2 keer geflitst in 8 min, zelfde flitspaal, 2 x gecorrigeerd 31 ipv 30

ine.fgs
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

2 keer geflitst in 8 min, zelfde flitspaal, 2 x gecorrigeerd 31 ipv 30

#1 , 25 mar 2024 18:05

Hallo,

Ik woon in de Zavelstraat in Kortenberg. Sinds er werken zijn in de dorpskern NAAST die van ons, verwacht de gemeente meer verkeer in onze straat. Daarvoor is parkeren in de straat dus volledig verboden gemaakt, maar ook de snelheid verlaagd van 50 naar 30/u. Dit is een absoluut overdreven dubbele maatregel. Komt daarbij, hou je vast, dat de gemeente een extra vaste flitspaal heeft gezet. Er staan nu 2 van die nieuwe, vaste flitspalen op een afstand van ongeveer 300 meter. Dat betekent dat als je een beetje te snel rijdt gedurende 300 meter, je niet 1 maar 2 boetes ontvangt. Voor mij lijkt dit een oncorrecte manier om de sanctie van een snelheidsovertreding te verdubbelen.

Mijn eerste vraag is dus: Is dit wel wettelijk? Zijn boetetarieven niet vastgelegd met een reden? Gemeentes kunnen toch niet zomaar zoveel flitspalen achter elkaar zetten als ze willen om op die manier de sanctie zo hoog te leggen als ze willen?


Maar mijn tweede vraag: slechts 1 flitspaal flitste mij, maar wel 2 keer op 8 minuten tijd. Ik ging namelijk even mijn zoon ophalen aan de bushalte. Ik deed een traject van 2,5 km in totaal, en reed beide keren gecorrigeerd 31/u. Kan ik die tweede keer aanvechten? Het lijkt me niet zinvol om iemand 2 boetes te geven in deze situatie. In mijn ogen geldt dezelfde overtreding. Dit betekent trouwens, dat ik zelfs 4 keer geflitst had kunnen worden in 8 minuten tijd.

Wie kan me hier advies over geven?

Alvast bedankt!

LeenW
Berichten: 12855

#2 , 25 mar 2024 18:25

U kan uw mening hebben over het nut van snelheidsbeperkingen/flitspalen, dat maakt de maximumsnelheid echter niet ongeldig.

De twee flitspalen, zit daar op zijn minst een kruispunt en nieuw bord tussen? Anders kan dat inderdaad niet de bedoeling zijn.

Ergens heen rijden, iemand ophalen en dan terug naar huis rijden in de andere richting kan moeilijk als 1 overtreding gezien worden. Dat zou ik persoonlijk niet voor de rechtbank brengen.

ine.fgs
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mar 2024 18:41

EDIT, ik vond ook onderstaande info online:

"Ook de zone 30 is streng gereguleerd. Volgens een ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 moet de zone 30 herkenbaar zijn door de plaatsgesteldheid, door een inrichting of door beide. Wat daarmee precies wordt bedoeld, weet niemand, maar een eenvoudig verkeersbord volstaat dus niet." (https://www.overtreding.be/12-dingen-di ... tst-wordt/).

De tijdelijke snelheidsbeperking is aangegeven met kleine, tijdelijke bordjes. Eentje aan het begin van de zone, eentje na een zijstraat. De straat voelt absoluut niet aan als een zone 30 in elk geval.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 mar 2024 18:54

Hier is onlangs nog een topic over geweest. Kans dat 2 keer geflitst worden aan dezelfde flitspaal als 1 overtreding wordt gezien is klein. Het zijn 2 ritten.

Waar leg je anders de grens? Op dezelfde dag? Of als je een nieuwe overtreding begaat voor je de vorige boete krijgt (heb ik hier ook al horen beweren)?

De 2 flitspalen op dezelfde baan zijn een theoretisch voorbeeld, want je bent niet op die manier 2 keer geflitst.

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mar 2024 21:41

En wat staat er op die "tijdelijke" borden? Zone 30 of snelheidsbeperking 30?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 26 mar 2024 09:35

Binnen dezelfde snelheidszone maak je kans om het als 1 inbreuk doorlopende gezien te krijgen

Zone buiten rijden, terug binnenrijden, dan zijn het 2 inbreuken


De overheid heeft het zo geregeld dat de rechtspraak géén rekening hoeft te houden met haar eigen inbreuken, op bvb MB 11 oktober 1976 bij de inrichting van de wegen, zoals het merendeel vd zones 30 die niet reglementair beginnen ... of met kleine bordjes aangegeven zijn

Je kan ergens enkel met redelijke zekerheid onderuit geraken, als ook de voorwaarden inzake plaatsing van verkeerstekens in de wegcode (KB 1 december 1975) zelf niet nageleefd zijn

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”