Zone betalend parkeren: toepassingsgebied en signalisatie?

LGeerinck
Topic Starter
Berichten: 2

Zone betalend parkeren: toepassingsgebied en signalisatie?

#1 , 29 aug 2014 20:11

Op 21/07 tot mijn verbazing :shock: een bekeuring onder de wisser van mijn wagen die geparkeerd stond op een terrein parallel aan de Duinenwaterstraat (een heel stuk buiten het centrum in een nieuwe wijk in aanbouw) in Knokke-Heist.
Als toerist had ik hoegenaamd geen enkel bord gezien dat zou aanduiden dat er te betalen viel.

De buurt vervolgens afgespeurd en er stond blijkbaar een bordje 'zone betalend parkeren' op de hoek van een straat die ik eerder ingereden was. Dit had ik echt niet gezien. In de straten rond het terrein heb ik uiteindelijk 2 betaalautomaten gevonden (dichtste op 300m!). Deze waren absoluut niet zichtbaar van op het terrein waar ik stond.

Mijn vragen: waarop is een 'zone betalend parkeren' wettelijk van toepassing? Ik veronderstel dat die sowieso slaat op 'de openbare weg'. Maar is een terrein dat naast de weg ligt ook zomaar deel van die 'zone'? Het lijkt me sterk dat dit deel zou uitmaken van de openbare weg, of kan dat toch en hoe kan je dat weten? Moet zo'n terrein als het als parking bedoeld is niet apart en duidelijk als dusdanig aangeduid zijn?

Op het bewuste terrein is er namelijk geen enkel parkeer-verkeersbord aanwezig, noch een betaalautomaat. Er zijn ook geen aangeduide parkeervakken. Mijn vraag: kan dit dan wel beschouwd worden als een parking? Er bestaan daarvoor ongetwijfeld minimum verplichtingen qua identificatie?

Heb meerdere foto's vanuit alle hoeken van het terrein gemaakt om dit alles te kunnen bewijzen. Ik heb sterk de indruk dat hier (bewust) zo weinig mogelijk (of geen) signalisatie aangebracht is om maximaal boetes uit te schrijven... dat is ook een manier om de stadskas te spijzen natuurlijk. Tot nu toe halen mijn argumenten niks uit bij het privé-bedrijf dat de bekeuring uitschreef. Voor ik verder weiger te betalen moet ik best weten of ik 'recht' in m'n schoenen sta.

Alvast bedankt voor de reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 30 aug 2014 00:16

Zonebord is van toepassing staan in Antwerpen vb aan de bruggen (spoorweg aan de Singel). U moet maar opletten.
Eens lezen:
http://www.parkeren.be/knokke-heist/blauwe-zone" onclick="window.open(this.href);return false;.
Is een retributie en ELKE gemeente kan dat in een reglement gieten en toepassen.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#3 , 30 aug 2014 07:38

kunt een link plaatsen vanop google streetview?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 30 aug 2014 12:16

Op 21/07 tot mijn verbazing :shock: een bekeuring onder de wisser van mijn wagen die geparkeerd stond op een terrein parallel aan de Duinenwaterstraat (een heel stuk buiten het centrum in een nieuwe wijk in aanbouw) in Knokke-Heist.
Als toerist had ik hoegenaamd geen enkel bord gezien dat zou aanduiden dat er te betalen viel.
Wat noemt u "een terrein" ?

Typisch is dat de zone-borden staan op plaatsen waar de bestuurder nog niet met parkeren bezig is, en die borden dus "uitfiltert" - je ziet ze wel, maar registreert ze niet ...
De buurt vervolgens afgespeurd en er stond blijkbaar een bordje 'zone betalend parkeren' op de hoek van een straat die ik eerder ingereden was.
Zo dus ...
Mijn vragen: waarop is een 'zone betalend parkeren' wettelijk van toepassing?
Op de ganse openbare weg binnen de afgebakende zone.
Uitzondering : plaatsen waar een andere parkeerregeling VOORZIEN is met verkeerstekens.

De borden dienen aan elke toegang tot de zone te staan.
(Als je een toegang vindt zonder ...)
Maar is een terrein dat naast de weg ligt ook zomaar deel van die 'zone'? Het lijkt me sterk dat dit deel zou uitmaken van de openbare weg, of kan dat toch en hoe kan je dat weten? Moet zo'n terrein als het als parking bedoeld is niet apart en duidelijk als dusdanig aangeduid zijn?
Aangezien het begrip "openbare weg" nergens bepaald is, verruimt het begrip steeds verder in de rechtspraak.
Het is al lang niet meer "de wegeninfrastructuur voorzien door de openbare overheid" ...

