Beroep politierechtbank

Karel67
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

Beroep politierechtbank

#1 , 20 dec 2023 22:28

Ik ben recentelijk onterecht veroordeeld geweest voor een verkeersinbreuk, i.c. een aanrijding met vluchtmisdrijf doch ik bevond me op het moment van de feiten thuis.
Tijdens het politionele verhoor heb ik duidelijk aangegeven dat ik thuis was op het moment van de feiten en dat ik mijn wagen enkele dagen na de feiten beschadigd aanvond met mijn contactslot die geforceerd was.
Mijn pro-deo advocate adviseerde me a priori om "schuldig te pleiten" en de waarschijnlijke boete te accepteren–waar ik niet akkoord mee ging daar ik onschuldig ben–doch domweg accepteerde daar ik nooit met het gerecht in aanmerking ben gekomen en haar expertise en ervaring vertrouwde. Er zijn camerabeelden van het accident doch de dader in kwestie is onherkenbaar op de beelden, idem wat betreft mijn nummerplaat, volgens mijn advocate. Ze heeft me ook de beelden niet laten zien. Er zijn enkel 2 getuigen volgens het vonnis doch de beschrijving van de bestuurder komt in de verste verte niet overeen met mezelf: "..een man van Noord-Afrikaanse (??) origine van midden 30". Ik ben een 56 jarige man van Vlaamse origine!!!

Het vonnis dicteert een boete t.b.v. 1600 EUR (excl. proceskosten t.b.v. ca. 300 EUR aan proceskosten) met een rijverval van 30 dagen.

In het vonnis werd mijn versie van de feiten alszijnde "ongeloofwaardig" bevonden door de rechter.

Mijn vraag is hoe teken ik zelf, zijnde zonder advocaat, beroep aan tegen dit vonnis? Wat zijn de kosten hiervan?
Mijn advocate adviseerde hier zelf tegen omdat en ik citeer: "In graad van hoger beroep, riskeert u evenwel een veel zwaardere straf, vermits het OM eveneens in beroep kan gaan (wat in de praktijk automatisch voorkomt in geval van beroep door de beklaagde)."
Klopt dit?
Kan ik een herziening van dit vonnis aanvragen bij het OM?

Dank alvast

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 21 dec 2023 00:30

U kan enkel in beroep gaan tegen het vonnis

Doet u best met een degelijke advocaat, kwestie van problemen te vermijden
Termijn is 30 dagen na betekening van het vonnis

Verzwaring van de straf bij beroep is bovendien eerder uitzonderlijk

Franciscus
Berichten: 38614

#3 , 22 dec 2023 12:08

U dient wat u dat beweerd allemaal wel bewijzen door getuigen of vaststellingen.
Is er aangifte gedaan van diefstal voertuig? Dan had er een onderzoek kunnen gebeuren en bepaalde feiten vastgelegd in PV door politie of door onafhankelijke deskundigen.

Reclame

Karel67
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 dec 2023 21:05

U kan enkel in beroep gaan tegen het vonnis

Doet u best met een degelijke advocaat, kwestie van problemen te vermijden
Termijn is 30 dagen na betekening van het vonnis

Verzwaring van de straf bij beroep is bovendien eerder uitzonderlijk
Dankjewel voor de repliek.

Kan ik zelf beroep aantekenen zonder advocaat? Indien ja, welke vereisten zijn er opdat mijn beroep ontvankelijk wordt verklaard?

Vreemd dat mijn advocate net het tegenovergestelde stelde. Ze is ookwel best jong en onervaren en ik heb eigenlijk geen vertrouwen (meer) in haar.

Thomas_A
Berichten: 2333
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 dec 2023 09:54

U zegt in uw eerste bericht dat u schuldig heeft gepleit. Daarna stelt u dat uw versie van de feiten als ongeloofwaardig werd beschouwd.

Dit lijkt me in tegenspraak te zijn, maar wel belangrijk om correct advies te geven. Wat is het juist?

