lawaaioverlast na 22 uur

cathy2014
Topic Starter
Berichten: 27

lawaaioverlast na 22 uur

#1 , 17 jul 2014 23:18

Hallo,
Naast mijn huis, wordt de woning verhuurd aan twee huurders: de één woont op de gelijkvloers en de eerste verdieping en de andere woont in de "kelders" die geven op een kleine tuin. die tuin is in L vorm en gaat tot twee meter van mijn huis. Nu zijn er nieuwe huurders in de "bovenverdieping" en ik heb niets anders dan last. Ze hebben de "depressieve en zwakke" persoon die de tuin heeft, ingepalmd en ze maken daar lawaai tot middernacht bijna elke avond. Hoe meer ze drinken hoe meer de stemmen beginnen te geven en mijn zoon heeft daar juist zijn kamer. Onmogelijk voor hem om te slapen. Na zo twee avonden, heb ik vriendelijk gevraagd om te stoppen zonder resultaat. Ze schreeuwen direct terug (echt marginaal) En de depressieve persoon is zo "down" dat die helemaal niet begrijpt wat er gaande is. ik informeer de wijkagent die bij de "onjuiste" personen langst gaat dwz de nieuwe huurders..ze beloven van het kalmeraan te doen maar er komt niets van in huis. wat te doen?
klacht (wel extreem)? politie roepen bij die overlast? of schrijven naar de eigenaar?
en ja, last but not least. Sinds ik gereclameerd heb bij de politie, zijn die nieuwe huurders ook "lastig" aan het doen. (pesten)
bedankt voor jullie hulp

ps: ik hoor ze voor het ogenblik tot mijn computer te roepen..niet leuk :(
cathy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 17 jul 2014 23:35

Politie laten komen en geluidsoverlast laten vaststellen (voor opmaak PV, u niet laten afschepen met "we zullen er eens mee gaan praten"). Eigenaar aanschrijven kan ook, maar deze zal hier niet veel aan kunnen doen.
En als dat nog niet voldoende is, kan u op basis van artikel 544 BW een zaak voorbrengen wegens burenhinder (met de reeds opgemaakte PV's als bewijs).

tira00
Berichten: 929

#3 , 18 jul 2014 09:34

Wordt er drugs gebruikt? Zou interessant zijn voor de politie.

Reclame

cathy2014
Topic Starter
Berichten: 27

#4 , 18 jul 2014 14:05

bedankt voor de tips. Politie laten komen is wel logisch maar er moet rekening gehouden worden met het "ontoerekeningsvatbare" karakter van die mensen: agressief en dronkaards...En nee ze gebruiken geen drugs: het zijn oude mensen; Soms denkt men wel dat die zich "kalm" gedragen. Wel de tijden veranderen.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 18 jul 2014 14:08

Dictafoontje kopen en alle gesprekken stiekem opnemen. Bij dreigementen hiervoor ook klacht neerleggen, bij lastigvallen klacht neerleggen wegens belaging, telkens met afschrift van opname (opname goed bewaren).

cathy2014
Topic Starter
Berichten: 27

#6 , 19 jul 2014 16:15

Bedankt! Het lijkt allamaal nogal erg wat moet worden ondernomen. gelukkig heb ik reeds een goeie dictafoon en die ligt klaar. Die mensen wonen daar maar pas 6 maanden en ze doen al "vervelend" Er is wel nog iets dat ik wou vragen: bij hun installatie hebben ze direct geklaagd dat men veel hoort tussen de twee huizen. Dat is ook zo: men hoort wel geluid van tv die aan is..maar zonder storend te werken en dat heeft die mensen al gestoord. we zitten hier in een centrum van stad dus kalm kan dat ook nooit zijn; als ze dit echt hadden willen hebben dan hadden ze wel in de boerenbuiten moeten gaan wonen. aangezien het geluid voortblijft (hoe zou het ook anders) "pesten" ze mij door hun twee auto's constant voor mijn deur te parkeren. ze parkeren die continu voor de deur. onmogelijk om nog voor mijn deur te parkeren....het is duidelijk pesterij. Ik kan ook beginnen te pesten maar dan loopt het zeker uit de hand. anderzijds geloof ik niet in justitie en politie...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 01 aug 2014 16:30

Eigenaar aanschrijven kan ook, maar deze zal hier niet veel aan kunnen doen.
).
Zou ik zomaar niet zeggen.
Deze maand in Plus magazine:

Wat kan ik doen tegen een luidruchtige huurder? (blz 73)
U kunt op 2 fronten weerken0. Uw huurster kan zich tot de vrederechter wenden met een klacht over burenhinder. Ze zal haar beweringen moeten staven, en als de vrederechter de bovenbuur veroordeelt, moet die het vonnis nog willen naleven.
Als verhuurder hebt u geen direct maar indirect belang. Breng daarom de eigenaar van de bovenbuur op de hoogte. Wijs hem erop dat hij kan tussenkomen op basis van art 1729 van het BW. Als zijn huurder het gehuurde goed anders gebruikt dan waarvoor het bestemd is of uit het gebruik een nadeel ontstaat voor de verhuurder, kan die de huur doen ontbinden. U kunt een procedure beginnen opdat de rechter de verhuurder zou verplichten om in te grijpen. Neemt de verhuurder geen maatregelen, dan kan hij veroordeeld worden u een vergoeding te betalen.