Op het bewuste terrein is er namelijk geen enkel parkeer-verkeersbord aanwezig, noch een betaalautomaat.
Hoeft niet noodzakelijk.
Je zit al binnen de zone.

Vraag is enkel of je op de openbare weg stond ...

Als er geen automaat te zien is, had je de parkeerschijf moeten leggen.
Er zijn ook geen aangeduide parkeervakken.
Hoeft evenmin.
Mijn vraag: kan dit dan wel beschouwd worden als een parking? Er bestaan daarvoor ongetwijfeld minimum verplichtingen qua identificatie?
De wegcode bepaalt niet eens wat een parking is ...
Er zijn dan ook geen minimumvereisten ...
Heb meerdere foto's vanuit alle hoeken van het terrein gemaakt om dit alles te kunnen bewijzen.
Laat er eens een paar zien ...

Bedenk wel dat de rechtspraak hoe langer hoe meer "terreinen" als openbare weg begint te aanzien :
Parking supermarkt, tankstation, betaalparkings ook parkeergebouwen (!) , parkings bedrijven (!) ...
Kortom : alles waar er geen voorafgaande toegangscontrole gebeurt.

Ik verwacht elk moment dat overheden geld gaan vragen voor andermans parkeergelegenheid ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 30 aug 2014 12:21

Google is daar niet recent langgeweest ...

http://binged.it/1sRhawk" onclick="window.open(this.href);return false;

Paul Huurder
Berichten: 107

#6 , 30 aug 2014 14:25

Ikzelf woon in Knokke. Het is zeer duidelijk daar aangegeven als je de buurt inrijdt. Dit is al 5 jaar zo. Doordat het een nieuwe wijk is, is google-streetview hier nog niet gepasseerd.
Vriendelijke groeten,

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 30 aug 2014 17:59

Parkeren in Knokke is inderdaad een ramp, maar zoals Paul zegt, het is wel duidelijk aangegeven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 sep 2014 09:53

Ik heb sterk de indruk dat hier (bewust) zo weinig mogelijk (of geen) signalisatie aangebracht is om maximaal boetes uit te schrijven...
Dit is geen indruk. Het eerste jaar dat die zone borden ingevoerd werden in Heist, stond het enige bord dat ik moest passeren om Heist binnen te rijden half achter een boom op een nauwelijks verlichte weg. 's Avonds dus zo goed als niet zichtbaar als je op de rijweg aan het letten bent. Als men je er op wijst waar het bord exact staat, kan je het echter wel zien. Ik had dus ook een boete / retributie aan mijn been.

Juridisch hebben ze gelijk natuurlijk, maar het is overduidelijk dat die zoneborden echt bedoeld zijn om te trachten op een juridisch correcte manier zoveel mogelijk mensen in overtreding te laten gaan. Je moet geen genie zijn om te beseffen dat verkeersborden op de plaats van de parkeergelegenheid véél en véél duidelijker zijn voor bestuurders dan die zoneborden. Ik ga er tegenwoordig van uit dat als ik ergens een stadscentrum of dorpskern binnenrij, ik me sowieso in zo'n parkeerzone bevind...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LGeerinck
Topic Starter
Berichten: 2

#9 , 01 sep 2014 17:23

Hmm, zoals het ernaar uitziet zijn de regels soepel of onbestaande en vatbaar voor interpretatie vanuit de wetgevende kant. Ik voel de bui al hangen...

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 01 sep 2014 19:22

Als het bord er staat en u rijdt er voorbij IS er een gedepenaliseerde parkeerovertredingen want tijdsgebonden parkeren wordt nu via retributies geregeld.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 01 sep 2014 22:38

Hmm, zoals het ernaar uitziet zijn de regels soepel of onbestaande en vatbaar voor interpretatie vanuit de wetgevende kant. Ik voel de bui al hangen...
Betwistingen inzake retributies komen voor de vrederechter.

Het is aan het oordeel van de lokale vrederechter om uit te maken of u op een openbare weg stond etc ... maar die rechters kennen doorgaans erg weinig van verkeer.

Beste optie is eigenlijk om proberen aan te tonen dat u foutief geparkeerd stond :mrgreen:
Waar je niet mag parkeren, mogen ook geen parkeer retributies geheven worden ...
Misschien is dat een optie ?

Franciscus
Berichten: 38596

#12 , 01 sep 2014 23:21

Kan inderdaad mogelijk een oplossing zijn.
Men moet het maar correct doen - heb daar geen probleem mee.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”