Laden lossen/ parkeren in bocht

Josvandenoude
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Laden lossen/ parkeren in bocht

#1 , 23 okt 2023 15:36

Beste,

In ons straat is een bedrijf dat auto's laadt en lost juist na een bocht. Ze parkeren ook soms auto's juist voor de boch ofwel dicht tegen de weg ofwel op het weg zelf.

Hierdoor moeten in de bocht even links inhalen. Ook al is het maar voor 1 seconden., in heb vaak een situatie gehad waarmee ik tegenliggende auto niet zie aankomen en bijna een botsing hebben. Altijd door hard remmen van beiden auto's een botsing vermeden.

Wie is hier in de fout. Ik die inhaal of auto die fout geparkeerd staat waardoor ik moet inhalen?

Zelfde probleem ook met vrachtwagens die geparkeerd staan . Vaak blokkeren ze de hele weg en moeten we gevaarlijke manoeuvres uitvoeren.

Er zijn vaak klachten geweest naar de gemeente toe maar ze doen er niets aan. Tot ze komen kijken zijn de wagens al niet meer op de weg.

Alvast bedankt voor de info.

Inazuma
Berichten: 9805
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 23 okt 2023 18:02

Stilstaan en parkeren is verboden overal waar het gevaar oplevert (algemene regel) en in het bijzonder in een bocht

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... bnpxk0mrrc


Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

6° op de rijbaan nabij de top van een helling en in een bocht wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is;



Bij een ongeval zal de bestuurder die moet uitwijken voor de stilstaande / geparkeerde voertuigen aansprakelijk gesteld worden, tenzij hij bewijst dat de stilstaande / geparkeerde voertuigen de oorzaak van het ongeval zijn.

Josvandenoude
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 okt 2023 11:14

Stilstaan en parkeren is verboden overal waar het gevaar oplevert (algemene regel) en in het bijzonder in een bocht

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... bnpxk0mrrc


Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

6° op de rijbaan nabij de top van een helling en in een bocht wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is;



Bij een ongeval zal de bestuurder die moet uitwijken voor de stilstaande / geparkeerde voertuigen aansprakelijk gesteld worden, tenzij hij bewijst dat de stilstaande / geparkeerde voertuigen de oorzaak van het ongeval zijn.
Dus als er een wagen op de weg/half op de weg geparkeerd staat en ik moet hierdoor uitwijken in de bocht zelf en kom hierdoor in aanraking met een tegenrijder kan ik dan de schuld toewijzen aan de verkeerd geparkeerd voertuig?

Of gaan ze zeggen dat ik niet mocht uitwijken als ik de tegenliggende weg in de bocht niet kan zien en dat ik desnoods de politie moet bellen om de wagen te verplaatsen alvorens verder te rijden?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9805
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 24 okt 2023 11:34

Dus als er een wagen op de weg/half op de weg geparkeerd staat en ik moet hierdoor uitwijken in de bocht zelf en kom hierdoor in aanraking met een tegenrijder kan ik dan de schuld toewijzen aan de verkeerd geparkeerd voertuig?
Rechter zal die schuld moeten toewijzen, niet u

Gegarandeerd is dat niet, maar het is al meermaals gebeurd in geval van foutparkeerders
Het is niet omdat men stil of geparkeerd staat, dat men geen ongeval kan veroorzaken ... net door de manier waarop men ergens fout staat

LeenW
Berichten: 12893

#5 , 24 okt 2023 11:46

Maar als TS dit al regelmatig heeft meegemaakt, gaat dit dan niet richting voorzienbare hindernis? Niet dat ik TS meteen in het ongelijk wil stellen bij een aanrijding, maar op basis van zijn ervaringen en Artikel 10.1 van de wegcode, raad ik toch aan de snelheid te minderen op die plaats.

