Oud Belgisch rijbewijs

papee
Topic Starter
Berichten: 40
Locatie: Antwerpen

Oud Belgisch rijbewijs

#1 , 05 apr 2015 12:03

Klopt het dat men moeilijkheden, of zelfs in overtreding kan worden genomen in het buitenland (vrnl Frankrijk) wanneer men enkel in bezit is van een ouderwets Belgisch rijbewijs (grijze kleur) ?
Dit is toch een officieel afgeleverd dokument ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 apr 2015 12:10

In ons land wel, maar niet in Frankrijk, noch in de andere EU landen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 05 apr 2015 12:16

Toch wel, maar Franse lokale politie doet moeilijk

http://burgerzaken.bree.be/default.asp? ... KKG#GGKKKG" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 05 apr 2015 12:47

De oude Belgische rijbewijzen zijn onverkort geldig in het buitenland, en dat nog ergens tot 2030 of zoiets ... wanneer iedereen de "bankkaart" versie moet hebben.

Wanneer Frankrijk stelt dat deze niet meer zouden gelden, plaatst het zich buiten de EU.

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 05 apr 2015 14:33

Maar daar heb je natuurlijk niet veel aan als je wordt tegengehouden..

berenod
Berichten: 942

#6 , 05 apr 2015 14:44

Met de rijbewijzen vanaf 1989 (roze, Europees model) heb je zeker geen probleem.

De rijbewijzen van voor '89 is een andere zaak, ten eerste zijn er geen vertalingen buiten onze 3 landstalen op aangebracht, ten tweede markeerde men (ik dacht door perforatie) enkel de hoogste klasse rijbewijs dat je had en niet de lagere klassen, niettegenstaande die wel automatisch geldig waren. Wat dikwijls voor verwarring kan zorgen, zeker voor motorrijders!

Meerdere Europese landen weigeren ze te aanvaarden, en om eerlijk te zijn zouden ze zich dikwijls wel kunnen beroepen op het gebrek van gelijkenis van de foto, daar deze dus minstens 26 jaar geleden genomen moet zijn!

Veilig spelen en een nieuw gaan halen is de boodschap!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 05 apr 2015 21:39

De foto op het rijbewijs hoeft naar Belgisch recht NIET gelijkend te zijn.

Men kan in de EU geen bijkomende voorwaarden stellen aan een rijbewijs dat in België perfect legaal geldig is.
Die zijn per verdrag wederzijds erkend ...

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 05 apr 2015 21:46

Mijn rijbewijs is 49 jaar oud. Nog nooit een nieuw gekregen.
Er plakt een foto op in het edele zwart-wit met een nog edeler afbeelding van een jonge man.
Nu nieuw rijbewijs gaan vragen kan enkel maar achteruitgang zijn, zelfs als de foto in kleur is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW
Berichten: 12824

#9 , 05 apr 2015 22:58

Maar ik denk dat niemand hier betwist dat het rijbewijs geldig is, het gaat er om dat Frankrijk het niet aanvaardt. We kunnen hier nog veel over discussieren, maar dat verandert het feit niet dat het praktisch gezien nodig is om zonder problemen door Frankrijk te rijden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 06 apr 2015 19:33

Punt is precies dat het geldig IS.
En dat Frankrijk dus niet kan beslissen dat dat NIET zo zou zijn ...

Laat ze de procureur maar bellen.
Zal wel moeten want de conclusie dat je met een "niet aanvaard" rijbewijs rijdt, is uiteraard dat je zonder geldig rijbewijs rijdt ... 't is 't één of 't ander.
Vraag die even aan de lijn, en vraag wat zijn politiemensen bezielt om houders van perfect geldige Belgische rijbewijzen te beboeten

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 06 apr 2015 19:44

Frankrijk KAN dat wel, maar MAG dat niet.

Vraag is trouwens of Europese wetgeving niet toelaat een Europees rijbewijs in te trekken (of te negeren) indien de foto niet de foto van de houder van het rijbewijs is. Heb je enig zicht op Europese richtlijnen die de invoering van het Europees rijbewijs regelen?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 06 apr 2015 20:19

Het gaat om rijbewijzen van VOOR de EU modellen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 06 apr 2015 20:49

Vervang het woord Europees dan door Nationaal.

Kuikie1979
Berichten: 8

#14 , 23 jul 2015 18:55

ik heb nog een oud rijbewijs (ik haalde het in 2004) is het zo dat we nadien allemaal zo'n bankkaartformaat moeten hebben?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 24 jul 2015 15:38

ik heb nog een oud rijbewijs (ik haalde het in 2004) is het zo dat we nadien allemaal zo'n bankkaartformaat moeten hebben?
Da's geen "oud" rijbewijs :lol:
Da's al een EU model.

Artikel 78bis

Elk rijbewijs dat niet overeenstemt met bijlage 1
[=kaartmodel] wordt verplicht omgewisseld op een door de minister te bepalen tijdstip. Het verliest zijn geldigheid zes maanden na dit tijdstip en ten laatste op 19 januari 2033.

Bankkaartmodel is voorzien voor ten laatste tegen 2033 - of 6 maanden nadat de bevoegde minister beslist dat we allemaal overgaan ... wat ze beter ineens gedaan hadden in de ganse EU.
Nu is het een puinhoop die per land verschilt
(zeker voor trikes verwacht ik daar nog zever mee, die vallen nu onder A met uitzonderingen voor eerder uitgereikte rijbewijzen, maar was B, en invoeringsdatum verschilt per land ... ambiance verzekerd bij rijbewijscontrole voor iemand met enkel "B" )

Terug naar “Andere”