parkeren binnen bebouwde kom -GEHAKT?

oden007
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

parkeren binnen bebouwde kom -GEHAKT?

#1 , 11 jan 2023 01:49

Mogen auto's binnen de bebouwde kom op een gelijkgrondse of verhoogde berm parkeren ?
Wat moet ik doen als voetganger, er is geen voetpad maar er staan auto's geparkeerd op de berm en ik moet mij daardoor op straat begeven. Wat kan ik doen ?
Graag hierover wens ik op wettelijk vlak meer te weten.
Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2393
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jan 2023 06:50

Hetzelfde als wanneer er ook geen gelijkgrondse berm was: op het fietspad of op de rijbaan zo dicht mogelijk tegen de rand stappen.

Issued
Berichten: 1236

#3 , 11 jan 2023 07:13

Artikel 42. Voetgangers
42.1. De voetgangers gebruiken in volgorde van aanwezigheid de volgende toegankelijke en begaanbare delen van de openbare weg:

1° het trottoir of het deel van de openbare weg gesignaleerd door het verkeersbord D9, D10 of D11;
2° het deel van de openbare weg gesignaleerd door het verkeersbord D13;
3° de verhoogde berm;
4° de gelijkgrondse berm;
5° de parkeerstrook;
6° de zijdelingse strook;
7° het fietspad;
8° de rijbaan.

Wanneer de voetgangers de rijbaan volgen, houden ze zich zo dicht mogelijk bij de rand van de rijbaan.

Ze gaan links ten opzichte van de door hen gevolgde richting wanneer ze de rijbaan of de zijdelingse stroken volgen, of rechts wanneer veiligheidsredenen het rechtvaardigen.

Wanneer voetgangers het fietspad volgen, verlenen zij doorgang aan de andere weggebruikers die zich hierop bevinden.
Artikel 23. Stilstaan en parkeren
23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :

1° Rechts ten opzichte van zijn rijrichting

Indien het een rijbaan is met éénrichtingsverkeer, mag het evenwel langs de ene of langs de andere kant opgesteld worden.

2° Buiten de rijbaan op de gelijkgrondse berm of, buiten de bebouwde kommen, op eender welke berm.

Indien het een berm betreft die de voetgangers moeten volgen, moet langs de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter breed vrijgelaten worden.

Indien de berm niet breed genoeg is, moet het geparkeerd voertuig gedeeltelijk op de berm en gedeeltelijk op de rijbaan opgesteld worden.

Indien er geen bruikbare berm is, moet het geparkeerd voertuig op de rijbaan opgesteld worden.

Indien de berm niet breed genoeg is, moet het stilstaand voertuig opgesteld worden gedeeltelijk op de berm en gedeeltelijk op:

de zijdelingse strook,
de rijbaan indien er geen zijdelingse strook is.
Indien er geen bruikbare berm is, moet het stilstaand voertuig opgesteld worden op:

de zijdelingse strook of;
de rijbaan indien er geen zijdelingse strook is

Reclame

Inazuma
Berichten: 9807
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 11 jan 2023 08:55

Mogen auto's binnen de bebouwde kom op een gelijkgrondse
Ja
Mits 1,5m vrije ruimte te laten aan de buitenzijde (weg vd rijbaan) indien er geen voetgangersvoorziening is.

of verhoogde berm parkeren ?
Neen, tenzij parkeer borden dat toelaten
Wat moet ik doen als voetganger, er is geen voetpad maar er staan auto's geparkeerd op de berm en ik moet mij daardoor op straat begeven. Wat kan ik doen ?
Rondgaan
Aan de andere kant vd weg wandelen indien mogelijk
Politie bellen

Franciscus
Berichten: 38663

#5 , 11 jan 2023 10:00

En zeker de nummerplaat en merk en kleur wagen doorgeven en uiteraard de plaats.

oden007
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 jan 2023 18:26

Mogen auto's binnen de bebouwde kom op een gelijkgrondse of verhoogde berm parkeren ?
Wat moet ik doen als voetganger, er is geen voetpad maar er staan auto's geparkeerd op de berm en ik moet mij daardoor op straat begeven. Wat kan ik doen ?
Dank bij voorbaat.
Graag hierover wens ik op wettelijk vlak meer te weten

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”