PV voeten op dashboard

Bloemetje7
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

PV voeten op dashboard

#1 , 11 sep 2023 22:16

Ik weet dat het levensgevaarlijk is en zware letsels kan veroorzaken. Maar mag de politie je (passagier) verbaliseren voor voeten op het dashboard tijdens de rit als het zicht van de chauffeur daardoor niet wordt belemmerd?

LeenW
Berichten: 12943

#2 , 11 sep 2023 22:43

Waarom verder gaan dan die eerste zin?

Bloemetje7
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 sep 2023 22:54

Omdat dit forum hier bedoeld is om een vraag te stellen en je mag hopen op een zinvol juridisch antwoord en geen opgestoken vinger…

Reclame

LeenW
Berichten: 12943

#4 , 11 sep 2023 23:25

Dit forum dient om mensen met juridische problemen te helpen, niet om Darwin een handje toe te steken.

Bloemetje7
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 sep 2023 03:23

Awel, daarom dus mijn vraag. Maar u hebt hier duidelijk geen antwoord op. En ook geen nieuwe info voor mij.

Thomas_A
Berichten: 2425
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 sep 2023 04:09

Ik vind alleen een paar artikels met verkeerstips in andere landen, waarbij steeds vermeld wordt dat dit in Spanje expliciet verboden is. In België is er bij mijn weten dus geen verkeersregel rond.

Als de politie een pv heeft opgesteld, hebben ze toch ook vermeld op basis waarvan?

Bloemetje7
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 sep 2023 05:27

Ik was er zelf niet bij betrokkenen. Mijn minderjarig kind wel. Dus helaas weet ik niet wat de politie heeft vermeld, behalve de er mee verbonden risico’s. Ik las inderdaad ook iets over een boete in Spanje, maar niks over België.

LeenW
Berichten: 12943

#8 , 12 sep 2023 07:43

PV moet dan nog volgen, laat ons weten welke inbreuken er zouden zijn. Ik denk zelf aan foutief gebruik van de gordel, als men zo gaat doorhangen, kan deze m.i. niet meer goed zitten.

Inazuma
Berichten: 9838
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 12 sep 2023 10:35

Ik weet dat het levensgevaarlijk is en zware letsels kan veroorzaken. Maar mag de politie je (passagier) verbaliseren voor voeten op het dashboard tijdens de rit als het zicht van de chauffeur daardoor niet wordt belemmerd?
Er is alvast geen wettelijke basis voor dit feit op zich

Maar daar wordt -voor bestuurders alvast- vaak nogal creatief mee omgegaan.
Zeer benieuwd naar wat ze als wettelijke basis in PV gaan zetten.

Let wel: men (bestuurder of passagier) moet gordel correct dragen
Navenant hoe men in de (passagiers)stoel hangt, is dat niet het geval en kan je onder de gordel onderdoor schuiven ...


35.1.3. De veiligheidsgordel en het kinderbeveiligingssysteem worden gebruikt op een wijze die de beschermende werking ervan niet negatief beïnvloedt of kan beïnvloeden.

eylis
Berichten: 8852

#10 , 12 sep 2023 11:32

Ik weet dat het levensgevaarlijk is en zware letsels kan veroorzaken.

Zoek dan in de wetgeving dan maar eens op de combinatie "gevaarlijk" en "openbare weg". Allicht vind je een aantal artikels....

Inazuma
Berichten: 9838
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 12 sep 2023 13:30

Die artikels gaan echter steevast over "veroorzaken van ongeval" of "gevaar voor anderen" ... wat niet van toepassing is

Bloemetje7
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 sep 2023 13:36

Ik ben benieuwd, de agent sprak blijkbaar over ‘zware overtreding’.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”