Blijkbaar kan de eigenaar dus wel optreden tegen luidruchtige boven of onderburen.

eylis
Berichten: 8840

#8 , 01 aug 2014 17:42

en dan nog een pertinente vraag, die weliswaar eerder van belang is voor de verhuurder dan voor de kabaalmakende huurders: maar het is blijkbaar een opgesplitste woning? en is dat allemaal volgens de regels van de wettelijke kunst gebeurd? Zijn het wel twee huisnummers?

cathy2014
Topic Starter
Berichten: 27

#9 , 05 aug 2014 13:54

neen er zijn wel twee bussen..maar het is één en dezelfde verhuurder en eigenaar. ik stuurde u wel een privé bericht want ze blijven zich wel drijgend profileren en ze "blokkeren" mijn huis met hun twee auto's constant.

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 05 aug 2014 14:40

Uw huis blokkeren.... als die wagens OP de openbare weg staan en niet VOOR uw oprit dan blokkeren ze niets.. dus misschien eens verduidelijken.
Mocht u in de onmogelijkheid zijn in of uit de garage/wettelijke autostaanplaats te rijden dient u de politie te vragen de overtreding te laten ophouden en de wagens te laten verwijderen.

Stijnn
Berichten: 2

#11 , 21 sep 2014 12:09

Zie reeds aangehaalde info:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=10379" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus
Berichten: 38592

#12 , 22 sep 2014 01:19

Die info is nu niet direct zo juridisch correct.
Uren zijn niet wettelijk bepaald worden wel 22-06 door de meeste vrederechters gebruikt.
Voor de rest is ELKE geluidsoverlast storend, voor zover die overlast door bevoegde personen wordt vastgesteld om eender welk uur van de dag.
Elektronisch versterkte muziek zijn er nog andere regels die een overschrijding van 5 dB(A) al tot inbeslagname kan leiden tov het achtergrondgeluid.
Dit moet wel via een wettelijke procedure vastgesteld worden ...de boetes en inbeslagname zijn gigantisch - materiaal wordt na x aantal klachten ( hangt van parket af) in beslag genomen en verbeurd verklaard. Ken zo'n case waar politie een 10 X een geluidsinstallatie in beslag heeft genomen ... met uiteindelijk resultaat dat persoon gecolloceerd is geworden.
In vb café worden de boetes elke maal verdubbeld indien men niet ingaat op de opdrachten van het parket - aangevuld met week-end - weken en maanden verplichte sluiting als bestuurlijke maatregel door burgemeester.

SonjaVH
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 mei 2018 02:49

Wij hebben al jaren last van een studentencafé. Zij laten hun klanten buiten roepen en gillen tot een kot in de nacht. Sinds een paar weken is er ook "muziek" (lees: "boenk boenk") bijgekomen. Ik heb met de uitbater al gesproken maar krijg geen gehoor, net als m'n buren. Al 100x Politie gebeld maar niks gekort. Erger nog, de agenten komen al eens bij mij aanbellen met telkens dezelfde boodschap: "Ze horen niet veel lawaai & mogen enkel metingen doen met de deuren dicht". Wie die wet heeft gemaakt en gestemd, mag hier eens een week komen wonen. Wij wonen aan de overkant van het plein (op zo'n 50m afstand). Met alle deuren dicht (de hunne én de onze) horen we licht (maar ergerlijk) gedreun. Als hun deur opengaat, worden de decibels naar buiten gestuwd. 's Zomers dus geen ramen open om voor enige verkoeling te zorgen. Dit café zorgt ELKE NACHT, behalve zondag, voor overlast. Hoe kan het dat het Stadsbestuur maar geen concrete stappen onderneemt? Ondanks al onze verzuchtingen. We hebben nl een bewonersgroep opgericht. Deze heeft al wel een aantal dingen bereikt maar van nachtrust is nog belange geen sprake. Tot overmaat van ramp heb ik mij tijdens mijn laatste stageperiode een paar x overslapen door het aanhoudend lawaai en zie ik nu mijn droomjob aan m'n neus voorbijgaan. Wat kan ik nog doen?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 04 mei 2018 07:53

Wat kan ik nog doen?
Aangetekend de burgemeester aanschrijven, samen met uw buren. Verkiezingen komen eraan, en dan schieten die mannen wakker. En ook een betere wekker kopen, voor u dan en niet voor de burgemeester :lol:

Terug naar “Andere”