Rijverbod wanneer precies?

Dembels
Topic Starter
Berichten: 5

Rijverbod wanneer precies?

#1 , 25 aug 2015 16:17

Even een vraagje om wat beter te kunnen plannen......ik krijg een rijverbod van 8 dagen omdat ik te snel heb gereden in zone 30.
Nu vrijdag 28 augustus zal de kennisgeving zijn, de politieagent zei aan de telefoon dat het rijverbod dan ingaat 5 werkdagen (weekend telt dus niet mee) daarna, dat zou dan vrijdag 4 september zijn.
Dat is dan dag 1 vermoed ik. Wanneer mag ik mijn rijbewijs dan weer ophalen? Op dag nummer 8, dus vrijdag 11 september? Of pas maandag 14 september......wanneer mag ik terug rijden?
Alvast bedankt!
Dembels

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 25 aug 2015 17:43

Eens lezen :
http://www.om-mp.be/images/upload_dir/b ... verbod.pdf

Denk eraan dat u niet mag rijden bij het brengen en terug gaan halen van uw rijbewijs. Pa wa,,eer u het rijbewijs terug in handen hebt mag u rijden.

Dembels
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 28 aug 2015 11:06

Bedankt voor uw bericht. Ik heb net gebeld met de griffie van de rechtbank en ik mag uiteraard zowiezo niet rijden tijdens het rijverbod. Maar als ik mijn rijbewijs inlever, en dan toch nog naar huis rijd met de wagen, kan ik enkel een administratieve boete krijgen omdat ik rijbewijs niet bij heb.
Ik ga dat risico dus maar nemen denk ik, hoe wil je anders je rijbewijs gaan afgeven aan de andere kant van het land!

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 28 aug 2015 11:08

Als u terugrijdt nadat u uw rijbewijs hebt ingeleverd bent u in overtreding

ik zou daar toch maar mee oppassen

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 28 aug 2015 23:46

Bedankt voor uw bericht. Ik heb net gebeld met de griffie van de rechtbank en ik mag uiteraard zowiezo niet rijden tijdens het rijverbod. Maar als ik mijn rijbewijs inlever, en dan toch nog naar huis rijd met de wagen, kan ik enkel een administratieve boete krijgen omdat ik rijbewijs niet bij heb.
Ik snap niet dat men dergelijke onzin verkondigt op de griffie van de rechtbank ...

Zet uw relaas op papier, en maak dit over aan de voorzitter van de rechtbank.

De zogezegd "administratieve" boete :

http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /458-t4hs3

Artikel 31

Met geldboete van 10 euro tot 500 euro wordt gestraft hij die, buiten de in artikelen 30, 34 §2, 2°, 37bis, § 1, 4° en 48 bedoelde gevallen, een motorvoertuig bestuurt zonder het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs vereist voor het besturen van dit voertuig bij zich te hebben of weigert die documenten te vertonen overeenkomstig artikel 22, wanneer hij daarom wordt verzocht.


U kent het intussen uit ondervinding :

uitgesproken boetebedrag x 6
vanaf 26 euro uitgesproken boete nog eens 150 euro voor Slachtofferfonds
(en reken maar dat u NIET wegkomt met het minimum boetebedrag bij een inbreuk tegen de rijbewijswetgeving meteen bij aanvang van uw verval ...)
gerechtskosten

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 29 aug 2015 00:29

Gezien geen rijbewijs zal uw verzekering ook niet 'dekken'.
Ik ken een case waarin iemand ook zoals u dacht en ondertussen 37 maanden effectief in de cel zit.
Was wel niet zijn eerste keer.
Mogelijk wordt uw wagen ook nog verbeurd verklaard...heb ik ook al weten gebeuren.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 29 aug 2015 00:41

En we hebben er hier op het forum (of was het Gratisrijbewijsonline-forum.be) ook al éne gehad die in dezelfde situatie tegengehouden werd,
PV naar parket
Parket vervolgt opnieuw
Opnieuw veroordeeld ...

Dembels
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 01 sep 2015 13:49

Bedankt voor jullie antwoorden. Als leek moet ik zeggen dat ze me wel verbazen......omdat ze in schril contrast staan met wat mij aan de telefoon verteld werd :( .
Ze zeiden duidelijk dat mijn echt rijverbod pas zou ingaan om middernacht, en dat ik dan dus echt niet meer mocht rijden. Maar over dat naar huis rijden wat die kerel best relaxed......risico op administratieve boete ok, maar die kerel deed dat een beetje af als een kleinigheid.....
Daar komt dan nog bij dat ik aan de andere kant van het land woon......niet simpel, zo worden dat eigenlijk minimum 10 dagen rijverbod!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”