Inazuma
Berichten: 9805
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 24 okt 2023 13:41

Maar als TS dit al regelmatig heeft meegemaakt, gaat dit dan niet richting voorzienbare hindernis? Niet dat ik TS meteen in het ongelijk wil stellen bij een aanrijding, maar op basis van zijn ervaringen en Artikel 10.1 van de wegcode, raad ik toch aan de snelheid te minderen op die plaats.
Snelheid heeft daar vaak niets mee te zien
iets dat ook politici niet snappen ...

Je kan perfect voorzichtig zijn, trager dan stapvoets rijden, en door foutparkeerders toch een ongeval hebben ...

LeenW
Berichten: 12893

#7 , 24 okt 2023 14:24

Maar als TS dit al regelmatig heeft meegemaakt, gaat dit dan niet richting voorzienbare hindernis? Niet dat ik TS meteen in het ongelijk wil stellen bij een aanrijding, maar op basis van zijn ervaringen en Artikel 10.1 van de wegcode, raad ik toch aan de snelheid te minderen op die plaats.
Snelheid heeft daar vaak niets mee te zien
iets dat ook politici niet snappen ...

Je kan perfect voorzichtig zijn, trager dan stapvoets rijden, en door foutparkeerders toch een ongeval hebben ...
Deels akkoord, maar de connectie snelheid = remafstand = kans op ongeval is meestal toch ook van doorslaggevende aard.

Josvandenoude
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 okt 2023 23:04

Maar als TS dit al regelmatig heeft meegemaakt, gaat dit dan niet richting voorzienbare hindernis? Niet dat ik TS meteen in het ongelijk wil stellen bij een aanrijding, maar op basis van zijn ervaringen en Artikel 10.1 van de wegcode, raad ik toch aan de snelheid te minderen op die plaats.
Snelheid heeft daar vaak niets mee te zien
iets dat ook politici niet snappen ...

Je kan perfect voorzichtig zijn, trager dan stapvoets rijden, en door foutparkeerders toch een ongeval hebben ...
Deels akkoord, maar de connectie snelheid = remafstand = kans op ongeval is meestal toch ook van doorslaggevende aard.
Hier heeft het echt niet met snelheid te maken. Ik moet de bocht altijd onder 20 km/s nemen. Hierbij moet Ik letterlijk in de bocht op tegenliggende weg rijden ook al is het maar 1 seconde. Er is meermaals een wagen aangekomen waar we elkaar niet zien aankomen en altijd laatste seconde een botsing vermeden. Het is de tegenligger die op een normale snelheid de bocht neemt en dus niet echt kan stoppen.

lukasi
Berichten: 1158

#9 , 25 okt 2023 09:12

Snap niet waarom je in deze gevaarlijke situatie dan toch op de tegenliggende rijweg ga rijden.
Stopt, stap uit, vraag om de wagen te verplaatsen of blijf zitten en bel de politie.

Jos11
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 okt 2023 20:23

Snap niet waarom je in deze gevaarlijke situatie dan toch op de tegenliggende rijweg ga rijden.
Stopt, stap uit, vraag om de wagen te verplaatsen of blijf zitten en bel de politie.
Meestal geen bestuurder van de wagen te bespeuren, en het zijn geparkeerde auto's van garage bv, Als ik telkens moet zoeken wie de eigenaar is of ze da auto kunnen verplaatsen zal ik tientallen minuten kwijtgeraken. En ik heb al is gehad dat er iemand aan het uitladen was , ik vroeg ga aan de kant. ik kreeg als antwoord " rij er langs". Het gaat ook een verzuurde situatie zijn als ik steeds vraag voor te verplaatsen

Franciscus
Berichten: 38654

#11 , 25 okt 2023 21:15

Waarom gewoon politie bellen als u het ziet .
Als die enkele malen moeten langskomen zal het wel ophouden want dan gaan ze vermoedelijk schrijven.

lukasi
Berichten: 1158

#12 , 26 okt 2023 10:34

dan bel je de politie

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”