Verjaarde zaak of niet?

Beautje66
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Verjaarde zaak of niet?

#1 , 03 okt 2016 20:05

Hallo, mijn moeder is gestorven in 1998. Een tweetal maanden geleden heb ik het autopsieverslag mogen inkijken (omdat het over een verdacht overlijden ging). Zij was verslaafd aan alcohol, maar de laatste 3 weken had ze geen druppel meer aangeraakt. Haar partner, Jan, vroeg haar mee naar een eetfestijn en vervolgens zijn zij nog samen naar een café geweest. Zij was in behandeling voor het afkicken en moest ook kalmeringspillen nemen, waarvan Jan op de hoogte was. Die avond was ze terug bezweken en had redelijk wat gedronken.

In de verklaring van Jan stond: "Zij viel van haar barkruk, begon te braken en nog geen 5 minuten nadien was ze aan het snurken". (Hoe kan dit vraag ik me dan af?) In plaats van de ambulance te bellen, heeft hij mijn moeder, samen met nog iemand van het café, in de koffer van zijn auto gelegd. Het was toen Februari 1998, dus je kan je voorstellen dat het koud was. Nadat ze mijn moeder in de koffer gelegd hadden, besloot Jan om terug in het café te gaan om verder te drinken. Ikzelf was er ook bij, maar ik was toen 6 jaar en weet er niets meer van.

Na nog 3 pintjes gedronken te hebben, besloot Jan om mij te slapen te leggen in het appartement van mijn moeder, helemaal alleen. Hij is toen vertrokken met zijn auto, nog steeds met mijn moeder in zijn koffer. Ik denk dat hij naar zijn huis gereden is om te gaan slapen. Jan heeft haar een dekentje gebracht en terug naar binnengegaan. Hij verklaarde dat ze op dat moment nog steeds in dezelfde houding lag en niet reageerde. Jan is gaan slapen.

De volgende morgend rijdt Jan, nog steeds met mijn moeder in de koffer, om aardappelen. (Is dat ook niet strafbaar??) Hij gaat terug naar huis en rond 16 uur komt zijn dochter langs en ziet dat mijn moeder in de koffer ligt en zij belt de ambulance. Alle hulp kwam uiteraard te laat.

Jan heeft enkele verklaringen afgelegd, zijn auto is voor een tijdje in beslag genomen, en nadien mocht hij gewoon terug gaan. Zo vrij als een vogel. Kan dit?? Zijn deze feiten al verjaard? en zo nee, zou ik hiermee nog iets kunnen beginnen dat Jan misschien toch nog een straf krijgt?

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 07 okt 2016 08:12

Dit kan gezien worden als dood door nalatigheid. Onvrijwillige doodslag dus, Feiten verjaren na 15 jaar.

Ga er maar vanuit dat Jan geen schuld treft. Wat u denkt gezien te hebben op de leeftijd van 6 jaar zal wel niet de realiteit zijn aangezien de zaak wel degelijk onderzocht is.

Beautje66
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 okt 2016 20:32

Dit kan gezien worden als dood door nalatigheid. Onvrijwillige doodslag dus, Feiten verjaren na 15 jaar.

Ga er maar vanuit dat Jan geen schuld treft. Wat u denkt gezien te hebben op de leeftijd van 6 jaar zal wel niet de realiteit zijn aangezien de zaak wel degelijk onderzocht is.
Zoals ik al aangegeven had weet ik daar inderdaad niets meer van. Hoe ik het verhaal beschreven heb, heb ik afgeleid uit de verslagen van het autopsieverslag. De zaak is onderzocht, maar niet goed genoeg. (Dit zegt de politie zelfs vandaag ook) Jammer dat dit verjaard is, zeer jammer. Toch bedankt.

Reclame

Advodirect
Berichten: 9

#4 , 21 okt 2016 23:09

Onderzoeksdaden stuiten verjaring

Beautje66
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 okt 2016 11:29

Onderzoeksdaden stuiten verjaring
Als leek begrijp ik hier niets van, wil dat zeggen dat de zaak gewoon verjaard is? Had 'stuiting verjaring' opgezocht en dat betekende dat de verjaringstermijn onderbroken wordt, maar daar begrijp ik niets van.

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 22 okt 2016 11:46

Onderzoeksdaden stuiten verjaring
Als leek begrijp ik hier niets van, wil dat zeggen dat de zaak gewoon verjaard is? Had 'stuiting verjaring' opgezocht en dat betekende dat de verjaringstermijn onderbroken wordt, maar daar begrijp ik niets van.
Dit wil zeggen dat de verjaring opschuift.

Beautje66
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 okt 2016 18:27

Onderzoeksdaden stuiten verjaring
Als leek begrijp ik hier niets van, wil dat zeggen dat de zaak gewoon verjaard is? Had 'stuiting verjaring' opgezocht en dat betekende dat de verjaringstermijn onderbroken wordt, maar daar begrijp ik niets van.
Dit wil zeggen dat de verjaring opschuift.
Ok bedankt!

mjers
Berichten: 1788

#8 , 23 okt 2016 18:28

Onderzoeksdaden stuiten verjaring
Tja, maar als de onderzoeksdaden 20 jaar geleden afgesloten zijn afgesloten is dit wat onzinnige info.

Terug naar “Andere”