Alcoholtest op privé domein

JaHe
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Ja

Alcoholtest op privé domein

#1 , 06 nov 2023 18:13

Beste allen

Vorige week ben ik met mijn auto op een betalende privé parking (slagbomen in- en uitrit) geverbaliseerd geweest voor rijden onder invloed van alcohol.
Ik ben tegen een paal gereden in deze parking en de politie die toevallig in de buurt was hoorde dit en is toen op die parking gereden. Zij hebben mij toen een ademtest laten doen die positief was.
15 dagen rijbewijs kwijt en sowieso voorkomen.
Ik weet dat politie je van de openbare weg mag halen op een privé parking voor een controle. Maar mogen zij mij laten blazen nog voor ik de openbare weg opga?

Alvast bedankt!

Franciscus
Berichten: 38748

#2 , 06 nov 2023 18:28

U kan er op dus de politie ook.
Is volgens mij openbaar karakter.
Zelfs de parkings van super of andere voor het publiek toegankelijke ruimten kunnen betreden worden door politie om de nodige vaststellingen te doen.

JaHe
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Ja

#3 , 06 nov 2023 18:59

Klopt alleen is het een betalende parking en is er dus enigzins een toegangscontrole. Voor zover ik iets kan vinden gaat het hier om een privé parking met publiek karakter en niet om openbare weg, hier zijn verschillende regelgevingen rond en afhankelijk vd rechter zou dit dus anders bestraft kunnen worden.

Reclame

Issued
Berichten: 1245

#4 , 06 nov 2023 19:19

Art 34 §2 Wegverkeerswet
§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;
Belangrijk woordkeuze is hier openbare plaats en niet openbare weg.

Art 28 Wegverkeerswet
In deze gecoördineerde wetten worden onder "openbare plaats" verstaan de openbare weg, de terreinen toegankelijk voor het publiek en de niet-openbare terreinen die voor een zeker aantal personen toegankelijk zijn.
Een standaard betaalparking valt onder: Terreinen toegankelijk voor het publiek. Een betaalparking is dus een openbare plaats en onder invloed rijden met een voertuig is daar dus strafbaar.

JaHe
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Ja

#5 , 06 nov 2023 19:29

Bedankt voor de uitleg!

Inazuma
Berichten: 9849
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 07 nov 2023 01:22

Klopt alleen is het een betalende parking en is er dus enigzins een toegangscontrole.
Neen, iedereen kan er op, als die maar betaalt
Dat is dus geen toegangscontrole die de toegang beperkt tot een welbepaalde groep personen

Voor zover ik iets kan vinden gaat het hier om een privé parking met publiek karakter en niet om openbare weg,
In de rechtspraak spreekt men hier effectief van openbare weg, zelfs geen openbare plaats

Privé Eigendom vd gronden of gebouwen doet niet ter zake

Er zijn dus ook al veroordelingen voor niet inschrijving (en niet verzekeren) ... van voertuigen gestald in betalende maar voor iedereen toegankelijke parkings.

hier zijn verschillende regelgevingen rond en afhankelijk vd rechter zou dit dus anders bestraft kunnen worden.
Klopt, omdat er geen wettelijke definitie van openbare weg is

En in beroep worden de reeds zeldzame vonnissen vd politierechtbank (oa Antwerpen, vorig jaar nog) volgens dewelke dit geen openbare weg zou zijn, overruled ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”