Aannemer/voorschot/uitblijven voorschotfactuur

DebianFox
Topic Starter
Berichten: 25

Aannemer/voorschot/uitblijven voorschotfactuur

#1 , 12 jul 2023 15:54

Een bevriend koppel in mij ging in zee met een tuinaannemer om een bep. project te realiseren. Hij vroeg hierbij 1.250 EUR voorschot in het zwart. Ze hebben dit uiteindelijk overgeschreven naar zijn bankrekening, en vroegen hierbij om een voorschotfactuur.

Intussen dringt men tevergeefs reeds twee maand aan op de start van de werkzaamheden. Gezien er nog niets is gebeurd, vraagt men het betaalde voorschot terug. De aannemer in kwestie geeft hier ook geen gevolg aan. Sterker nog; de aannemer heeft zelfs nooit een voorschotfactuur opgesteld.
Intussen is de aannemer zijn telefoonnummer afgesloten en is er twijfel over de juistheid van zijn adres.

Na een kleine research vond ik wel zijn ondernemingsnummer en deze is nog steeds actief. Ik heb intussen geadviseerd om een aangetekende ingebrekestelling te sturen met de eis tot het terugbetalen van het voorschot.
Welke stappen dienen verder te ondernemen worden indien dit ook zonder gevolg blijft? Dagvaarden? Hoe moet je iemand dagvaarden als je onzeker bent over diens woonplaats? Het bevolkingsregister kan ook niet meer ingekeken worden …


Is dit ook geen oplichting rekening houdend dat de aannemer zelfs na twee maand nog niet eens een voorschotfactuur heeft opgesteld terwijl hij wel het geld gestort kreeg op zijn rekening? Moet ik adviseren om de politie te contacteren?

mava105
Berichten: 22278
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 12 jul 2023 19:39


Is dit ook geen oplichting rekening houdend dat de aannemer zelfs na twee maand nog niet eens een voorschotfactuur heeft opgesteld terwijl hij wel het geld gestort kreeg op zijn rekening? Moet ik adviseren om de politie te contacteren?
Tja, als je zwart werk wil, zal je nooit een factuur krijgen.

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jul 2023 22:05

Een bevriend koppel in mij ging in zee met een tuinaannemer om een bep. project te realiseren. Hij vroeg hierbij 1.250 EUR voorschot in het zwart. Ze hebben dit uiteindelijk overgeschreven naar zijn bankrekening, en vroegen hierbij om een voorschotfactuur.
Voor een betaling in het zwart krijg je uiteraard geen factuur. Dit verloopt ook zelden via een bankoverschrijving, tenzij de aannemer zijn privé-rekeningnummer heeft doorgegeven.

Reclame

Terug naar “Andere”