klagende buur

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

klagende buur

#1 , 24 aug 2015 16:21

Mijn achterbuur is nogal een moeilijk persoon. Als wij een bbq of iets dergelijks doen, komt ze heel vlug klagen. Daarbij hebben we ook al een verzuurde relatie.
Vorige keer dreigde ze de politie te bellen omdat we zogezegd geluidsoverlast veroorzaken...

Wij doen niets speciaal tijdens de bbq, gewoon praten, normale achtergrondmuziek. Onze andere buren merken er dan ook niets van. Enkel zij doet moeilijk van het moment dat ze iets "kan" horen. En is dus het typische voorbeeld van een azijnpisser.

Wat zijn mijn rechten als zij toch de politie zou bellen? Moet ik de politie dan binnenlaten? Als ik mensen uitnodig kan een politiebezoek toch een domper op de sfeer geven...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 24 aug 2015 17:41

de politie zal waarschijnlijk eerst bij haar langs gaan om te controleren of er iets te horen valt en of dit hinderlijk al dan niet geluidsoverlast is.

als de politie toch bij u komt, bent u niet verplicht ze binnen te laten, een simpele verklaring aan de deur volstaat.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 24 aug 2015 19:01

Overlast is meestal een overtreding - geluidsoverlast door muziek is meestal een wanbedrijf.
In dat laatste geval zal het iets moeilijker zijn om de toegang te weigeren want dat is heterdaad en dan is een officier gerechtelijke politie bevoegd om (huis)zoeking te verrichten op de plaats delict.

Nu zo ver zal het niet komen eerst moet vastgesteld worden of het wel overlast is en dat gebeurd bij de klager.

Als er in het verleden al problemen zijn geweest best eens contact opnemen met uw lokale politiezone - wijkinspecteur vragen eens te komen praten met jullie - mogelijk kan burenbemiddeling worden ingeschakeld.
Hier heb ik ook wat info gegeven die te gebruiken is.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 49&t=17910

Reclame

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#4 , 25 aug 2015 07:51

Dank voor de reacties, de politie is denk ik ook wel op de hoogte van het gedrag van de bewuste buur.

Toen de wijkagent bij ons langskwam om ons te domiciliëren werden wij reeds gewaarschuwd voor de lastige achterbuur. De afgelopen 2 maanden heeft ze haar slag tegen ons verloren ivm een overgroeiende haag. (Ik heb hier trouwens uitstekende hulp van jullie ontvangen, waarvoor dank!) Ze wil nu gewoon wat frustratie uiten...

Tja geluidsoverslast van muziek... Onze gasten hadden kleine kindjes mee die in hun wieg laggen te slapen op het terras. Dus begrijpelijkerwijze stond die muziek totaal niet hard. Ze diende enkel als wat achtergrondmuziek. Die achterbuur kon hier onmogelijk last van hebben. Maar ze zoekt gewoon iets...

WP002
Berichten: 1479

#5 , 25 aug 2015 12:03

Als u vòòr 10 u 's avonds barbecuet en u nodigt voor de muzikale omkadering Metallica niet uit, denk ik dat de buur geen poot heeft om op te staan.

Terug naar “Andere”