Gsm gebruik achter stuur

IngeDK
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Gsm gebruik achter stuur

#1 , 06 feb 2024 22:41

Enkele jaren terug bij alcoholcontrole betrapt geweest op drugsgebruik in het verkeer. Dit is voor gekomen, veroordeeld en schuld afgelost (was fout, lesje geleerd)

Nu, jaren later, tijdens aangekondigde controles op gsm gebruik achter stuur , veroordeeld wegens het gebruik van mn gsm achter stuur.
Deze zaak is voor de rechtbank getrokken, standaard 15 dagen rijverbod en daarboven op redeneerde de rechter op basis van mijn verleden dat ik een haar analyse moest laten doen. Deze is gebeurd, uitkomst was negatief. Geen verdovende middelen aangetroffen.
Ik heb de boete van gsm gebruik ontvangen en betaalt
Echter krijg ik nu een afrekening van de gerechtskosten, deze bedragen €4800

Kan dit zomaar?
1) ben in eerste instantie veroordeeld geweest voor gsm gebruik, mag men zomaar suggereren op basis van mn verleden dat bijkomende testen nodig zijn ?-> je mag iemand niet veroordelen voor een andere zaak dan diegene waarvoor je wordt opgeroepen
2) word k op die manier niet 2x gestraft voor hetzelfde feit? (Ik heb mn schuld ivm vorige aanklacht al verhoffen)
3) ze hebben me in persoon tegengehouden, indien er toen vermoeden zou geweest zijn van druggebruik hadden ze me dan toen niet drugstest moeten laten doen?

Kunnen deze gerechtskosten in beroep getrokken worden?

Mvg

LeenW
Berichten: 12857

#2 , 06 feb 2024 22:44

Geen onmiddellijke inning / voorstel minnelijke schikking?

IngeDK
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 feb 2024 01:51

Nee, maar was tijdens een aangekondigde nationale actie op gsm gebruik achter stuur

Reclame

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 10 feb 2024 19:21

Lijkt me niet in orde
Heb je een verzekering rechtsbijstand ?
Zo ja: contacteren !

Rechtbank had de kosten voor de drugtests moeten aanhouden (voor rekening van de staat houden) gezien je blijkbaar niet veroordeeld bent voor druggebruik

Zou wat worden als ze iedereen zomaar nog wat extra tests lieten doen, én aanrekenen voor niets


Ga daar eens mee langs de griffie vd rechtbank die je veroordeelde
Neem vonnis mee + papier gerechtskosten

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”