Snelheidslimiet op rotonde als speed-pedelec gebruiker

tweeties
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Snelheidslimiet op rotonde als speed-pedelec gebruiker

#1 , 23 okt 2023 08:45

Op deze locatie: https://www.google.be/maps/@50.9973099, ... &entry=ttu

Je rijd als speed-pedelec rijder op een baan die een snelheidslimiet heeft van 50km/h. Als speed-pedelec rijder heb je dan de keuze om op de rijbaan, of op het fietspad te rijden. Mijn vraag gaat over de rotonde. Afhankelijk van welke kant je de rotonde oprijdt, is de snelheid ofwel 50km/h, ofwel 70km/h. Dus mijn vraag is welke snelheidslimiet is van toepassing op de rotonde? Want deze bepaald of ik de rijbaan mag gebruiken, of als ik het fietspad moet gebruiken. Of zit mijn redenering ergens fout?

LeenW
Berichten: 12962

#2 , 23 okt 2023 09:09

Snelheidslimiet is geldig tot en met het volgende kruispunt of tot u een ander bord ziet. Bijgevolg is m.i. de 50 nog steeds van toepassing.

Inazuma
Berichten: 9849
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 23 okt 2023 17:15

In de Belgische wetgeving is een rotonde een andere, aparte weg onderscheiden van die er op uit komen, en vervalt een plaatselijke snelheidsbeperking dus ... "na het kruispunt" ermee

Maar een rotonde als geheel is hier ook geen "rond kruispunt" (zoals in NL)
Al doet men bij steeds meer (voornamelijk op uit NL overgewaaide turbo-)rotondes wel alsof, oa door niet conforme signalisatie ...

Dit is iets waar "men" in Brussel niet over nagedacht heeft bij het aanpassen van de bepaling tot waar een verbodsbord C43 / snelheidsbeperking geldt : vroeger "tot", nu "tot en met" het volgende kruispunt.
Maar waar is, en waar eindigt het kruispunt met een rotonde ... :?:

Als je gaat combineren met wat volgens het Hof van Cassatie een kruispunt zou zijn (de overlapping van de verlengde randen van de wegen die er op uitkomen) ga je héél rare toestanden tegenkomen ifv de verschillende toegelaten snelheden op de wegen die er op uit komen.
Als we dat hier doen, is eenzelfde deel zowel 50 als 70 (de snelheid op de N72 Heusden-Zonhoven) ...


Zelfs als je niet de moeilijkste rechter treft, en die stelt dat de snelheidsbeperking vervalt eens je op de rotonde rijdt, of eens je aan de volgende afslag komt, dan mag je daar zonder borden ≤50 buiten een bebouwde kom ineens 70, en MOET je speed-pedelec op fietspad ...


Tip: Neem het fietspad ...

Reclame

Inazuma
Berichten: 9849
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 23 okt 2023 17:19

Snelheidslimiet is geldig tot en met het volgende kruispunt of tot u een ander bord ziet. Bijgevolg is m.i. de 50 nog steeds van toepassing.
Op de weg N72 Zonhoven-Heusden mag je 70
Dus is de 70 van toepassing als we jouw idee volgen ...

En als er op een rotonde 4 wegen uitkomen met 4 verschillende snelheden, bvb 30-50-70-90, zouden er op 1 rotonde 4 verschillende snelheidsbeperkingen gelden ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”