Positief geblazen: 0,37mg

M&MM
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Positief geblazen: 0,37mg

#1 , 30 dec 2023 09:00

Hallo allen,
Ik heb afgelopen nacht positief geblazen: 0,37mg. Onmiddellijk 6u rijverbod en tijd zal uitwijzen of het minnelijke schikking of rechtbank wordt. Helaas ben ik wel al eens voor de rechtbank moeten verschijnen voor een ander feit waar ik mijn lesje al uit geleerd heb.

Ander feit:
- Juli 2019 heb ik 89 gereden waar ik 50 mocht
- Pas begin december 2020 uitspraak gedaan, maar mijn advocaat is in beroep gegaan
- Effectieve uitspraak mei 2021

Dus datum van van de feiten en eerste uitspraak zijn 3j geleden, maar helaas de datum van de effectieve uitspraak is net geen 3j geleden. Ik heb toen 10d rijverbod gehad en geldboete.

Aan wat mag ik mij nu verwachten?
Verder geen aanraking met rechtbank en gewoon een werkende mensen die doet wat moet ik de maatschappij.

Bedankt voor de reacties!

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 30 dec 2023 19:33

Ik heb afgelopen nacht positief geblazen: 0,37mg. Onmiddellijk 6u rijverbod en tijd zal uitwijzen of het minnelijke schikking of rechtbank wordt. Helaas ben ik wel al eens voor de rechtbank moeten verschijnen voor een ander feit waar ik mijn lesje al uit geleerd heb.

Ander feit:
- Juli 2019 heb ik 89 gereden waar ik 50 mocht
Dat is Art 29 §3 wegverkeerswet ...

In bebouwde kom ?
Vermoedelijk wel gezien dagvaarding ...

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... uyaeo8nodb

Art 29 § 3. 3de lid

De volgende overtredingen worden bovendien gestraft met een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar :

het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 40 kilometer per uur, of :
het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 30 kilometer per uur binnen een bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, erf of woonerf.


Dus datum van van de feiten en eerste uitspraak zijn 3j geleden, maar helaas de datum van de effectieve uitspraak is net geen 3j geleden. Ik heb toen 10d rijverbod gehad en geldboete.

Aan wat mag ik mij nu verwachten?
Rechtbank en recidive-regeling als eerdere inbreuk in bebouwde kom was ...

Dat beroep gaat u dan zuur opbreken ...
Net als de 0,03 mg/L boven de 0,34 mg/L

Dat is een inbreuk op Art 34 §2

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... q5x70obfua

§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;



En u gaat hier zien waarom ik er de artikels bij plaats:

Als die 50 uit uw eerdere veroordeling een bebouwde kom was, ziet het er niet best uit


https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... vac59n0pym

Artikel 38

§ 6. Behoudens in geval van § 7, moet de rechter het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig van ten minste drie maanden uitspreken en het herstel van het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor de vier examens en onderzoeken bedoeld in § 3, eerste lid, wanneer de schuldige, na een veroordeling met toepassing van de artikelen 29, § 1, eerste lid, 29, § 3,derde lid 30, §§ 1, 2 en 3, 33, §§ 1 en 2, 34, § 2, 35, 37, 37bis, § 1, 48, 62bis of artikel 22 van de wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen, één van deze bepalingen binnen drie jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan, opnieuw overtreedt.



Dus minstens 3 maanden rijverbod

4 herstelexamens (theorie & praktijk examen herdoen, medisch en psychologisch) en kosten hiervan

Daar nog geldboete bovenop, typisch wat gepeperder bij recidive

Plus nog een 350€ aan onkosten en bijdragen (slachtofferfonds, gerechtskosten, administratiekosten , ...)

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”