Laster

Casis
Topic Starter
Berichten: 56

Laster

#1 , 26 aug 2016 12:03

Beste Allemaal,

Ik heb een vraag ivm laster. De vertegenwoordiger van de eigenaar van een handelspand, dat onze vennootschap huurt, maakt lasterlijke uitspraken aan mijn persoonlijk adres, nl “stalking”, dit via SMS aan het adres van mijn vennoot/mede aandeelhouder. En mondeling aan andere. Voor mij is hij onbereikbaar, en weigert hij alle communicatie.

Ik wil hier geen grote zaak van maken, maar wil wel dat hij het stopt of dat hij maar klacht neerlegt. Zelf heb ik weinig zin om onmiddellijk klacht neer te leggen, omdat ik het niet groter wil maken dan het is. Het dient echter wel te stoppen.

Ik dacht daarom om een aangetekend schrijven te richten aan de Eigenaar van ons (omdat ik het prive adres van de persoon in kwestie niet ken), hen op de hoogte te brengen dat ik niet gediend ben met dit gedrag en hij er onmiddellijk dient me op te houden of bewijzen van deze ‘stalking’ dient voor te leggen.

Is dit een goede strategie?

Als ik toch beslis een klacht neer te leggen wegens laster, wat is dan de te verwachten procedure?

Alvast bedankt,

Cas

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 30 aug 2016 16:26

Dit is geen stalking, het is mij ook onduidelijk hoe de situatie precies in elkaar zit. Maar zie hieronder.
Indien zijn handeling overeenstemmen met één van onderstaande definieties dan kan u klacht neerleggen bij de politie.


"""""
Laster (F: calomnie; D. Verleumdung): iemand kwaadwillig iets verwijten dat de eer van die persoon aantast of hem blootstelt aan publieke verachting, zonder dat men erin slaagt het wettelijke bewijs ervan te leveren, terwijl de wet het leveren van het bewijs veronderstelt. Bijvoorbeeld: men verwijt iemand dat hij een diefstal heeft gepleegd, zonder hiervoor het bewijs te leveren.

Eerroof: (F: diffamation, D: üble Nachrede): iemand kwaadwillig iets verwijten dat de eer van die persoon aantast of hem blootstelt aan publieke verachting, zonder het te kunnen bewijzen.

Bijvoorbeeld: men verwijt iemand een diefstal te hebben gepleegd, maar het wettelijke bewijs daarvan is niet meer te leveren omdat de zaak verjaard is.

•• Belediging: verspreiden van informatie over onduidelijke feiten, die de eer van een andere persoon aantast.

•• Lasterlijke aangifte: laster in de vorm van een aangifte aan de overheid 

•• Kwaadwillige ruchtbaarmaking:  Anders dan laster en eerroof impliceert de kwaadwillige ruchtbaarheid het verspreiden van weliswaar correcte informatie waarvan de verspreiding op zichzelf storend overkomt (bv een veroordeling).

""""

jozefdelaere
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 sep 2016 08:38

goede morgen
Wil een advies vragen .
Ergens geeft een mevrouw woorden uitgesproken ten nadele van een vriend van mijn vrouw en daarbij de naam van mijn vrouw gebruikt .
daardoor geeft de vriend van ons een klacht neergelegd bij de politiediensten wegens laster en eerroof .Probleem is dus dat die vrouw valselijk mijn echtgenote aangewezen geeft als de dader van deze beschuldigingen , want mijn vrouw geeft wel gesproken met deze dame maar nooit enige beschuldigingen of onwaarheden verteld over onze vriend .
Dus vraag kan mij echtgenote maatregelen nemen tegen deze mevrouw die valselijk mijn echtgenote geeft misbruikt en onwaarheden geeft verteld die aanleiding gegeven hebben tot deze klacht .
Deze mevrouw geeft een band met de ouders van klager dus moet het ergens een wraak zijn omdat de klager ooit nog een oogje heeft gehad op zowel hun dochter als onze dochter .
Mijn echtgenote geeft een klacht willen neerleggen bij dezelfde politiediensten wegen een zelfde feit laster en eerroof maar de diensten zeiden dat dit niet kon .
Feit is kunnen we de schade imagoverlies en kopzorgen verhalen op de twee personen wegens indienen van valselijk klacht en schadevergoeding eisen .
Misschien detail hebben een recht bijstand verzekering ' conflict' bij das .

Reclame

Terug naar “Andere”