Haaranalyse na uitspraak

Ddt01
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Haaranalyse na uitspraak

#1 , 23 mar 2024 19:33

Hierbij mijn vraag,
Ik heb in november 2022 een accident gehad onder invloed van alcohol tegen een stilstaande vrachtwagen gereden. Ben op 22maart 2024 voorgekomen en de rechter heeft mij onderworpen aan een haaranalyse en deze zal ik vermoedelijk moeten doen begin mei2024 deze uitnodiging heb ik nog niet gekregen maar het zou tot een maand duren na mijn voorkomen. Mijn vraag was nu,ik heb het laatst nog iets gedronken begin februari en minimal cocaine gebruikt en canabis deze is zeker niet verstandig. Moet opnieuw voorkomen November 2024. Zou ik mij nog moeten verwachten aan een tweede haaranalyse? Want zou er nu geen probleem mee hebben om niet meer te drinken en drugs gebruiken. Maar vrees ervoor dat in de test van mei nog sporen kunnen zijn van drugs, weliswaar minimal.heb mijn rijbewijs ook nog altijd.en met een tweede test zou ik kunnen aantonen dat ik niet drink of drugs gebruik. Alvast bedankt moest er iemand iets van weten.

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mar 2024 21:40

Het is nu eenmaal moeilijk om aan te tonen dat je iets niet doet als je het wel doet. Doet mij denken aan mensen die denken dat verkeersregels enkel gelden in de buurt van een flitspaal en dan komen klagen dat ze geflitst zijn door een mobiele eenheid die ze niet hadden voorzien.

Ddt01
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mar 2024 22:00

@lanox
Wat gebeurt is gebeurt gaat er mij meer om dat ik begin mei de haaranalyse ga doen en pas in november terug moet voorkomen... met de uitslag van deze test onfertussen gebruik ik niks van drugs en alcohol. Stel dat ik dan nog een test kan doen in September kan ik aantonen dat ik 8 maand niks heb gedronken of drugs heb gebruikt... ondertussen ook al een peth test gedaan en deze staat op 13,6ng/ml wat wil zeggen dat ik al niks van alcohol drink.

Reclame

LeenW
Berichten: 12852

#4 , 23 mar 2024 22:42

De feiten zijn wel wat ze zijn: u veroorzaakt een ongeval onder invloed van alcohol en anderhalf jaar later komen daar nog soft- en harddrugs bij. Het is goed dat u eindelijk uw lesje heeft geleerd, maar dat veegt de eerdere inbreuken niet van tafel.

Ddt01
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 mar 2024 23:16

@ Leenw
Bedankt voor de info.kan je verzekeren heb zeker mijn les geleerd en zeker wat erna al is gekomen en wat ik kan verwachten van kosten. Helaas! Op moment van feiten een negative lektest gedaan ook.

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 mar 2024 06:30

Mijn vraag was nu,ik heb het laatst nog iets gedronken begin februari en minimal cocaine gebruikt en canabis deze is zeker niet verstandig. Moet opnieuw voorkomen November 2024. Zou ik mij nog moeten verwachten aan een tweede haaranalyse? Want zou er nu geen probleem mee hebben om niet meer te drinken en drugs gebruiken.
U zou er dan geen probleem mee hebben om geen drugs meer te gebruiken. M.a.w. als er geen tweede haaranalyse kan volgen moet u die moeite niet doen? Ik zie niet hoe ik dit anders moet interpreteren.

Ddt01
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 mar 2024 06:46

Ik ga dit zeker doen ongeacht of er nu geen tweede test komt. Ik vroeg mij af er nog een tweede test kon komen om aan te tonen dat er alles uit is!

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 25 mar 2024 15:07

Ben op 22maart 2024 voorgekomen en de rechter heeft mij onderworpen aan een haaranalyse en deze zal ik vermoedelijk moeten doen begin mei2024 deze uitnodiging heb ik nog niet gekregen maar het zou tot een maand duren na mijn voorkomen. Mijn vraag was nu,ik heb het laatst nog iets gedronken begin februari
Dat is geen punt, aan de tests kan men zien of u zwaar / vaak alcohol drinkt
en minimal cocaine gebruikt en canabis
Die zijn altijd verboden ...
Detectie betekent dus dat u er niet mee kon stoppen, en nog wat langer zonder rijbewijs zal moeten

