hele tijd eer ik het pv kreeg, nog een hele tijd tot ik hiervan mijn versie kon geven. Om een lang verhaal kort te maken, pas eind juni 2023 kreeg ik van het openbaar ministerie het bericht dat hun ambt beslist heeft me niet te vervolgen en beval een vrijgave van het voertuig. Pas einde jul 2023 werd de wielklem verwijderd. Tot op heden (jan 2024) heb ik mijn boorddocumenten nog niet terug.

Mid december 2023 kwam ik dezelfde agent langs de weg tegen die me immobiliseerde en vroeg hij me mondeling mijn voertuig te verplaatsen. Ik antwoorde erop dat ik mijn boorddocumenten nog niet terug had. Hij vertelde een broodje aap verhaal dat hij een ploeg van mijn politiezone naar mij thuis stuurde 8n april/mei dat ik ze kon afhalen. Geen ploeg gezien, noch een schriftelijke, noch een email melding dat dit zo was/is. Zijn bewering van zijn datums kloppen niet want de vrijgave was pas einde juni (wat ik persoonlijk ook al edtreem lang vind kwa termijn).

Bij het verplaatsen van mijn voertuig naar een privé terrein kwam ik tot de conclusie dat er (o.a. door deze lange termijn) schade via vandalisme aan mijn voertuig veroorzaakt is door externen. Een zijspiegel is weg, de antenne is weg, de ruitewissersproeiers zijn weg, de motorkap is verwrongen en mijn autobatterij is weg, de binnenkant is volledig beschimmeld.

Kan ik de geleden schade ergens verhalen aangezien deze immobilisatie totaal onrechtmatig is ?
Kan ik eventuele gevolgschade ergens verhalen ?
Kan ik de inverkeersbelasting, verzekeringskost op een of andere manier verhalen aangezien ik verplicht ben deze te betalen (voertuig stond op de openbare weg, ttz de zijkant), doch ik heb geen gebruik kunnen maken van mijn voertuig. In principe is er nog een pak meer gevolgschade aangezien dit voertuig mijn enige voertuig is met trekhaak en ik dringend wat dingen moest verzetten in 2023 (wat dus niet lukte).
Ergens werd er mij ook belet een hele hoop persoonlijke dingen aan te pakken waarvoor ik een wagen nodig had.

Indien ja, hoe dit aan te pakken ? Van alle opgesomde/aangehaalde feiten, beweringen en datums heb ik bewijs met datum. Van sommige elementen heb ik of kan ik met gemak getuigenissen van externe onafhankelijke personen laten opmaken. (Het was namelijk op de immobiliserende moment politieopleiding, dus heel de klas stond er bij). Van de termijn dat het voertuig er staat kunnen verschillende buurtbewoners dit getuigen. Termijn van vrijgave etc zijn aantoonbaar via email. Bewijs dat ik mijn boorddocumenten nog niet terug heb is aantoonbaar via email.

Mvg,

Issued
Berichten: 1233

#2 , 04 jan 2024 16:09

Een immobilisering is niet voorzien voor inbreuken aangaande technische eisen.

Wat vermeldt het PV? Heeft het parket de immobilisatie bevolen of deed de politie dit ambsthalve? Indien de politie zelf, wat was zijn rang?

Justitie heeft een bijzonder slechte reputatie ivm het opvolgen van in beslag genomen voertuig en immobilisaties.

Gezien het eigenlijk geen immobilisatie kan zijn, zijn er maar twee andere mogelijkheden:
het is gerechtelijk in beslag genomen of
het is bestuurlijk in beslag genomen.

dp7802
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jan 2024 15:30

Misschien dat de term immobilisatie verkeerd gekozen is van mijntwege. Er werd een wielklem opgeplaatst tesamen met inhouding boorddocumenten.

Ter plaatse is er geen pv of iets dergelijks opgemaakt. Ik kreeg pas na 10 maart een aanvankelijk pv in de bus waarin staat dat ik ter plaatse geen verklaring wou afleggen, wat pertinent onwaar is.

Het was op de moment zelf opleiding van de politieschool, heel de klas stond erbij en kan desgewenst getuigen.

Politie deed dit zelf, ambtshalve volgens het pv
Rang : eerste inspecteur.

Een inbeslagname was het sowieso niet. Mijn voertuig stond heel de tijd aan de kant van de weg.
Het aanvankelijk pv vermeld twee inbreuken :
- ik had mijn rijbewijs niet bij
- voertuig was niet gekeurd

Ik had geen verval tot sturen (is ter plaatse opgezocht in de databank)

Het aanvankelijk pv vermeld ook het plaatsen van een wielklem wegens bovenstaande inbreuken.
In principe kan heel die situatie en pv niet, waarschijnlijk besefte het om dat ook en gaven ze onder meer daarom de vrijgave, maar ik zit wel - nog steeds - met de miserie

Reclame

Likes
Berichten: 311
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jan 2024 17:00

Dat zal een immobilisatie geweest zijn omdat u uw rijbewijs niet bijhad

Issued
Berichten: 1233

#5 , 06 jan 2024 18:19

Dat zal een immobilisatie geweest zijn omdat u uw rijbewijs niet bijhad
Een inspecteur kan niet ambtshalve immobiliseren. Er dient een opdracht van een procureur te zijn.
Een immobilisatie kan enkel voor geen HOUDER te zijn van een rijbewijs. Betrokkene was louter geen drager van zijn rijbewijs.

https://comitep.be/schade-door-politie.html

Vraag een gesprek met de korpschef van de zone. Doe dit via aangetekend schrijven. Zover uw verhaal accuraat is weergegeven is hier wel degelijk een fout van de politieambtenaar.

Terug naar “Andere”