Omgedraaide verkeersborden

franat
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Omgedraaide verkeersborden

#1 , 05 mar 2024 10:33

Sinds de boerenacties werden her en der verkeersborden F1 en F3 ondersteboven geplaatst, en eigenaardig genoeg worden deze door de gemeente zelf vaak zo gelaten. Tenzij andere snelheidsaanduidingen, is de Max snelheid tussen deze borden 50km/u. Maar wat nu met deze omgekeerde borden, want in sé voldoen deze niet aan het uitzicht zoals in de wetgeving voorzien.

LeenW
Berichten: 12860

#2 , 05 mar 2024 13:15

Zeker melden aan de gemeente, dit soort vandalisme is gevaarlijk.

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 06 mar 2024 16:50

Er zijn geen bepalingen dat een ondersteboven staand verkeersbord niet geldt ...

Is aan het oordeel van de rechter
Kan dus alle kanten uit ...

Probleem is natuurlijk dat ook aannemers die al borden plaatsen die nog niet zouden moeten gelden, die OOK vaak ondersteboven plaatsen ...

Reclame

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#4 , 06 mar 2024 21:24

kan men zich dan niet baseren op artikel 5 uit de wegcode, vooral het laatste gedeelte?

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.

Issued
Berichten: 1233

#5 , 07 mar 2024 00:00

kan men zich dan niet baseren op artikel 5 uit de wegcode, vooral het laatste gedeelte?

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
Kan je een voorschrift aanhalen dat zegt dat de borden recht moeten hangen?

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#6 , 07 mar 2024 20:02

kan men zich dan niet baseren op artikel 5 uit de wegcode, vooral het laatste gedeelte?

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
Kan je een voorschrift aanhalen dat zegt dat de borden recht moeten hangen?
ik vermoed bij de plaatsingsvoorwaarden van de borden . . .

kan mij moeilijk voorstellen dat daar instaat dat men borden ondersteboven dient aan te brengen (tenzij in australie misschien :mrgreen: )

Issued
Berichten: 1233

#7 , 08 mar 2024 06:31

kan men zich dan niet baseren op artikel 5 uit de wegcode, vooral het laatste gedeelte?

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
Kan je een voorschrift aanhalen dat zegt dat de borden recht moeten hangen?
ik vermoed bij de plaatsingsvoorwaarden van de borden . . .

kan mij moeilijk voorstellen dat daar instaat dat men borden ondersteboven dient aan te brengen (tenzij in australie misschien :mrgreen: )
Dit is nog altijd België. Er staat nergens dat een verkeersbord rechtop moet hangen of niet ondersteboven mag hangen. Dat is een beetje zoals de wegcode die zegt dat ze geldig is op de openbare weg. In de wegcode staat de term openbare weg meer dan 150 keer. En nu mag je mij zeggen waar staat wat de openbare weg is. Dat blijft tot op vandaag een hekel punt in rechtbanken.

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 08 mar 2024 23:47

ik vermoed bij de plaatsingsvoorwaarden van de borden . . .
Nope

En met een Hof van Cassatie dat eerder de staat dan het recht overeind houdt ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”