Moet opnieuw voorkomen November 2024. Zou ik mij nog moeten verwachten aan een tweede haaranalyse?
Als in mei wat gedetecteerd wordt, nagenoeg zeker

heb mijn rijbewijs ook nog altijd.
Dan ben je blijkbaar al niet veroordeeld volgens Artikel 42, medisch rij-ongeschikt, want dat gaat direct in

Bén je eigenlijk al veroordeeld, of enkel voorgekomen, en is de haar analyse ter info en om te zien of je bent blijven gebruiken :?:

Ddt01
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 apr 2024 12:37

@inazuma
Ben moeten voorkomen en de haaranalyse is me opgelegd. Geen veroordeling. voor De haaranalyse moet ik nog een uitnodiging krijgen van de wetsdokter. Moet haar bloed en urine test doen. Ondertussen ben ik 2maand drugs en alcohol vrij geen druppel aangeraakt en ook geen drugs. Het afblijven is geen probleem dit was ook sporadisch gebruik.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 03 apr 2024 22:55

@inazuma
Ben moeten voorkomen en de haaranalyse is me opgelegd. Geen veroordeling.
Dan wil de rechtbank zien of en wat u gebruikt ...
Moet haar bloed en urine test doen. Ondertussen ben ik 2maand drugs en alcohol vrij geen druppel aangeraakt en ook geen drugs.
Alcoholtest zal na 3 maand (ergens in mei ...) niet echt een probleem zijn

Drugs kunnen mogelijk wel opgespoord worden in uw haar
Hangt ook af van hoe vaak en hoe veel u gebruikte
Hoe minder, hoe minder er ook in je haar terecht kwam ... en hoe lastiger het op te sporen valt

Daaraan kan men ook zien in welke periode die ongeveer genomen werden

Het afblijven is geen probleem
Des te beter ...

Als in mei wat gevonden wordt ivm drugs, is de kans dat u in november opnieuw getest wordt uiteraard groot ...

Duupje81
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 apr 2024 21:25

Beste,
ik ben geen jurist oid- kan enkel uit eigen ervaring spreken (helaas).
Een aantal jaren geleden zelf tegen de lamp gelopen met een positieve speekseltest.
Na voorkomen ook een haaranalyse opgelegd gekregen, welke problematisch gebruik van cocaïne aan het licht bracht- en sporadisch gebruik van cannabis.
Ik drink/dronk zelden, maar ik ga ervan uit dat in deze haaranalyse toch ook af en toe alcohol gedetecteerd moet zijn.
Ik schat hoogstens één keer in de maand.
Ik werd uiteindelijk, na beoordeling van deze haaranalyse, veroordeeld tot een artikel 42 wegens problematisch gebruik van cocaïne en cannabis.
Over mijn sporadisch alcoholgebruik werd niet gesproken.
Ik kreeg van mijn advocaat te horen dat een haaranalyse waarmee abstinentie van cannabis en cocaïne wordt aangetoond zou moeten volstaan om een opheffing te verkrijgen van mijn rijongeschiktheid.
Mbt uw situatie: ik ga ervan uit/maak op uit uw uitleg dat de eerstkomende haaranalyse géén problematisch alcoholgebruik zal aantonen, en zeer sporadisch gebruik van cocaïne en cannabis.
Naar mijn bescheiden mening zou u, zeker na een extra analyse op eigen initiatief vóór u terug voor de rechter moet verschijnen, toch kunnen aanvoeren dat er van enige problematiek geen sprake (meer) is.
Misschien eens raad vragen aan advocaat, weet niet of je er goed aan doet om op eigen initiatief een tweede analyse uit te laten voeren.
Zou een beetje gek zijn moest er dan bij uw voorkomen nóg eens een haaranalyse opgelegd worden door de rechter... Al heeft die daar mijns inziens normaal geen reden toe als u bij zitting een haaranalyse voor kan leggen waarmee u zes tot acht maanden abstinentie kan aantonen.
Best effe checken zou ik denken.
PS Cannabisgebruik kan in een haaranalyse gedetecteerd worden, doch kan er geen onderscheid gemaakt worden tussen zwaar gebruik en licht gebruik.
Google maar eens op "biomarkers cannabis haaranalyse" - dan komt u uit bij een studie/site van het cbr.
In ieder geval, veel succes gewenst.
Iedereen maakt fouten, zolang we er uit leren komt het allemaal wel goed uiteindelijk.
Mvg

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”