Uw advocate mag onervaren zijn, maar is wel een afgestudeerde juriste en heeft bovendien meer inzicht in het hele dossier dan wij.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 23 dec 2023 12:29

Kan ik zelf beroep aantekenen zonder advocaat? Indien ja, welke vereisten zijn er opdat mijn beroep ontvankelijk wordt verklaard?
Het kan, maar u moet wel zorgen dat u het juist doet

Er moet duidelijk in staan tegen welke vonnis(datum, dossiernummer) van welke rechtbank u beroep aantekent
Wie beroep aantekent, u dus, met naam adres rijksregisternummer

U moet het beroep ook motiveren
En niet door het herhalen van eerder gebruikte argumenten

https://www.elfri.be/artikel/motivering ... strafzaken


"Schuldig gepleit op aanraden advocate, maar dat was duidelijk een vergissing" kan bvb al een deel vd motivatie zijn

Of u vindt dat er onvoldoende rekening gehouden werd met / onvoldoende onderzoek gedaan werd naar de diefstal van uw wagen


Motivatie = NIET het hernemen van de eerder gebruikte argumenten

Karel67
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 dec 2023 23:40

U zegt in uw eerste bericht dat u schuldig heeft gepleit. Daarna stelt u dat uw versie van de feiten als ongeloofwaardig werd beschouwd.

Dit lijkt me in tegenspraak te zijn, maar wel belangrijk om correct advies te geven. Wat is het juist?

Uw advocate mag onervaren zijn, maar is wel een afgestudeerde juriste en heeft bovendien meer inzicht in het hele dossier dan wij.
Dit was op het advies van mijn advocate die "geen andere mogelijkheid" zag dan om schuldig te pleiten.
Ze stelde dat door het gebrek aan bewijs van het tegendeel, i.e. dat ik geen bewijs had dat ik niet aanwezig was op het moment van de feiten, dat ik "beter schuldig moet pleiten" gezien de ongeloofwaardigheid van mijn dossier om een mildere straf te bekomen. Ik heb dan ook domweg dit advies gevolgd daar ik haar vertrouwde, hetgeen ik het a posteriori klaarblijkelijk niet had mogen doen.
Het vonnis zit ook vol met subjectieve invullingen van de rechter en foutieve stellingen die haaks staan op de bewijsstukken.

Karel67
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 dec 2023 23:50

Kan ik zelf beroep aantekenen zonder advocaat? Indien ja, welke vereisten zijn er opdat mijn beroep ontvankelijk wordt verklaard?
Het kan, maar u moet wel zorgen dat u het juist doet

Er moet duidelijk in staan tegen welke vonnis(datum, dossiernummer) van welke rechtbank u beroep aantekent
Wie beroep aantekent, u dus, met naam adres rijksregisternummer

U moet het beroep ook motiveren
En niet door het herhalen van eerder gebruikte argumenten

https://www.elfri.be/artikel/motivering ... strafzaken


"Schuldig gepleit op aanraden advocate, maar dat was duidelijk een vergissing" kan bvb al een deel vd motivatie zijn

Of u vindt dat er onvoldoende rekening gehouden werd met / onvoldoende onderzoek gedaan werd naar de diefstal van uw wagen


Motivatie = NIET het hernemen van de eerder gebruikte argumenten
Het betreft hier de politierechtbank van Antwerpen. Dien ik dit beroep t.a.v. de politierechtbank in te dienen (Bolivarplaats 20/3
2000 Antwerpen) of t.a.v. het Hof van Beroep (Waalsekaai 35A
2000 Antwerpen) in te dienen?

Het is uiteraard de bedoeling dat ik in mijn motivering benadruk dat ik louter het advies mijn advocate volgde en ter goeder trouw handelde.

Franciscus
Berichten: 38614

#9 , 27 dec 2023 18:18

Beroep tegen politierechtbank is correctionele rechtbank eerste aanleg.dus Bolivarplaats

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”