foto verkeersboete

Mijngebruikersnaam
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

foto verkeersboete

#1 , 26 jan 2024 20:50

Beste,

Ik heb een boete in de bus gekregen owv een verkeersovertreding. Nu herinner ik me de situatie toevallig vrij goed, aangezien de politie vlak achter mij reed. Aangezien ik van mening ben geen verkeersovertreding te hebben begaan wou ik de foto opvragen. Maar hierbij merk ik dat ik dit enkel kan door de boete te betwisten. Wanneer ik deze betwist, en ik zou alsnog in het ongelijk gesteld worden bedraagt de straf uiteraard meer dan wat nu de boete is.

Klopt het dat ik enkel het bewijs kan opvragen wanneer ik de boete betwist?

Issued
Berichten: 1233

#2 , 27 jan 2024 00:41

De politie reed vlak achter je... waarom zouden die een foto nemen?
Politieambtenaar heeft bijzondere bewijswaarde. Zijn woord is bewijs.

Sirkii
Berichten: 5420

#3 , 27 jan 2024 08:36

Over welke vermeende overtreding gaat het?

Reclame

Mijngebruikersnaam
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jan 2024 10:41

Ik stond op een 2 vaks baan als 1ste aan de rode lichten, de politie stond in dezelfde rij achter mij. De verkeersovertreding is te snel rijden (6kph te snel) ongeveer 130 meter na die rode lichten. Op het document van de politie wordt melding gemaakt van het type camera dat gebruik zou zijn.

Ik wist dat ze achter me reden, uiteraard heb ik daar op mijn snelheid gelet en volgens mij reed ik daar niet te snel.

De boete aanvechten, dossier inkijken me aanmelden op de politierechtbank kost me sowiso al meer dan gewoon betalen.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 27 jan 2024 11:29

Wanneer ik deze betwist, en ik zou alsnog in het ongelijk gesteld worden bedraagt de straf uiteraard meer dan wat nu de boete is.
De boete aanvechten, dossier inkijken me aanmelden op de politierechtbank kost me sowiso al meer dan gewoon betalen.
U heeft het al in de gaten hoe uw recht op verdediging uitgehold werd ...

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 27 jan 2024 11:33

Ik stond op een 2 vaks baan als 1ste aan de rode lichten, de politie stond in dezelfde rij achter mij. De verkeersovertreding is te snel rijden (6kph te snel) ongeveer 130 meter na die rode lichten. Op het document van de politie wordt melding gemaakt van het type camera dat gebruik zou zijn.
Wat is het type camera ?

Je kan die dingen googlen, en kijken hoe die gebruikt moeten worden

Mijngebruikersnaam
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 jan 2024 12:51

camera is: gatso gs 11 1057: Ik kan helaas nergens terugvinden of deze mag gebruikt worden in een rijdend voertuig.
De mogelijkheid dat deze foto zou genomen zijn vanuit een anoniem voertuig aan de kant van de weg is quasi uitgesloten gelet op het feit dat het een drukke baan is, en dat er rechts van mij nog auto's reden.

Jammer te moeten vaststellen dat ik sowiso minimaal het bedrag van de minnelijke schikking kwijt ben. Of ik nu in mijn recht ben of niet.

LeenW
Berichten: 12857

#8 , 27 jan 2024 14:09

Maar dat is net het nut van de minnelijke schikking: een snelle, goedkope oplossing voor beide partijen. Als u er inderdaad van overtuigd bent dat u niet te snel reed, kan u verdere stappen nemen en zal daarbij al het bewijsmateriaal op tafel gelegd worden.

Mijngebruikersnaam
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 jan 2024 15:03

Maar dat is net het nut van de minnelijke schikking: een snelle, goedkope oplossing voor beide partijen. Als u er inderdaad van overtuigd bent dat u niet te snel reed, kan u verdere stappen nemen en zal daarbij al het bewijsmateriaal op tafel gelegd worden.
Dat snap ik best, maar enkel het bewijs materiaal opvragen kost me nu al meer dan de minnelijke schikking. Ik moet namelijk al afstand doen van de minnelijke schikking en meteen een hogere straf riskeren, daarnaast moet ik het bewijsmateriaal gaan opvragen, bestuderen en me nadien gaan verdedigen. Welk pad ik ook kies, ik ben minimaal het bedrag van de boete kwijt, zelfs als blijkt dat ik niets mis gedaan heb.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 27 jan 2024 15:52

Maar dat is net het nut van de minnelijke schikking: een snelle, goedkope oplossing voor beide partijen.
Alleen is het dat niet
Het is integendeel: het is zoveel zonder tegenpruttelen
En anders riskeer je nog veel meer

LeenW
Berichten: 12857

#11 , 27 jan 2024 15:54

Maar dat is net het nut van de minnelijke schikking: een snelle, goedkope oplossing voor beide partijen.
Alleen is het dat niet
Het is integendeel: het is zoveel zonder tegenpruttelen
En anders riskeer je nog veel meer
Ik denk dat we in essentie hetzelfde zeggen, maar op een andere manier.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 27 jan 2024 16:28

camera is: gatso gs 11 1057: Ik kan helaas nergens terugvinden of deze mag gebruikt worden in een rijdend voertuig.
Dat zou me zeer verwonderen, want die mag niet eens gebruikt worden met andere metalen voorwerpen in de buurt van de radar, dus rijdend in verkeer is eigenlijk uitgesloten

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161206_02611166



Ben je zeker dat je geflitst bent vanuit dat rijdend politievoertuig ?
Of stond er nog éne langs de kant ?


Om erdoor gevolgd te zijn (waarbij de snelheidsmeter van het voertuig gecalibreerd is met die Gatso) is de afstand van 130m dan weer zéér kort om een correcte snelheidsmeting te doen door je op een vaste afstand te volgen, zeker in een situatie waarin je net vertrekt.

Je zou dat uit formulering van het PV moeten kunnen opmaken

Mijngebruikersnaam
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 jan 2024 21:33

camera is: gatso gs 11 1057: Ik kan helaas nergens terugvinden of deze mag gebruikt worden in een rijdend voertuig.
Dat zou me zeer verwonderen, want die mag niet eens gebruikt worden met andere metalen voorwerpen in de buurt van de radar, dus rijdend in verkeer is eigenlijk uitgesloten

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161206_02611166
Dit had ik dus ook gevonden en mijn conclusie is dezelfde, nl dat het onmogelijk is dat dit toestel al rijdend gebruikt wordt
Ben je zeker dat je geflitst bent vanuit dat rijdend politievoertuig ?
Of stond er nog éne langs de kant ?
Zeker ben je uiteraard nooit, maar een stilstaand voertuig langst de kant lijkt me in deze onwaarschijnlijk omdat ik op het linker baanvak reed met rechts nog een baanvak wat dat moment druk bereden was door vrachtwagens en bussen. De kans dat een flitser langst de kant een onverstoord beeld zou hebben op mij is nagenoeg onbestaande.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”