Kiss and ride

FV55
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kiss and ride

#1 , 29 sep 2023 10:19

Mag ik in een reglementair aangeduide zone "Kiss and Ride" mijn wagen laten staan enkel voor de korte periode die ik nodig heb om mijn kind (kleuter) van de wagen tot aan de schoolpoort (niet op de speelplaats) - die een eind van de weg is afgelegen (20-tal meter) - veilig te begeleiden?


LeenW
Berichten: 12902

#3 , 29 sep 2023 10:54

Kan m.i. gerust als stilstaan gezien worden en dus geen probleem.

Reclame

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 sep 2023 11:21

Mag ik in een reglementair aangeduide zone "Kiss and Ride" mijn wagen laten staan enkel voor de korte periode die ik nodig heb om mijn kind (kleuter) van de wagen tot aan de schoolpoort (niet op de speelplaats) - die een eind van de weg is afgelegen (20-tal meter) - veilig te begeleiden?
Kiss and ride is niet als dusdanig opgenomen in de wegcode. Hoe is deze "regeling" gesignaleerd ?

LYNX XX
Berichten: 2555
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 sep 2023 11:21

Kan m.i. gerust als stilstaan gezien worden en dus geen probleem.
@ LeenW
Bovendien vind ik het ook veiliger en verantwoorder voor een kleuter.
Of een juf aan de poort plaatsen om kleintjes aan te pakken.

Misschien aan de school vragen om een KISS AND RIDE bord te plaaatsen met een tekst eronder op het bord : max. 5 min. of 10 min.

Inazuma
Berichten: 9808
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 29 sep 2023 12:45

Mag ik in een reglementair aangeduide zone "Kiss and Ride" mijn wagen laten staan enkel voor de korte periode die ik nodig heb om mijn kind (kleuter) van de wagen tot aan de schoolpoort (niet op de speelplaats) - die een eind van de weg is afgelegen (20-tal meter) - veilig te begeleiden?
Er bestaan geen reglementair aangeduide kiss & rides

Enkel nadrukkelijk voorziene onderborden zijn toegelaten bij parkeerborden.
Kiss & ride, zoenzone, en andere soortgelijke onzin, zijn niet voorzien en verboden.


Vraag is dus wat er overblijft nadat "kiss & ride" weggetoverd is.
Als dat enkel een E1 is, parkeerverbod, dan mag wat u wil doen niet: enkel laten in/uitstappen en opkrassen ...
Afbeelding

Inazuma
Berichten: 9808
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 29 sep 2023 12:48

Kan m.i. gerust als stilstaan gezien worden en dus geen probleem.
Meer dan passagiers laten in/uitstappen is geen stilstaan meer, en dus wél een probleem.

LeenW
Berichten: 12902

#8 , 29 sep 2023 17:25

Kan m.i. gerust als stilstaan gezien worden en dus geen probleem.
Meer dan passagiers laten in/uitstappen is geen stilstaan meer, en dus wél een probleem.
Het gaat om een kleuter. Ik daag u uit enige rechtspraak te vinden waarbij een rechter stelt dat dit niet onder in- en uitstappen valt.

LYNX XX
Berichten: 2555
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 sep 2023 17:38

Kan m.i. gerust als stilstaan gezien worden en dus geen probleem.
Meer dan passagiers laten in/uitstappen is geen stilstaan meer, en dus wél een probleem.
Het gaat om een kleuter. Ik daag u uit enige rechtspraak te vinden waarbij een rechter stelt dat dit niet onder in- en uitstappen valt.
@ LeenW steun uw reactie.

Inazuma
Berichten: 9808
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 29 sep 2023 19:17

Het gaat om een kleuter. Ik daag u uit enige rechtspraak te vinden waarbij een rechter stelt dat dit niet onder in- en uitstappen valt.
Toon mij de rechtspraak waar een rechter vrijspreekt ...

LeenW
Berichten: 12902

#11 , 29 sep 2023 19:41

Het gaat om een kleuter. Ik daag u uit enige rechtspraak te vinden waarbij een rechter stelt dat dit niet onder in- en uitstappen valt.
Toon mij de rechtspraak waar een rechter vrijspreekt ...
Ik daagde u uit, niet andersom :wink:

Maar ik snap uw punt wel hoor. Ik kan enkel hopen dat er ruimte wordt gelaten voor een menselijke interpretatie van het begrip in- en uitstappen.

Franciscus
Berichten: 38678

#12 , 29 sep 2023 22:44

"""
Stilstaan en parkeren zijn gedefinieerd in de regelgeving: Stilstaan doe je enkel wanneer je iemand laat in- of uitstappen of je auto in- of uitlaadt, of dat nu 1 minuut of 1 uur duurt. Parkeren doe je wanneer je langer stilstaat dan nodig voor het in- of uitstappen of in- of uitladen."""

Of iets anders doet... men kan een hele dag een vrachtwagen uitladen maar de leveringsbon laten aftekenen op dat ogenblik is men niet aan het uit en of instappen en dat is parkeren.
Dus ' in principe' kindje blijven uitwuiven, een kus geven, een babbeltje met andere ouder of juf = parkeren.

lohabra
Berichten: 1015

#13 , 30 sep 2023 14:56

Het gaat om een kleuter.


Dat maakt hoegenaamd géén verschil uit.

Lees gewoon de bepalingen uit de wegcode :

2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.

Stilstaan = de kleuter laten uitstappen.

2.23. "Geparkeerd voertuig" : een voertuig dat langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken. Tanken of de batterij van een elektrisch of hybride elektrisch voertuig opladen wordt beschouwd als parkeren.

Gedurende de tijd dat de kleuter reeds uitgestapt is, en hij begeleid wordt tot aan de schoolpoort, staat het voertuig niet langer stil, maar wel degelijk geparkeerd.

Wat de bepaling in de wegcode betreft, wordt er hoegenaamd géén verschil gemaakt tussen een kleuter en pakweg een volwassene.
Maar ik snap uw punt wel hoor. Ik kan enkel hopen dat er ruimte wordt gelaten voor een menselijke interpretatie van het begrip in- en uitstappen.
Ook daar zit uw redenering fout.

Wetteksten moet je niet interpreteren. Maar wél lezen. En dan vooral lezen wat er staat, zoals het er staat. En niet zoals je zou willen dat het er zou staan, omdat je dat veiliger vindt voor je kleuter.

Je zal dan als bestuurder een andere oplossing moeten vinden om het kind te begeleiden vanaf de auto tot aan de schoolpoort. Dénken dat je gedurende die tijd nog steeds stilstaat, is er daar alvast géén van.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Issued
Berichten: 1237

#14 , 30 sep 2023 20:12

Er bestaan geen reglementair aangeduide kiss & rides

Enkel nadrukkelijk voorziene onderborden zijn toegelaten bij parkeerborden.
Kiss & ride, zoenzone, en andere soortgelijke onzin, zijn niet voorzien en verboden.
Zou een verkeersbord E9a met een opschrift "3 minuten" ofzo dan geen betere benadering zijn van het doel?

Die manier heb ik wel nog nergens gezien.

Inazuma
Berichten: 9808
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 01 okt 2023 18:16

Zou een verkeersbord E9a met een opschrift "3 minuten" ofzo dan geen betere benadering zijn van het doel?

Die manier heb ik wel nog nergens gezien.
Vraag me niet meer waar, maar ik heb er al een gezien met 5 minuten

Is idd de correcte oplossing om enige speelruimte te geven
Maar normaal is het net NIET de bedoeling om er langer dan uitstappen te mogen staan ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”