Minnelijke schikking buitenlanders

mcarma
Topic Starter
Berichten: 34

Minnelijke schikking buitenlanders

#1 , 22 okt 2014 13:40

Naar aanleiding van het Alloo en de wegpolitie heb ik een vraagje over het tegenhouden van buitenlandse chauffeurs.

Wanneer deze chauffeurs tegengehouden worden, wordt hen steeds meegedeeld dat ze een boete dienen te betalen en wel onmiddelijk, zonder tussenkomst van een rechter. Belgische chauffeurs daarentegen krijgen de keuze om de minnelijke schikking onmiddellijk te betalen of het thuis te laten sturen. Deze kunnen dan nadien opteren voor alsnog voor de politierechter te komen en zichzelf te (laten) verdedigen.
Deze keuze krijgen de buitenlandse chauffeurs dus niet, zij kunnen niet anders dan de minnelijke schikking te aanvaarden en de politie speelt hier dan ook verbalisant en rechter tegelijk.

Soms hoor ik van vrienden die bv in Kroatie worden tegengehouden door politie en daar ook direct dienen te betalen waar zij het gevoel hebben van pure chantage/omkoping van de politie agent.

Hoewel ik het natuurlijk wel goed vind dat deze chauffeurs bestraft worden, vraag ik mij wel af in hoe verre hier de rechten van de verdediging geschaad worden.

Iemand een insteek?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 okt 2014 15:36

Je kan ons land toch niet gaan vergelijken met een vroeger Oostblokland waar smeergeld een gewone zaak was om iets gedaan te krijgen.

BloodNight
Berichten: 621

#3 , 22 okt 2014 20:11

Bij Belgen is het mogelijk om via de belasting,deurwaarder het boete bedrag te verkrijgen (na veroordeling rechtbank).
Bij "buitenlanders" is dit vaak niet mogelijk. Daarom is er in de wetgeving voorzien dat de overtreder direct moet betalen. Is de "buitenlander" hiermee niet akkoord kan hij dit aanvechten bij de rechtbank en zijn geld terugkrijgen. Bij elke betaling aan de politie zal u een betalingsdocument meekrijgen. De politie heeft hiervan nog eenzelfde in zijn boekje zitten en een ander wordt samen met het geld overgemaakt aan de rechtbank/bevoegde dienst.
De overheid wil gewoon zeker zijn dat ze hun geld krijgen...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 22 okt 2014 20:40

De buitenlander hoeft daar ook niet mee akkoord te gaan hoor.
Dan wordt een consignatie uitgeschreven en bij weigering het voertuig met beslag gelegd
http://wegcode.be/actueel/79-afschaffing-consignatie" onclick="window.open(this.href);return false;

PS een Belg die ambtelijk afgeschreven is wordt evenzo beschouwd als een niet inwoner en dient ook onmiddellijk te betalen.

mcarma
Topic Starter
Berichten: 34

#5 , 23 okt 2014 13:27

@mava105: je begrijpt me verkeerd. Natuurlijk beweer ik hier helemaal niet dat ons land te vergelijken is met de oostbloklanden noch dat de politie vatbaar is voor smeergeld of omkoping. Het verbaasde mij gewoon dat ze ook direct overgaan tot inning en niet meedelen aan de mensen dat dit om een minnelijke schikking gaan die ze eventueel kunnen aanvechten.
Ik was hier zelfs niet van op de hoogte van deze praktijken en zag het enkel op tv waar ze de wegpolitie volgen. Ik kan mij namelijk wel voorstellen dat sommige het gevoel hebben dat het niet koosjer is.
Heb nu al een paar afleveringen gezien en een aantal keren betrof het buitenlanders, en geen enkele keer werden ze ingelicht over de consignatie procedure of het feit dat ze een kans op verdediging hadden.
Ik begrijp ten volle de reden waarom ze overgaan tot onmiddellijke betaling, anders zouden ze inderdaad hun geld meer dan waarschijnlijk niet zien, maar vraag mij gewoon af of het gelijkheidsprincipe en recht op verdediging hier niet met geschaad wordt.

Kingfisher
Berichten: 483

#6 , 24 okt 2014 05:00

Belgie is daar niet alleen in: in Nederland is het ook boter bij de vis voor buitenlanders (dus ook voor Belgen). De Nederlandse politie heeft zelfs een pinbakje aan boord (been there, done that). Vroeger reden ze je gewoon naar de dichtsbijzijnde pinautomaat.

LeenW
Berichten: 12825

#7 , 24 okt 2014 09:20

Ik denk dat dat overal is, anders ziet de staat nooit iets van die boete.

Maar hoe zit het met die landen waar België verkeersboetes mee uitwisselt? Is het voor die bestuurders hetzelfde?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 24 okt 2014 12:07

Maar hoe zit het met die landen waar België verkeersboetes mee uitwisselt? Is het voor die bestuurders hetzelfde?
Als ze niet staande gehouden worden, gaat het langs die weg.

Als ze tegen worden gehouden is direct laten dokken de simpelste manier.

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 24 okt 2014 12:25

Hier en daar is er wel wat 'geknipt' in het programma.
Passagier die in LV zit zat plots in een wagen federale politie en 'mag' mee naar bureau wegens aanhouding(bestuurlijk) of arrestatie(gerechtelijk).

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”